۱۴۰۰ بهمن ۲۷, چهارشنبه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (الف) انواع مختلف شعور (۷)

  Bild


پروفسور دکتر ولفگارنگ پطر ایشهورن

برگردان

شین میم شین

۱

شعور جامعتی

(شعور اجتماعی)


فرم های شعور جامعتی

 

·    امروز می توان فرم های شعور جامعتی  را زیر نام برد:

 

۱

·    فرم های سیاسی شعور جامعتی  

 

۲

·    فرم های حقوقی شعور جامعتی  

 

۳

·    فرم های فلسفی شعور جامعتی

 

۴

·    فرم های علمی شعور جامعتی  

 

۵

·    فرم های اخلاقی شعور جامعتی  

 

۶

·    فرم های استه تیکی شعور جامعتی

 

·    مراجعه کنید به استه تیک  

 

۷

·    فرم های مذهبی شعور جامعتی

 

۱

·    فرم های یاد شده شعور جامعتی ـ در عین حال ـ با فرم های معینی از رفتار اجتماعی در پیوند قرار دارند.

 

۲

·    شعور جامعتی نه به صورت «درخود» (فی نفسه)، بلکه تنها به عنوان شعور عملا موجود تعداد بیشماری از افراد وجود دارد.

 

۳

·    شعور جامعتی از حاصل جمع شعور فردی افراد منفرد جامعه تشکیل نمی شود.

 

۴

·    شعور فردی علاوه بر خطوط منحصر به فرد بیشماری که از شرایط خاص زندگی و تجربه شخصی افراد ناشی می شوند، حاوی وجوه مشترکی نیز است که شعور فردی کلیه افراد جامعه را به همدیگر پیوند می دهد.  

 

۵

·    شعور جامعتی بر پایه روابط و منافع اجتماعی یکسان تشکیل می شود.

 

۶

·    شعور جامعتی از جمع ساده شعور فردی همه افراد جامعه تشکیل نمی شود. 

 

۷

·    شعور فردی علاوه بر خطوط نادری  که از شرایط زندگی و معرفتی ـ تجربی خاص هر فرد ناشی می شوند، حاوی وجوه مشترکی است که آن را با شعور افراد دیگر پیوند می دهند.

 

۸

·    شعور جامعتی از استقلال نسبی برخوردار است که خود را به انحای مختلف نمایان می سازد.

 

۹

·    شعور جامعتی ـ به مثابه انعکاس وجود جامعتی ـ هرگز تابع بیواسطه و مو به موی درجه  توسعه مناسبات مادی جامعتی نیست.

·    آن سان که بتوان مثلا هر اندیشه ای را ناشی از شالوده مادی منطبق با آن تصور کرد.

 

۱۰

·    اندیشه های نو قاعدتا در پیوند با گنجینه فکری موجود قرار دارند.

 

۱۱

·    اندیشه های نو گنجینه فکری موجود را به نوبه خود تغییر می دهند.

 

۱۲

·    اندیشه های نو گنجینه فکری موجود را به نوبه خود   غنی تر می سازند.

 

۱۳

·    اندیشه های نو به تداوم گنجینه فکری موجود کمک می کنند.

·    و لذا می توان گفت که نحوه پیوند و چند و چون بازسازی افکار قدیمی ـ در تحلیل نهائی ـ به وسیله مناسبات مادی جامعتی مربوطه و منافع طبقاتی ناشی از آن تعیین می شود.

 

پایان

ادامه دارد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر