۱۴۰۰ بهمن ۱۷, یکشنبه

کلنجار ایده ئولوژیکی با همنوع (۶۲)

Frauenbild

هانی شافت

(۱۹۲۰ ـ ۱۹۴۵)

و

یاران

رزمندگان آنتی فاشیست کمونیست شهید از هلند

 

میم حجری

 

۱۵۶۶
حالم از حرف هایی درورغتون بهم میخوره یه خورده خودتون باشید 

ادم بودن سخته؟
پشیکا

 مطمئنی که حرف راست شنیدن می خواهی؟
اگر خلایق ظاهر و باطن شان یکی باشد،
جامعه به کشتارگاهی مبدل می شود.
دروغ
چه بسا
مصلحت آمیز تر از راست است.
خود پشیکا هم مثل بقیه
مجبور به تحویل دروغ به همنوع است
و گرنه
زبان سرخ
سر سبز می دهد
بر باد.

 

۱۵۶۷
هواپیمای مافوق صوت جمهوری خلق چین با سرعت ۷۰۰۰ مایل در ساعت رونمایی شد
یک شرکت چینی از طرح یک هواپیمای مافوق صوت با قابلیت پرواز بین پکن و نیویورک در یک ساعت رونمایی کرد.
این هواپیمای موشک با بال برای پرواز با سرعت حیرت‌انگیز ۷۰۰۰ مایل در ساعت طراحی شده است و طبق گزارش‌ها، آزمایش‌های آن در سال آینده آغاز می‌شود
 
۱۵۶۸
عمر من دیگر چون مردابی‌ست،
راکد و ساکت و آرام و خموش.
نه از او شعله کشد موج‌ و شتاب.
نه در او نعره زند خشم و خروش.
گاهگه شاید یک ماهی پیر
مانده و خسته در او بگریزد.
وز خرامیدنِ پیرانهٔ خویش
موجکی خرد و خفیف انگیزد.
گاهگه شاید مرغابی‌ها
خسته از روز بر او خیمه زنند؛
شبی آن‌جا گذرانند و سحر
سر و تن شسته و پرواز کنند.
ورنه مرداب چه دیده‌ست به عمر
غیر شام سیه و صبحِ سپید؟
روز دیگر ز پس روز دگر،
همچنان بی ثمر و پوچ و پلید؟
مَه کند در پسِ نیزار غروب،
صبح روید ز دل بحرِ خموش.
همه این است و جز این چیزی نیست
عمر بی حادثهٔ بی جر و جوش.
مهدی اخوان ثالث

 

۱۵۶۹

محمود قراول


آموزش و پرورش هر کشوری مهم‌ترین عامل پیشرفت و توسعه‌ی آن کشور محسوب می‌شود



محمود قراول

فرد بیسوادی است و نمیداند که 
آموزش و پرورش هر جامعه (و نه هر کشور)


همیشه بوده است و تازگی ندارد.


آموزش و پرورش


یکی از نهادهای تربیتی (پداگوژیکی) طبقات حاکمه بوده و است.


محتوای انقلابی و یا ارتجاعی آموزش و پرورش


را


طبقه حاکمه انقلابی و یا ارتجاعی تعیین می کند.

کتب درسی و نحوه تدریس

توسط طبقه حاکمه تحریر و تعیین می شود.


آموزش و پرورش

در تمامی دوران های برده داری و فئودالی و سرمایه داری

تحت کنترل اشراف مرتجع برده دار و فئودال و روحانی و بورژوازی


بوده است


و

در خدمت پیشرفت و توسعه جامعه نبوده است.


هر نواندیش و دگر اندیش انقلابی

توسط دستگاه سرکوب این طبقات حاکمه

سرکوب شده است و آموزش و پرورش در خدمت خرپروری بوده است


فقط تحت حاکمیت طبقه کارگر است


یعنی در جامعه سوسیالیستی است

که

محتوای آموزش و پرورش

تحول می یابد

و

آموزش و پرورش به اهرمی در راستای توسعه و ترقی جامعه

مبدل می شود

 


۱۵۷۰
هرگاه موفق شدیم حقوق خود را از جمله آزادی اندیشه، آرامش خیال و رفاه مالی را که توسط دولتمردان جامعه‌ام

ناعادلانه و ظالمانه به یغما رفته است

بهر قیمتی حتی در کف خیابان پس بگیریم،

آنگاه با سربلندی به کلاس درس باز خواهیم گشت. !
ئه‌وین شجاعی
درخشان عباسی



اندیشه؟

معلمان و مدرسان جمکران

اصلا نمی دانند که اندیشه چیست

کسی می تواند شعار آزادی اندیشه بدهد که معنی اندیشه را و فوت و فن تفکر را بداند.

ما با بیش از بیست هزار نفر هماندیشی کرده ایم

هنوز احدی پیدا نکرده ایم که معنی فکر را و فوت و فن تفکر را بداند.
 اگر نجوای زنان می داند بفرماید.

۹۹ درصد سکنه جمکران


مغزشان در تنبان شان است و نه در سرشان.
فکر و ذکر و هم و غم این جماعت
 عیش  و عشرت و لیس و لاس کتبی و شفاهی است


معلمان 
و مدرسان و واعظان

مبلغان ترکه به دست و قلدر ایده ئولوژی طبقات حاکمه اند


یعنی نوکر طبقات حاکمه اند


و


تعیین کننده ماهیت معلمان


ماهیت طبقه حاکمه مربوطه است و لاغیر

۱۵۷۱
دوستان راه خودکشی کم درد پیشنهاد بدین.
مانکی

خودکشی؟
خودکشی کسب و کار زباله ها ست و نه کسب و کار آدم ها

زنده باد زندگی.

ننگ بر خودکشی به هر دلیل و نیت و بهانه

 

۱۵۷۲
بخش فوق العاده پر معنای این افتتاحیه اولمپیک در جمهوری خلق چین که با بهره گیری خلاقانه از هوش مصنوعی تهیه شده بود،
  بخش پایانی آن بود.

در این بخش

جامعه مبتنی بر حمایت از همنوع و پیشرفت همگانی

تصور و تصویر می شود.
کودکانی

که

قادر به راه رفتن روی یخ نبوده اند،

به

هنر و استه تیک و فوت و فن رقص بر روی یخ

دست می یابند.


۱۵۷۳
آره.
تخریب همنوع کار پسندیده ای نیست.
حقیقت گویی به همنوع

اما
اگر هم موجب آزردگی کسی شود
در تحلیل نهایی
به نفع او ست.
حقیقت پرستی و یا صداقت اما میتواند به تنهایی و بیکسی آدمی منجر شود.
افراد صادق نمی توانند دوست مادام العمر داشته باشند

 

۱۵۷۴
رشد
نه
هدف
بلکه روند است.
دست خود آدم هم نیست.
هر کس در کوره کار (تجربه) رشد مادی و فکری و هنری و استه تیکی می کند.
انگل ها می گندند و مولدها رشد می کنند
نابرده رنج
گنج
میسر نمی شود

۱۵۷۵
روسیه
مثل ایران و عربستان
کشور صادر کننده مواد خام است.
جهان سومی است.
 فریب جنگ زرگری پوتین با چکمه و چارق را نباید خورد.
پوتین یکی از خرپولان فاسد اولیگارش است.
به هر ترفندی به تحمیق سکنه روسیه مشغول است
تا مثل عردوغان و جمکران
 برای خود پشت سر هم قصر بسازد

 

۱۵۷۶
خشم؟
کسب و کار ما روشنگری است.
ما هر مطلبی را بخوانیم ابراز نظر می کنیم تا هماندیشی صورت گیرد و جامعه توسعه یابد.

 

۱۵۷۷
آره.
طرز نگارش این سخن
 درست خواندن و دقیق فهمیدن اندیشه مربوطه
 را
دشوار می سازد.
ویرایش:

اما
چه رنجی است
 لذت ها
را
تنها
 بردن
و
چه زشت است
زیبایی ها
را
 تنها
دیدن
و
چه بدبختی آزاردهنده ای است
تنها
خوشبخت بودن
در
 بهشت
 تنها بودن
سخت تر از  تنها بودن  در کویر است
سؤال این است که دلایل احساس تنهایی کدامند؟
چرا
خیلی ها در عین تنهایی
هرگز
احساس تنهایی نمی کنند
و
خیلی ها در عین همبایی
احساس تنهایی می کنند؟
تفاوت تنهایی در شعر فروغ با تنهایی در شعر شاملو چیست؟

۱۵۷۸
حکومت طالبان آپارتاید است
نجوای زنان



قبل از استفاده از مفاهیم


بهتر است که تعریف علمی استاندارد انها را بیاموزیم.


آپارتاید


یعنی


تبعیض نژادی



اخیرا عفو بین الملل


ادعا کرده بود که اسرائیل نماینده آپارتاید است.


عفو بین الملل هم حرف دهن خود را نمی فهمد.


برای اینکه خلق یهود و خلق فلسطین و عراق و عربستان و سوریه و مصر و غیره


به لحاظ نژادی کذایی


فرقی ندارند.


هر دو از نژاد کذایی سامی اند


هر دو سیمیت هستند


ضمنا


مفهوم نژاد از مفاهیم بیولوژی است و در عالم جانوران به کار میرود و نه در جامعه.


نژادها در روند توسعه تاریخی


به طبقات اجتماعی


تبدیل گشته اند.


مبارزه جاری در جامعه


نه


مبارزه نژادی


بلکه مبارزه طبقاتی است.


راسیستی قلمداد کردن مبارزات طبقاتی


نوعی عوامفریبی است


و


در بهترین حالت


نشانه نادانی و سطحی اندیشی است


۱۵۷۹
مينو محرز

رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران:
۶ درصد کارگران جنسی تهران ایدز دارند.
می‌خواستند روسپی‌ها را با آموزش خیاطی درمان کنند


فاحشه که کارگر نیست


مش مینو.


فاحشه

جزو لومپن پرولتاریا ست.

اگر فاحشه


کارگر باشد

دزد و راهزن و قاچاقچی و جیب بر و جاکش و چاقوکش و لات و لاشخور و خبرچین و جاسوس

هم

باید کارگر محسوب شوند


عقل که ندارید


مقل تان کجا ست؟
 

۱۵۸۰
سرگذشت ها و رخدادها و پدیده ها
و نه قصه ها
تکراری نیستند.
تاریخ
تکرار نمی شود.
دلیل رسیدن خلایق به این نتیجه غلط
این است

که

رخدادها
دیالک تیکی از منفرد ( خاص) و عام اند.
یعنی هر حادثه منفردی
حاوی جنبه های عام مشترک با حوادث دیگر است

 

۱۵۸۱
بهار
گهی با دزد افتد کار و گاهی با عسس ما را
نشد کاین آسمان راحت گذارد یک ‌نفس ما را

عسس با دزد شد دمساز و ما با هر دو بیگانه
به ‌شب ‌از دزد باشد وحشت ‌و روز از عسس‌ ما را

بهار از اعضای طبقه حاکمه بوده است
عسس مأمور طبقه حاکمه است.
طبیعی است که بهار نه دزد باشد و نه عسس

 

۱۵۸۲
بهار

گرفتار جفای ناکسان گشتیم در عالم
دریغا زندگانی طی شد و نشناخت کس ما را
ز بس ماندیم درگنج قفس‌، گر باغبان روزی
کند ما را رها، ره نیست جز کنج قفس ما را

دلیل این وضع بینابینی بهار
جنگ درونطبقاتی در طبقه حاکمه است.
میان سید علی و موسوی هم همین جنگ درونطبقاتی شعله بوده است

۱۵۸۳
بهار

نشان کاروان عافیت پیدا نشد لیکن
به کوه و دشت کرد آواره آوای جرس ما را
ز دست دل گریبان پاره کردیم از غمت شاید
سوی دل باشد از چاک گریبان دسترس ما را

بهار به حزب دموکرات حیدر عموغلی می پیوندد
و
سرکوب می شود.
منظورش از آواره از آوای جرس (زنگ کاروان آزادی) گشتن همین است

۱۵۸۴
تو نمي‌داني غريو ِ يک عظمت
وقتي که در شکنجه‌ي يک شکست نمي‌نالد
چه کوهي‌ست!
تو نمي‌داني نگاه ِ بي‌مژه‌ي محکوم ِ يک اطمينان
وقتي که در چشم ِ حاکم ِ يک هراس خيره مي‌شود
چه دريایِی‌ست!
تو نمي‌داني مُردن
وقتي که انسان مرگ را شکست داده است
چه زنده‌گي‌ست!
تو نمي‌داني زنده‌گي چيست، فتح چيست
شاملو

 

شاملو

شاعر

نشسته در بیرون از گود

و

مبلغ تئوری لنگش کن

است.

شیرخوارگان مردم

را

شاملو و بهرنگی وخمینی و آل احمد و غیره

شیر می کنند و به جنگ شیران شرزه می فرستند و بعد برای شان مرثیه می سرایند و رجز می خوانند.

 

۱۵۸۵
یکی را دوست مى دارم
ولی افسوس، او هرگز نمی‌داند
نگاهش می‌کنم شاید
بخواند از نگاه من
که او را دوست می‌دارم
ولی افسوس او هرگز نمی‌داند
به برگ گل نوشتم
من تو را دوست می‌دارم
ولى افسوس او گل را
به زلف کودکی آویخت تا او را بخنداند!
به مهتاب گفتم ای مهتاب
سر راهت به کوی او
سلام من رسان و گو
تو را من دوست می‌دارم
ولى افسوس
چون مهتاب به روی بسترش لغزید
یکی ابر سیه آمد که روی ماه تابان را بپوشانید
صبا را دیدم و گفتم
صبا، دستم به دامانت
بگو از من به دلدارم: تو را من دوست می‌دارم
ولی افسوس و صد افسوس
ز ابر تیره برقی جست
که قاصد را میان ره بسوزانید
کنون وامانده از هر جا
دگر با خود کنم نجوا
یکی را دوست می‌دارم
ولی افسوس ، او هرگز نمی‌داند!
فريدون مشيرى

 

۱۵۸۶
چگونه از تضییع حقوق مادران بکاهیم؟
آیا بهتر نیست که سیاست‌گذاران حکومتی که به‌دنبال افزایش جمعیت هستند به‌جای اجبار زنان به فرزندآوری و حذف بیشتر آنان از جامعه، دست به اصلاحات فرهنگی، اجتماعی و قانونی برای تشویق زنان به فرزندآوری بزند.
ما زنان

 

سازمان ما زنا

مبلغ رفرمیسم رسوای جهان است

و

به

اجامر جمکران

امید بسته است.

چه بسا

نومید کردن امیدواران

تنها ره رهایی جامعه است.

 

۱۵۸۷
ايالات متحده از سگ روبات در مرزهايش استفاده مى كند."
اين طورى يكى يكى روبات ها جانشين انسانها مى شوند و بورژوازى ديگر نيازى به خيلى از اقشار كارگرى پيدا نخواهد كرد.

 

کم و نیست های فئودالی

منزجر از پیشرفت علمی و فنی و فکری و فرهنگی اند.

 

۱۵۸۸
چرا؟
حقیقت پرستی
ارجمندتر از داشتن هزاران دوست حقیقت ستیز است.
سعادتمند حقیقی
حقیقت پرست است و بس.
زندگی با دروغ و تظاهر و تزویر و ریا
اصلا زندگی نیست.

 

۱۵۸۹
سعدی
خواهم اندر طلبت عمر به پایان آورد
گر چه راهم نه به اندازهٔ پای طلب است
هر قضایی سببی دارد و من در غم دوست
اجلم می‌کشد و درد فراقش سبب است

این دو بیت غزل سعدی مملو از فلسفه است:
دیالک تیک راه و رهرو (پای طلب)
دیالک تیک قضا (رخداد) و سبب به شکل دیالک تیک اجل و درد دوری

 

۱۵۹۰
‎ " حلیةالمتقین"
تالیف محمد باقر مجلسی
“فرمود حق مرد بر زن آن است که اطاعت شوهر بکند،
نافرمانی او نکند،
از خانه ی او بی رخصت او تصدق (؟) نکند
و هر وقت اراده ی نزدیکی او کند
مضایقه نکند
اگر چه بر پشت پالان شتر باشد

جفتگیری
بر پشت پالان شتر؟
مگر قحط جا ست؟
شتر که خر نیست.

شتر می تواند تحت تأثیر جفتگیری به شوق آید و به جست و خیز

دمار از روزگار نران عیاش در آید.


۱۵۹۱
و
هر بامداد و شام
خود را بر او عرض کند
که اگر اراده ی جماع داشته باشد،
ابا نکند
و هیچ شب نخوابد که شوهر از او خشمناک باشد.
زن گفت:
هرچند شوهر بر او ظلم کرده باشد؟
فرمود که بلی.

مجلسی جان
زن
بالاخره
آدم است و یا آلت؟
 
۱۵۹۲
و فرمود
سه کسند که هیچ عمل ایشان به آسمان بالا نمی رود:
غلام گریخته،
زنی که شوهرش از او راضی نباشد
و
کسی که جامه ی خود را از روی تکبر بلند آویخته باشد.

در آیین تشیع اصلا حشری
زن
هنوز آدم نیست.
زن
مثل غلام و بنده و رهی
ابزار است.
تعجبی ندارد که در جمکران
زنان را در ملأ عام

سر می برند
 

۱۵۹۳
و حضرت فرمود
اگر امر میکردم که کسی برای غیر خدا سجده کند،هر آینه می گفتم که زنان برای شوهران سجده کنند

پس بگو که زنان همان بردگان بی حق و حقوق اند که در مکاره ها به درهم و دینار خرید و فروش می شوند
و
خودت را راحت کن

۱۵۹۴
و فرمود
عیال مرد،
اسیران اویند
و
محبوبترین بندگان نزد خدا
کسی است که احسان به اسیران خود بیشتر بکند
و
تا توانی چنان کن که به غیر تو مردی را نشناسد.

زنده باد کیش تشیع که نصف بشریت را اسیر نصف دیگر محسوب می دارد.
وای اگر جهان با چنین منطق تق و لقی
جمکران شود

 

۱۵۹۵
زنان را در بالا خانه جا مدهید و چیزی نوشتن به ایشان میاموزید و سوره یوسف را تعلیم ایشان مکنید
و هرکه اطاعت زن خود بکند،
ملعون است و خدا او را سرنگون در جهنم اندازد

زن در آیین تشیع
حق حتی حق خواندن و نوشتن ندارد
حتی حق خواندن قران ندارد.
پس قران برای نران است و بس

۱۵۹۶
پول
مش برشت

  کالا ست.
پول واسطه مبادله کالاها ست.
پول کالای کالاها ست.
شاهنشاه کالاها ست
 و

کالا
 ماهیت متجسم انسان مولد است.
دلیل کالاپرستی و پول پرستی این است که
انسان در کالا
 ماهیت انسانی خلاق خود را می بیند و می پرستد.

 

۱۵۹۷
قربانی کودک همسری؛ شوهری سر بریده‌ی زن ۱۷ ساله‌اش را در شهر چرخاند!
روز شنبه ۱۶ بهمن‌ماه، یک دختر نوجوان ۱۷ ساله در اهواز، با انگیزه ناموسی توسط همسر و برادر همسرش به قتل رسید.
ما زنان

ما زنان باید به عوض عوامفریبی

رخدادهای جامعه

را
تحلیل علمی و انقلابی کند.
کودک همسری
خودش معلول سیستم اجتماعی ( اقتصادی حاکم است و نه علت..
به همان سان که سنت ناموس کشی خودش معلول است و نه علت آن.
کجا ست الفبای مارکسیسم تا بیاموزند؟

 

۱۵۹۸
تل اویرو آزاد شده و نه اشغال.

خلق یهود سکنه ۵ هزار ساله این سرزمین یک وجبی اند.

 

۱۵۹۹
مرا از چشم ها انداخت
خوبی های بی حدم
که دل را می زند چیزی
که بی اندازه شیرین است.

شهناز



اگر خوبی های شهناز

شیرین بودند


از چشم این و آن نمی افتاد


خوبی هم آن است که تلخ تر از زهر و زقوم باشد


یعنی


مبتنی بر حقیقت عینی و صداقت باشد

.

 

سؤال اما این است

که

منظور شهنار از خوبی ها چیست؟

ادامه دارد.

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر