۱۳۹۷ شهریور ۶, سه‌شنبه

متا اتیک (۵) (بخش آخر)



پروفسور دکتر ولفگانگ پطر ایشهورن

برگردان

شین میم شین










  بخش دوم

متا اتیک بورژوائی
 نگرش های مختلف

در

متا اتیک بورژوائی



۲۲

·      برای اینکه متا اتیک بورژوائی برای معانی ایده ای اصطلاحات اخلاقزبانی، موجودیت درخود (فی نفسه) قایل می شود و یا گشتاورهای سوبژکتیو از قبیل احساسات و عواطف و غیره را منشاء اصطلاحات اخلاقزبانی تلقی می کند و نه شرایط زندگی اجتماعی مادی انسان ها، طبقات و غیره را.



۲۳

·      برنامه متا اتیک بورژوائی، مبنی بر اینکه می توان ـ بر خلاف اتیک فلسفی رایج ـ تئوری ئی به لحاظ فلسفی و ایده ئولوژیکی خنثی و بیطرف به وجود آورد، سرانجام غیرعملی، تحقق ناپذیر و بی ثمر از کار در آمد.



۲۴

·      متا اتیک بورژوائی ـ به لحاظ فلسفی ـ در حقیقت چیزی جز شستشوآب (آبی که در اثر شستشوی ظرف و غیره باقی می ماند) طرح های فلسفی ـ اتیکی ایدئالیستی کهنه ـ با ماسک زبانتحلیلی ـ فلسفی بیطرف بر چهره ـ نیست که از سوی ماتریالیسم تاریخی و سوسیالیسم علمی مردود شناخته شده است.



۲۵

·      چیزی از جنس طرح های اتیکی ـ فلسفی هیوم، اسمیت و یا بنتهام است.



۲۶

·      متا اتیک در جریانات مختلفی نیز عرض اندام کرده است.



۲۷

·      این جریانات در چارچوب متا اتیک توسعه یافته اند و ضمن زدن بر چسب گذار از مواضع متا اتیکی به مواضع اتیک «سنتی» و هنجاری به همدیگر، به رقابت با هم پرداخته اند.



۲۸

·      از سوی دیگر باید به این حقیقت امر اشاره کرد که در فلسفه و اتیک «سنتی» نکات بیشماری در زمینه بررسی جنبه های اخلاقزبانی مسائل اتیکی وجود دارند.

·      مثلا در آثار ارسطو، هوبس، جان لاک، هیوم، کانت و هگل.



۲۹

·      در سال های اخیر پدیده های انحلالی روشنی در عرصه متا اتیک بورژوائی به چشم می خورند:



الف

·      ما از سوئی شاهد برگشت و عدول از برنامه آغازین متا اتیک بورژوائی هستیم



ب

·      و از سوی دیگر، تز بیطرفی فلسفی و ایده ئولوژیکی آن به نازائی و اختگی تئوریکی آشکار آن منجر شده است.



·      مراجعه کنید به اتیک، اخلاق (مورال) در تارنمای دایرة المعارف روشنگری



پایان

-->

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر