۱۳۹۷ مرداد ۱۵, دوشنبه

خود آموز خود اندیشی (۱۴)


شین میم شین

نه اندیشه مادرزاد وجود دارد
و
نه اندیشیدن مادرزادی.

اندیشیدن
را
باید مثل هرعلم،
در روندی دشوار فراگرفت.

۱
و گر ترک خدمت کند لشکری
شود شاه لشکرکش از وی بری

معنی تحت اللفظی:
اگر سپاهی ترک خدمت کند، شاه از او دوری می جوید.

سؤال

سعدی
در این بیت شعر
دیالک تیک الف
را
به شکل دیالک تیک شاه لشگرکش و سپاهی بسط و تعمیم دهد
تا
با
دوئالیسم خ  و الف
مورد مقایسه قرار دهد.

جواب

سعدی
در این بیت شعر
دیالک تیک اوتوریته
را
به شکل دیالک تیک شاه لشگرکش و سپاهی بسط و تعمیم دهد
تا
با
دوئالیسم خدا و انسان
مورد مقایسه قرار دهد.

۲
ولیکن خداوند بالا و پست
به عصیان
 در رزق، بر کس نبست

معنی تحت اللفظی:

اما
خداوند پستی ها و بلندی ها
به دلیل عصیان کسی،
رزق و روزی مقرره او
را
قطع نمی کند.

سعدی
در این بیت شعر
دیالک تیک استثناء و قاعده
را
به شکل دیالک تیک اوتوریته های زمینی (پدر، خویش، رفیق، شاه) و اوتوریته انتزاعی ـ آسمانی (خدا) بسط و تعمیم می دهد.

سؤال

سعدی
خدا
را
الف 
جا می زند.

جواب

سعدی
خدا
را
استثنائی 
جا می زند.

۳
ولیکن خداوند بالا و پست
به عصیان
 در رزق، بر کس نبست

سؤال

عیب خدای سعدی
این است که او خداوند ب  و پ  است.

یعنی
باعث و بانی
نابرابری های ط است.

جواب

عیب خدای سعدی
این است که او خداوند بالا و پست است.

یعنی
باعث و بانی
نابرابری های طبیعی است.

۴

سؤال

تأکید سعدی بر این صفت الهی
علت الف دارد.

جواب

تأکید سعدی بر این صفت الهی
علت ایده ئولوژیکی دارد.

۵

سؤال

سعدی در صدد توجیه نابرابری های ج ـ ط  است.

جواب

سعدی در صدد توجیه نابرابری های جامعه ای ـ طبقاتی است.

۶
سعدی برای اثبات مشروعیت نابرابری های جامعه ای ـ طبقاتی
از
پستی ها و بلندی های طبیعی
سوء استفاده می کند.

سؤال

این ترفند ایده ئولوژیکی سعدی
را
می توان
جامعه ای سازی پدیده های ط  نامید.

یعنی توضیح مسائل جامعه ای با استناد به پدیده های ط
نامید.

جواب

این ترفند ایده ئولوژیکی سعدی
را
می توان
جامعه ای سازی پدیده های طبیعی نامید.

یعنی توضیح مسائل جامعه ای با استناد به پدیده های طبیعی
نامید.

۷

ولیکن خداوند بالا و پست
به عصیان
 در رزق، بر کس نبست

این طرز توضیح و استدلال بهترین وسیله برای عوامفریبی است.

سوسیال داروینیسم
هم
همین ترفند ایده ئولوژیکی سعدی را به خدمت می گیرد:

سؤال

سوسیال داروینیسم
تنازع بقا
(تغذیه نباتات و جانوران از همدیگر)
را
برای اثبات حقانیت و مشروعیت الف در جامعه طبقاتی
و
حتی
برای توجیه جنگ های جهانی و منطقه ای با تلفات دهها میلیونی
به خدمت می گیرد.

جواب

سوسیال داروینیسم
تنازع بقا
(تغذیه نباتات و جانوران از همدیگر)
را
برای اثبات حقانیت و مشروعیت استثمار در جامعه طبقاتی
و
حتی
برای توجیه جنگ های جهانی و منطقه ای با تلفات دهها میلیونی
به خدمت می گیرد.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر