۱۳۹۷ مرداد ۲۶, جمعه

مبارزه طبقاتی (۶)


 
پروفسور دکتر گونتر هیدن
برگردان
شین میم شین


 III
استراتژی و تاکتیک مبارزه طبقاتی

۱
·      به استراتژی و تاکتیک مبارزه طبقاتی باید توجه جدی مبذول داشت.

۲
·      بنیان تئوریکی ـ فلسفی استراتژی و تاکتیک علمی ـ مستدل مبارزه طبقاتی پرولتری را ماتریالیسم دیالک تیکی و ماتریالیسم تاریخی تشکیل می دهد.

۳
·      به قول لنین، تدوین استراتژی و تاکتیک توسط حزب مارکسیستی ـ لنینیستی «در نظر گرفتن عینی تمامی روابط متقابل همه طبقات جامعه را ـ بدون استثناء ـ طلب می کند و لذا در نظر گرفتن مرحله توسعه عینی جامعه را و همچنین روابط متقابل جامعه با جوامع دیگر را ضرور و الزامی می سازد.
·      اینجا همه طبقات و همه کشورها نه در ایستائی شان (استاتیک)، بلکه در پویائی شان (دینامیک) در نظر گرفته می شوند.
·      یعنی نه در حالت منجمد شان، بلکه در حرکت شان، حرکتی که قوانینش از شرایط زندگی اقتصادی هر طبقه نشئت می گیرند.
·      حرکت نیز به نوبه خود نه فقط از نقطه نظر گذشته، بلکه همچنین از نقطه نظر آینده در نظر گرفته می شود، نه بنا بر درک سطحی و مرده اوولوسیونیست ها، که فقط تغییرات تدریجی را می توانند ببینند، بلکه بنا بر درک دیالک تیکی
·      (لنین، «مجموعه آثار»، جلد ۲۱، ص ۶۴)

الف
استراتژی مبارزه طبقاتی

۱
·      استراتژی سمت و سوی فرود آوردن ضربه اصلی پرولتاریا را در مرحله معین توسعه تاریخی تعیین می کند.
·      نقشه و برنامه در خور لازم را برای موضعگیری نیروهای انقلابی (قوای ذخیره) طرح می ریزد و برای تحقق بخشیدن به آن نقشه مبارزه می کند.

۲
·      استراتژی ـ بدین طریق ـ خط مشی مبارزه طبقاتی پرولتاریا را برای دوره ای طولانی، برای تمامت مرحله تاریخی مورد نظر تعیین می کند.

۳
·      احزاب کمونیستی ـ کارگری برمبنای تجزیه و تحلیل بنیادی از وضع سیاسی ـ جهانی در ژوئن ۱۹۶۹ در مشاوره مسکو ـ بویژه در سند اصلی خود مبنی بر «وظایف مبارزه بر ضد امپریالیسم در مرحله کنونی و وحدت عمل کنونی احزاب کمونیستی ـ کارگری و کلیه نیروهای ضد امپریالیستی» ـ استراتژی مبارزه طبقاتی پرولتاریا برای عصر حاضر را به شرح زیر تدوین کردند:

الف
·      «شاخص مرحله کنونی عبارت است از امکانات فزاینده برای پیشروی نیروهای انقلابی و مترقی.
·      اما به سبب وجود امپریالیسم و سیاست تجاوزگرانه آن ـ همزمان ـ خطر افزایش می یابد

ب
·      «با تقویت هجوم بر ضد امپریالیسم می توان به برتری تعیین کننده بر آن دست یافت و سیاست مبتنی بر تجاوز و جنگ امپریالیسم را نقش بر آب ساخت.» 

پ
·      «تحکیم اتحاد میان سیستم جهانی سوسیالیسم، جنبش کارگری و جنبش رهائی بخش ملی برای دورنمای مبارزه ضد امپریالیستی از اهمیت درجه اول برخوردار است.
·      اتحاد احزاب کمونیستی ـ کارگری مهمترین فاکتور برای اتحاد کلیه نیروهای ضد امپریالیستی است.»

ت
·      «حلقه اصلی عملیات مشترک نیروهای ضد امپریالیستی در آینده نیز مبارزه بخاطر صلح در سراسر جهان، مبارزه بر ضد خطر جنگ خواهد بود

۴
·      در هر مرحله تاریخی، مبارزه طبقاتی نیز مراحل بیشماری از فراز و فرود جنبش انقلابی را در برمی گیرد.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر