۱۳۹۷ شهریور ۸, پنجشنبه

زبان فارسی و ناهنجاری های جدیدش (۱۸)

 
مهندس صادق انصاری
(ا. برزگر)

اندیشه ها، مفاهیم و زبان فارسی
در
قلمرو «ولایت فقیه»

دفتر چهارم
شورای نویسندگان و هنرمندان ایران
(۱۳۶۵)

ویرایش و تحلیل
از
شین میم شین

۱
بدین سان
در
روند انتقال انقلابی قدرت
به
گروه مسلط روحانیت شیعه
«اسلام انقلابی»
به
«انقلاب اسلامی»
مبدل شد
و
در پی آن
شعار احیای «شعائر اسلام»
و
اجرای «احکام شرع»
به منظور تحکیم هر چه بیشتر مبانی قدرت روحانیت حاکم،
استراتژی سیاسی ـ اجتماعی آن
را
به وجود آورد.
 
الف برزگر
دیالک تیک وسیله ـ آماج
را
به شکل دیالک تیک احیای شعائر اسلام و اجرای احکام شرع ـ تحکیم مبانی قدرت روحانیت حاکم، بسط و تعمیم می دهد.
 
ضمنا
این کردوکار را استراتژی سیاسی ـ اجتماعی روحانیت حاکم قلمداد می کند.
 
این استنباط الف برزگر نادرست نیست.
 
ولی
نادقیق
است.
 
چون 
همه جانبه و عمیق نیست.
 
یعنی
بغرنجی قضیه را نمودار نمی سازد.
 
چرا و به چه دلیل؟
 
۲
بدین سان
در
روند انتقال انقلابی قدرت
به
گروه مسلط روحانیت شیعه
«اسلام انقلابی»
به
«انقلاب اسلامی»
مبدل شد
و
در پی آن
شعار احیای «شعائر اسلام»
و
اجرای «احکام شرع»
به منظور تحکیم هر چه بیشتر مبانی قدرت روحانیت حاکم،
استراتژی سیاسی ـ اجتماعی آن
را
به وجود آورد.
 
الف برزگر و حزب توده
روحانیت
را
طبقه
 تصور می کنند.
 
به همین دلیل
از
حاکمیت ولایت فقیه 
دم می زنند.
 
البته خودشان هم ضمنا می دانند که قضیه بغرنج تر از این است.
 
روحانیت 
دیالک تیکی از طبقه و ایده ئولوگ
است.
 
روحانیت 
 هم
جزو اشرافیت فئودال 
(اکنون حتی جزو بورژوازی)
است
یعنی 
طبقه ای از طبقات جامعه است
و
هم
ایده ئولوگ طبقه حاکمه است.
 
می توان گفت 
که 
یک پای روحانیت در زیربنای اقتصادی است و پای دیگرش در روبنای ایده ئولوژیکی.
 
روحانیت 
از دیرباز
توده 
را
در آن واحد
از دو پستان می دوشد:
 
الف
هم
بسان طبقه حاکمه
مورد استثمار قرار می دهد.
اضافه ارزش و یا بهره مالکانه
را
تصاحب می کند.
 
ب
هم
حق وعظ و مال امام و زکات و صد کوفت و زهرمار از توده می ستاند
و
هم
اموال جمع شده در حرم امامان و امام زادگان
را
از آن خود می کند.
 
ت
روحانیت ضمنا
به استحمار توده می پردازد.
 
یعنی 
زمینه فکری لازم 
را
برای تحکیم وضع موجود
و
یا 
برای تضعیف وضع موجود
فراهم می آورد.
 
ث
روحانیت
هم
دار و ندار مادی توده را چپاول می کند
و
هم
دار و ندار فکری توده
را.
 
ج
روحانیت 
هم
توده
را
به لحاظ مادی تحت فشار قرار می دهد
و
هم
به لحاظ فکری.
 
ح
روحانیت
توده
 را
به عذاب الیم مادی و روحی و روانی محکوم می کند.

توده
به هنگام
خوردن لقمه ای
باید 
بر خود بلرزد که آیا لقمه اش حلال است و یا حرام.

جنده های جمهوری جماران
روانشناسی مؤمنین بدبخت
را
در برخورداری از نعمت سکس
در عنترنت
مو به مو 
تشریح می کنند.

مرد بدبخت
قبل از زنا
در پیشگاه خدا
زار می زند و اشگ ریزان عفو الهی طلب می کند.

۳
بدین سان
در
روند انتقال انقلابی قدرت
به
گروه مسلط روحانیت شیعه
«اسلام انقلابی»
به
«انقلاب اسلامی»
مبدل شد
و
در پی آن
شعار احیای «شعائر اسلام»
و
اجرای «احکام شرع»
به منظور تحکیم هر چه بیشتر مبانی قدرت روحانیت حاکم،
استراتژی سیاسی ـ اجتماعی آن
را
به وجود آورد.

احیای شعائر اسلام و اجرای احکام شرع
قبل از هر چیز
به معنی و به قصد جامه عمل پوساندن به اوتوپی فوندامنتالیسم شیعی است:

به معنی مادیت بخشیدن به تئوری اوتوپیکی است.

روحانیت خرفت و خر
واقعا
خیال می کند که با قطع انگشتان دست کسی
تبر بر ریشه دزدی فرود می آید.

با
اعدام
قاچاقچی
جلوی اعتیاد مردم به مواد مخدر گرفته می شود.

با
سرکوب بی شرمانه و بی رحمانه حزب توده
مبارزه طبقاتی خاتمه می یابد.

با
محجب شدن زنان و دختران و حتی کودکان
عفت عمومی حفظ می شود.

روحانیت 
در 
طول قرن های متمادی
این اوتوپی 
را 
تبلیغ کرده است.

چهل سال است که تاریخ طناز 
اوتوپی فوندامنتالیسم شیعی
را
به محک آزمایش و آزمون عملی زده است.

بحران کنونی
بخشا
بحران ایده ئولوژیکی روحانیت شیعی 
است.

اوتوپی مدینه فاضله اسلامی
از
کوره آزمون عملی
سرافکنده بیرون آمده است.

جامعه
نه
مدینه پارسایان
بلکه جنده خانه گشته است.

فساد در ذره ذره اندام جامعه
به طرز ریشه داری رشد کرده است.

دزدی
نه
تنها
ریشه کن نشده، بلکه سیستماتیزه شده است.

آن سان
که
هفته گذشته
در حمله ای
۵۵۵ دزد تمامعیار
با
 میلیون ها دلار جعلی و راست راستکی
دستگیر شده اند.

هر مسافرخانه
مشهد مقدس
به
جنده خانه
مبدل شده است.

ای شرم
ای ستوه

طنز تاریخ طناز
همیشه از همین قرار است.

سکنه طویله جماران
اکنون
شاهد پایان اوتوپی تشیع سرخ  و سیاه علوی است.

ادامه دارد.
 
 
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر