۱۴۰۰ اسفند ۴, چهارشنبه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (الف) انواع مختلف شعور (۱۴)

   Bild


پروفسور دکتر گونتر هیدن

برگردان

شین میم شین

 

   انواع مختلف شعور 

 

 Solidaritätspostkarte zum Streik in Crimmitschau (1903/04)

 

۳

شعور طبقاتی

ادامه

     

شعور طبقاتی پرولتری

 

۱

·      مبارزه کارگران بر ضد سرمایه داران که با تشدید تضاد میان کار و سرمایه به طور خودپو شروع شده بود، منجر به تشکیل فرم های اولیه شعور طبقاتی پرولتری گردید.

 

۲

·      کارگران به قول لنین، ضرورت «اتحاد در سندیکا ها» را دریافتند، تا بتوانند بر ضد کارفرمایان مبارزه کنند و در برابر رژیم در مورد تصویب و یا لغو قوانین مورد نظر خود دست به مقاومت بزنند.

·      (لنین، «مجموعه آثار»، جلد ۵، ص ۳۸۶)

 

۳

·      این شعور خودپو اما فقط نطفه شعور طبقاتی پرولتری بود.

 

۴

·      شعور طبقاتی پرولتری نه به طور خودپو پدید می آید و نه می تواند به طور خودپو پدید آید.

 

۵

·      زیرا مبارزه اقتصادی عملی، یعنی مبارزه سندیکائی در جامعه سرمایه داری موجب آگاه شدن کارگران به این امر نمی شود، که منافع آنان در تضاد آشتی ناپذیر با کل سیستم سرمایه داری قرار دارد و این تضاد تنها با نابودی نظام سرمایه داری و برقراری نظام سوسیالیستی می تواند حل شود.

 

۶

·      شناخت جایگاه عینی و رسالت تاریخی پرولتاریا نگرش علمی به پیوندهای جامعتی را الزامی می کرد.

·      نگرشی که پرولتاریا ـ به مثابه طبقه تحت استثمار و ستم ـ خود نمی توانست بدان دست یابد.

 

۷

·      و لذا مارکسیسم، یعنی مبنای نظری (تئوریکی) ـ علمی شعور طبقاتی پرولتری نمی توانست توسط خود پرولتاریا به وجود آید، بلکه می بایستی توسط روشنفکران برجسته بورژوائی تدوین شود.

 

۸

·      مارکس و انگلس که به پایگاه طبقاتی بورژوائی خود پشت کرده و وارد موضع طبقاتی پرولتاریا شده بودند، این وظیفه تاریخی را جامه عمل پوشاندند.

 

۹

·      مارکسیسم ـ به مثابه بیانگر تئوریکی منافع طبقاتی پرولتاریا و به مثابه مبنای نظری ـ علمی شعور طبقاتی آن ـ اگرچه در خارج از صفوف طبقه کارگر پدید آمد، اما تنها از طریق ذوب شدن در جنبش کارگری می توانست به مؤثریت تاریخی خود نایل آید.

 

۱۰

·      مارکسیسم می بایستی به درون طبقه کارگر برده شود.

 

۱۱

·      این وظیفه را احزاب مارکسیستی ـ لنینیستی در مبارزه طولانی و دشوار خود به انجام می رسانند.

 

۱۲

·      طبقه کارگر اگرچه به طور خودپو جذب سوسیالیسم می شود، ولی در عین حال به قول لنین، به دلایل زیر تحت تأثیر شدید ایدئولوژی نافذ بورژوائی قرار دارد:

 

الف

·      اولا به این دلیل، که ایدئولوژی بورژوائی «بنا بر سابقه تاریخی خود قدیمی تر از ایدئولوژی سوسیالیستی است.

 

ب

·      ثانیا به این دلیل، که ایدئولوژی بورژوائی همه جانبه تر از ایدئولوژی پرولتری توسعه یافته است.

 

پ

·      ثالثا به این دلیل، که ایدئولوژی بورژوائی امکانات اشاعه غیرقابل مقایسه و بیشماری را در اختیار دارد.»

·      (لنین، «مجموعه آثار»، جلد ۵، ص ۲۹۷ ـ ۳۸۶)

 

۱۳

·      از این رو ست که تنها بخش نسبتا کوچکی از طبقه کارگر و دیگر زحمتکشان، یعنی نمایندگان پیشرفته آنان می تواند به درک شعور سوسیالیستی (یعنی عالی ترین فرم شعور طبقاتی پرولتری) نایل آید.

 

۱۴

·      شرایط عینی دستیابی همه مردم به شعور سوسیالیستی تنها در روند انقلاب سوسیالیستی پدید می آید.

 

۱۵

·      برقراری دیکتاتوری پرولتاریا و ایجاد مناسبات تولیدی سوسیالیستی شرایط لازم را برای اشاعه شعور سوسیالیستی در میان همه زحمتکشان و نه فقط  پیشاهنگان آنان پدید می آورد.

 

۱۶

·      ایدئولوژی بورژوائی تنها تحت شرایط زیر می تواند شالوده رشد خود را از دست بدهد:

 

الف

·      وقتی دیکتاتوری پرولتاریا امکانات اشاعه ایدئولوژی بورژوائی را از بورژوازی سلب کند.

 

ب

·      وقتی توده های مردم هرچه وسیعتر در اداره دولت و اقتصاد جامعه شرکت کنند.

 

پ

·      وقتی با امحای مالکیت خصوصی بر وسایل تولید، ریشه های ایندیویدوئالیسم (فردگرائی) بورژوائی خشک شوند.

 

·      مراجعه کنید به ایندیویدوئالیسم (فردگرائی)  

 

 

ایندیویدوئالیسم

فردگرایی

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/5846

 

ت

·      وقتی در سایه بر قراری مالکیت سوسیالیستی بر وسایل تولید، مناسبات انسانها نسبت به هم و نسبت به طبیعت نقاب عرفانی خود را از چهره بر اندازد.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر