۱۳۹۷ شهریور ۱, پنجشنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۲۷۷)


 
پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین


جامعه شناسی گروه
(بررسی سوسیولوژیکی گروه)

۶
·    بنیان جهان بینانه و متدئولوژیکی جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی گروه  را ماتریالیسم دیالک تیکی و ماتریالیسم تاریخی تشکیل می دهند. 

۷
·    متدهای پژوهشی خاص و فنون پژوهشی خاص جامعه شناسی گروه، به شرح زیرند:

الف
·    مشاهده
ب
·    تحقیق
پ
·    آنالیز اسناد
ت
·    آنالیز فاکتورها
ث
·    بررسی محل کار
ج
·    بررسی موارد منفرد
ح
·    آزمون همکارگزینی
خ
·    آزمون سلسله مراتب

د
·    آزمایش
·    و غیره

۸
·    برنامه های اجتماعی و آزمون همکارگزینی، امکان صدور حکم در زمینه های زیر را فراهم می آورند:

الف

·    صدور حکم در زمینه تأثیر اعضای مختلف گروه بر دیگر اعضای آن

ب

·    صدور حکم در زمینه تشکیل روابط مبتنی بر مؤثریت متقابل و تأثیر آن بر مؤثریت کار گروه و توسعه و تکامل گروه 

۹
·    با توسعه روزافزون علوم  و متدهای پژوهشی علوم،   در جامعه شناسی گروه نیز مدل ها و روش های سیبرنتیکی  و مته متیکی اهمیت کسب می کنند. 

۱۰
·    به کمک مدل ها و روش های سیبرنتیکی  و مته متیکی  امکان آن پدید می آید که  عرصه های نسبتا تحقیق نشده در جامعه شناسی گروه، مثلا نقش روابط اجتماعی متقابل در تشکیل شخصیت سوسیالیستی  و در توسعه جامعه و یا نقش آماجگزاری های جامعه ای در توسعه گروه به کلکتیو سوسیالیستی و غیره تجزیه و تحلیل شوند و تعمیم داده شوند.

۱۱
·    جامعه شناسی  بورژوایی گروه بر خلاف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی گروه، روندها و روابط گروهین را، چه بسا مجزا و منفصل از مناسبات اجتماعی ـ اقتصادی و مجزا و منفصل از توسعه اجتماعی ـ اقتصادی  در نظر می گیرد و تا حد چیزهای فکری و روانی تنزل و تقلیل می دهد.

۱۲
·    این طرز برخورد جامعه شناسی بورژوایی گروه، به بیواسطگی گروه منجر می شود و در نتیجه به نفی علل ماهوی و نیروهای محرکه ماهوی روند گروهین می انجامد.

۱۳
·    اگر جامعه شناسی  بورژوایی گروه، مناسبات جامعه ای کاپیتالیستی را هم احیانا در نظر بگیرد، در اکثر اوقات فقط به ارزیابی مکانیکی و سوبژکتیویستی شرایط و پدیده های اجتماعی نایل می آید.
·    آن سان که مناسبات جامعه ای بنیادی کاپیتالیسم و تضادهای طبقاتی و غیره فقط به طرز نادقیقی و یا به طرز نادرستی تبیین می یابند و منعکس می شوند.

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر