۱۳۹۹ دی ۲۵, پنجشنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۸۱۳)

 

پروفسور دکتر 

ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت 

و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین

 

تئوری

 (نظریه)
ادامه
  

۷۷

·    متد آنالیتیکی (تجزیه ـ تحلیلی) و یا منطقی همیشه شرایطی را مبداء حرکت خود قرار می دهد که به عنوان شرایط موجود و پایدار تلقی می شوند. 

 

۷۹

·    متد آنالیتیکی (تجزیه ـ تحلیلی) و یا منطقی به تعیین دقیق شرایطی می پردازد که به مثابه گشتاورهای (ممان های) روند واقعی از طریق تجزیه (ایزولاسیون) از گشتاورهای دیگر به عنوان حقایق امور موجود تثبیت می یابند.

 

۸۰

·    متد «ژنه تیکی» و یا دیالک تیکی به الحاق امکانات حرکتی حاصل از تجزیه و تحلیل منطقی با شرایط تاریخی کردوکار عملی می پردازد.

 

۸۱

·    متد دیالک تیکی نقطه نظر مبتنی بر جدایی حقایق امور و تصمیمگیری های حاصله در اثر متد منطقی را نفی می کند.

·    آن سان که این را «ادهومینم» نمودار می سازد».

·    یعنی به مثابه مشخصه ای تحت تابعیت خودنگهداری (ابقای خویشتن) انسان های زحمتکش قرار می دهد.

 

۸۲

·    تئوری دیالک تیکی روابط غیرمنطقی عام اوبژکت های واقعی را نمودار می سازد:

 

الف

·    تقابل را

ب

·    علیت را

پ

·    نفی نفی را

ت

·    و غیره را

۸۳

·    تئوری دیالک تیکی به لحاظ زبانی با گویش هایی (تبییناتی) کار می کند که اسامی اوبژک های (طبقات) به وضوح تعیین (تعریف) شده نیستند.

·    بلکه پیوندهای مشخص را در نظر دارند.

·    یعنی قبل از همه مناسبات متضادند.

 

۸۴

·    تئوری دیالک تیکی بدین طریق، آنها را تحت تابعیت اصل اساسی خود، یعنی قانون تضاد دیالک تیکی قرار می دهد که به مثابه علت عام کل حرکت واقعی است.

·    یعنی شیوه هستی تاریخی شان را تبیین می دارد.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر