۱۳۹۷ مرداد ۳۰, سه‌شنبه

مائوئیسم و رسالت تاریخی طبقه کارگر (۶۱)


 
پروفسور دکتر رولف ماکس
برگردان
شین میم شین

فصل پنجم

رابطه منفی و خصمانه مائوئیسم
با
رسالت تاریخی طبقه کارگر
مطابقت محتوای اجتماعی سیاست داخلی نیروهای گرد آمده دور مائوتسه تونگ
با
سیاست خارجی آنها.


۲۳۷
·    برای این تاکتیک مائوئیست ها در وهله اول سه دلیل بیواسطه وجود داشته است:

الف

۱
·    مقاومت طبقه کارگر می بایستی درهم شکسته شود.

۲
·    تلاش به عمل می آید تا طبقه کارگر چین به لحاظ سیاسی ـ ایده ئولوژیکی هرچه بیشتر به دیکتاتوری نظامی ـ بوروکراتیکی وصل شود.

ب

۱
·    اقتصاد کشور پس از تخریب نیروهای مولده و مختل سازی سازمان تولید در اثر «انقلاب فرهنگی»، می بایستی جان تازه بگیرد.

۲
·    برای این کار ظرفیت اقتصادی طبقه کارگر به طرز بی چون و چرایی لازم بود.

پ

۱
·    نیروهای نیرومندی در رهبری مائوئیستی با شعار نقش رهبری طبقه کارگر، در صدد اتمام بخشیدن به روند سلب قدرت از باندهای شبه نظامی مائو بودند.

۲
·    همزمان می بایستی با این شعار، «بازپروری» (تربیت از نوع دیگر) روشنفکریت بر پایه «ایده ئولوژی مائو» تحمیل شود.

۲۳۸
·    این در آن زمان، یعنی در فاصله سال های ۱۹۶۷ ـ ۱۹۶۸ ـ ۱۹۶۹، مهم ترین آماج های سیاسی اکتوئل مائوئیست ها بود که از شرایط بیواسطه استخراج کرده بودند.

۲۳۹
·    این مرحله حامل یک خصلت دوره گذار به تاکتیک فعلی رهبری چین در مقابل طبقه کارگر کشور بوده است.

۲۴۰
·    با  «انقلاب فرهنگی»، برای طبقه کارگر شرایط جدید به مراتب، دشواری پدید آمده بود.

۲۴۱
·    شرایطی  پدید آمده بود که تحت آن شرایط، روند تجزیه و تلاشی سیاسی ـ ایده ئولوژیکی به سرعت پیش می رفت.

۲۴۲
·    ما در اروپا شاهد تجلیل و توجیه «انقلاب فرهنگی» چین، هم توسط رویزیونیست های «چپ» هستیم و هم توسط رویزیونیست های راست.

۲۴۳
·    ایده ئولوگ های بورژوایی ـ امپریالیستی نیز هر چه بیشتر نسبت به توسعه اخیر در چین سمپاتی نشان می کنند.

۲۴۴
·    ما اینجا با جنبه خاصی از همبازی تقویت شونده ی ایده ئولوژی های مائوئیستی، رویزیونیستی و امپریالیستی هستیم. 

۲۴۵
·    سمتگیری ضد سوسیالیستی و ضد سویه تیستی (ضد شوروی گرایی) ماهیتا، شالوده انطباق خطوط اصلی رابطه  رویزیونیسم و امپریالیسم با «انقلاب فرهنگی» مائوئیستی را تشکیل می دهد.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر