۱۴۰۰ بهمن ۲۱, پنجشنبه

خود آموز خود اندیشی (۵۱۹)

Bild

 شین میم شین

باب اول

در عدل و تدبیر و رأی

حکایت نوزدهم

(دکتر حسین رزمجو، «بوستان سعدی»،  ص  ۵۲)

بخش یازدهم

ما به سوی آنچه دانش زمانه مان نموده، می رویم!

  

۱

سپاهی، که عاصی شود با امیر

ورا تا توانی، به خدمت مگیر

معنی تحت اللفظی:

نظامیان عاصی با امرا

را

نباید به خدمت گرفت. 

 

این بیت شعر سعدی نیز اگر از قالب انتزاعی اش بیرون آورده شود و بطور مشخص مورد بررسی قرار گیرد، حاوی یک هسته معقول است:

 

سؤال

 

در سپاه باید (۱) آهنین آموخته، فهمیده و پذیرفته شود و گرنه سپاه قادر به اجرای وظایف محوله خویش نخواهد بود.

 

جواب

 

در سپاه باید انضباط آهنین آموخته، فهمیده و پذیرفته شود و گرنه سپاه قادر به اجرای وظایف محوله خویش نخواهد بود.

 

سؤال

 

اما در جامعه طبقاتی، انضباط برای وابستگان به خلق، فقط  می تواند (۲)  باشد.

 

جواب

 

اما در جامعه طبقاتی، انضباط برای وابستگان به خلق، فقط  می تواند کورکورانه باشد.

 

سؤال

 

سپاهی نمی تواند دلایل ضروری و منطقی انضباط نظامی را در سازمان ارتش فراگیرد، ولذا انضباط نظامی به نقض استقلال اندیشه و عمل او منجر می شود و از او ماشین (۳) می سازد.

 

جواب

 

سپاهی نمی تواند دلایل ضروری و منطقی انضباط نظامی را در سازمان ارتش فراگیرد، ولذا انضباط نظامی به نقض استقلال اندیشه و عمل او منجر می شود و از او ماشین فرمانبر می سازد.

 

سؤال

 

آنچه سعدی در این مورد فراموش می کند، دیالک تیک عضو و (۴) است.

 

جواب

 

آنچه سعدی در این مورد فراموش می کند، دیالک تیک عضو و سازمان است.

 

سؤال

 

عضو هر سازمان باید جزء لاینفک و ارگانیک آن باشد، در تکوین و توسعه آن فعالانه و آگاهانه شرکت ورزد و در جمع سازمانی، خود را و در خویشتن خویش (۵) را باز یابد، یعنی دیالک تیک جزء و (۶) را درک کند و بپذیرد.

 

جواب

 

عضو هر سازمان باید جزء لاینفک و ارگانیک آن باشد، در تکوین و توسعه آن فعالانه و آگاهانه شرکت کند و در جمع سازمانی، خود را و در خویشتن خویش جمع را باز یابد، یعنی دیالک تیک جزء و کل را درک کند و بپذیرد.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر