۱۳۹۷ شهریور ۴, یکشنبه

پای منبر دکتر مرتضی محیط و پامنبری های او (۱)



مرتضی محیط 
(متولد ۱۳۱۴ در شوشتر خوزستان)
 نویسنده و پژوهشگر  
مقیم کالیفرنیا 
 حوزهٔ فعالیت او بیشتر در زمینهٔ مسائل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی است. 
وی از حامیان جنبش سبز و از مخالفان حملهٔ نظامی به ایران است و آن را با هدف نابودی ایران تحت عنوان دخالت بشردوستانه می‌داند. 
 
یادداشتی بر مفهوم "چپ ملی" در دیدگاه دکتر مرتضی محیط
نویدنو
 
تلخیص، ویرایش و تحلیل
از
یدالله سلطان پور

۱
دکتر مرتضی محیط
مطرح کردند که من در ۲۸ مرداد ۱۳۳۲
دانش آموزی ۱۶ ساله و طرفدار دکتر مصدق بودم
اما
گرایشات چپ نیز داشتم
و
به عبارتی
"چپ ملی"
بودم. 
 
۲
دکتر مرتضی محیط
در همین ارتباط
تعریفی از چپ به معنای طرفداری از دوزخیان زمین و طرفداری از توده های زحمتکش ارائه دادند
و
گفتند
که
آن را از مادربزرگ محترم خود در همان سال های کودکی
و
از جمله در پخش شعله زرد میان همسایه ها و از مردم دوستی ایشان
آموخته اند. 
 
۳
دکتر مرتضی محیط
در ارتباط با بررسی رویدادهای سال ۳۲
از
عبارت " چپ ملی"
استفاده کرده
و
مطرح کرده اند
که
مارکس هم یک "چپ ملی " و یک "ملی گرای آلمانی سه آتشه "
بوده است.
 
۴
چرا که مارکس
از
آلمان در برابر اشغال دانمارک،
از
مجارستان در برابر اطریش،
از
لهستان در برابر تزار روس و....
حمایت کرده است.

۵
دکتر مرتضی محیط
بر آن است
که
"چپ اگر ملی نباشد، چپ نیست." 
 
۶
دکتر مرتضی محیط
بر آن است
که
کسانی که شعارهایی چون "کارکران جهان وطن ندارند" و... می دهند،
این "دستک و دنبک ها" را به صورتی نامربوط از میان خروارها نوشته مارکس بیرون می کشند. 
 
۷
دکتر مرتضی محیط
نتیجه می گیرند که
"چپ می باید از مصدق دفاع می کرد"،
همانگونه که کمونیست های چین از سون یات سن دفاع کردند
و
البته از چیان کان چک هم دفاع کردند
که
وطن فروش بود .

۸
دکتر مرتضی محیط
ادامه داده اند:
"من فکر می کردم که واقعا آمریکا بعد از جنگ دوم جهانی ماموریتش
نجات بشریت و کشورهای دیگر از استعمار انگلیس است.
من نسبت به آمریکا خوشبین بودم.
و
این خطایی مهلک و کشنده و نابودگر بود. " 
 
۹
دکتر مرتضی محیط
دکتر مصدق را نیز حامل چنین خطایی معرفی کردند.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر