۱۳۹۷ مرداد ۲۸, یکشنبه

مبارزه طبقاتی (۸)


 
پروفسور دکتر گونتر هیدن
برگردان
شین میم شین


۵

·    در کشورهای مختلف شدت مبارزه طبقاتی و فرم های آن در دوره گذار، در مراحل منفرد توسعه هر کشور معین، متفاوت اند.

۶
·    این امر اما نه تنها به شرایط مشخص کشور مورد نظر، بلکه علاوه بر آن، به تناسب قوا در مقیاس بین المللی وابسته است.

·    (اینجا دیالک تیک داخلی ـ خارجی به شکل دیالک تیک تناسب قوا در مقیاس ملی و تناسب قوا در مقیاس بین المللی بسط و تعمیم داده شده است. مترجم)

۷
·    به عنوان مثال، اگر در آلمان دموکراتیک ـ بر خلاف اتحاد شوروی در مراحل آغازین پس از پیروزی انقلاب اکتبر ـ جنبه استفاده از قهر در جنگ داخلی بوسیله دیکتاتوری پرولتاریا عمده نمی شود، دلیلش پیدایش و تحکیم سیستم سوسیالیستی و حضور ارتش شوروی در خاک آلمان دموکراتیک بوده است که به مثابه سپر پدافند در مقابل حمله نظامی از خارج و شعله ور شدن جنگ داخلی بوسیله بورژوازی از داخل عمل کرده است.

۸
·    طبقه کارگر تحت رهبری حزب سوسیالیستی متحده آلمان کلیه زحمتکشان را حول خود گرد آورده بود و بخش اعظم بورژوازی متوجه شده بود که مصلحتش در احترام به حکومت کارگران و دهقانان و در همکاری با آن است.

۹
·    جلب بورژوازی (به همکاری اقتصادی با دولت) و دهقانان بزرگ (به شرکت در تعاونی های تولیدی کشاورزی) به ساختمان سوسیالیستی جامعه و روند تربیت همزمان آنها و تبدیل شان به زحمتکشان ـ در بهترین حالت ـ یکی از فرم های مبارزه طبقاتی در مرحله گذار بوده است.

۱۰
·    مسئله اصلی در مرحله اول دوره گذار از سرمایه داری به سوسیالیسم عبارت است از پیروزی کامل شیوه تولید سوسیالیستی.

۱۱
·    این وظیفه با از بین رفتن مناسبات تولیدی کاپیتالیستی هنوز انجام نمی یابد.

۱۲
·    برای انجام این وظیفه، گذار از اقتصاد کالائی کوچک به شیوه تولید سوسیالیستی و توسعه همه جانبه نیروهای مولده جامعه ضرورت دارد.

۱۳
·    از سوئی طبقه کارگر حاکم هرگز نمی تواند از مبارزه قهرآمیز بر ضد استثمارگران سرنگون شده صرفنظر کند، از سوی دیگر اما گذار مولدین کوچک به شیوه تولیدی سوسیالیستی، تنها از طریق اقناع و تربیت می تواند جامه عمل پوشد.

۱۴
·    مبارزه در راه تحول سوسیالیستی تولید کالائی کوچک با تحکیم وحدت طبقه کارگر با همه اقشار و طبقات زحمتکش یکسان است.

۱۵
·    از این رو، جلب کلیه زحمتکشان به شرکت در اداره دولت، کمک اقتصادی همه جانبه طبقه کارگر به این زحمتکشان و تربیت آنها از طریق اشاعه شعور سوسیالیستی با مبارزه صبورانه، ولی سرسختانه بر ضد طرز تفکر و طرز زندگی بورژوائی و خرده بورژوائی ضرورت مبرم دارد.

۱۶
·    پس از پیروزی مناسبات تولیدی سوسیالیستی و پس از غلبه بر طبقات استثمارگر، نیروی محرکه توسعه اجتماعی جدیدی تشکیل می شود.

۱۷
·    و آن عبارت است از انطباق منافع شخصی بر منافع جامعه ای و وحدت اخلاقی ـ سیاسی خلق، که در سیستم اجتماعی سوسیالیسم توسعه یافته به شکوفائی کامل دست می یابد و به نیروی تعیین کننده پیشرفت بدل می گردد.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر