۱۳۹۷ مرداد ۲۲, دوشنبه

خود آموز خود اندیشی (۱۸)


شین میم شین

نه اندیشه مادرزاد وجود دارد
و
نه اندیشیدن مادرزادی.

اندیشیدن
را
باید مثل هرعلم،
در روندی دشوار فراگرفت.
 

۱  
لطیف کرم گستر کارساز
که دارای خلق است و دانای راز

ندانمگرائی آشکار و آشنا در تئوری شناخت حافظ
و
فنومنالیسم (پدیده شناسی، ظاهر چیزها شناسی) شرم انگیز در تئوری شناخت سعدی
ریشه های عینی خود را در این گنداب فئودالی دارند.

در خرگاه ها خوانین و در دربارهای سلاطین
هر کس
رازی در گور سینه اش نهان دارد
و
 تنها زمانی می توانی بدان پی ببری
که
 خنجر بر پشتت نشسته است
و
نفس واپسین از دهنت بیرون می زند.

سوء ظن عمومی
حاکم مطلق است
و
دانستن نیت باطنی افراد
به
 امری محال
مبدل شده است.

سؤال

راز و سر و محرم راز و محرم اسرار،
رایج ترین م در آثار شعرای فئودالی اند
و
عالم غیب، عالم الغیب و اسرار غیبی و امثالهم
 الف  این مفاهیم زمینی ـ خرگاهی ـ درباری
 اند.

جواب

راز و سر و محرم راز و محرم اسرار، رایج ترین مفاهیم در آثار شعرای فئودالی اند
و
عالم الغیب و اسرار غیبی و امثالهم  انعکاس انتزاعی ـ آسمانی این مفاهیم زمینی ـ خرگاهی ـ درباری
 اند.

۲
لطیف کرم گستر کارساز
که دارای خلق است و دانای راز

سؤال

همانطور که سلطان با جواسیس و چشم و گوشش به اسرار درباریان و خوانین و سلاطین همجوار
پی می برد،
انعکاس انتزاعی ـ آسمانی   آنها
ـ خ  ـ
 نیز به اسرار نهان کل بشریت وقوف پیدا می کند.

جواب

همانطور که سلطان با جواسیس و چشم و گوشش به اسرار درباریان و خوانین و سلاطین همجوار
پی می برد،
انعکاس انتزاعی ـ آسمانی   آنها
ـ خدا ـ
 نیز به اسرار نهان کل بشریت وقوف پیدا می کند.

۳
دو کونش، یکی قطره از بحر علم
گنه بیند و پرده پوشد به حلم

معنی تحت اللفظی:

دو فرم وجود
(دنیا و آخرت)
قطره ای از دریای علم خدا هستند.
خدایی
که
گناه بندگان خود
را
می بیند
ولی
به ترفند صبر
پرده پوشی می کند.

۴
دو کونش، یکی قطره از بحر علم

دنیا و آخرت
به مثابه کونین
به مثابه دو فرم وجود
نشانه ناچیزی از علم لایتناهی الهی اند.

سعدی
ظاهرا
برای اثبات دانای راز بودن خدا
به
مقایسه علم الهی با کونین مبادرت می ورزد:
کونین
در مقایسه با بحر علم الهی
به قطره ای شباهت دارند.

زنده باد، هندوانه.

سؤال

این تعریف غلو آمیز سعدی
از
علم الله
انعکاس انتزاعی ـ آسمانی مدایح مدیحه سرایان اغراقگر
از
 ظ الله
است.

جواب

این تعریف غلو آمیز سعدی
از
علم الله
انعکاس انتزاعی ـ آسمانی مدیحه سرایان اغراقگر
از
 ظل الله
است.

۵
دو کونش، یکی قطره از بحر علم
گنه بیند و پرده پوشد به حلم

خدا
اما
فقط عالم نیست.
بلکه ضمنا حلیم (صبور) است.

می توان گفت
که
خدا
از دید سعدی
صاحب دیالک تیکی از علم و حلم 
است.

علم
موجب وقوف خدا به همه اسرار هستی می شود
و
حلم
موجب پرده پوشی معایب موجودات هستی.

سؤال

بدین طریق
خدا
به صورت دیالک تیک راز دان و ر
نمودار می گردد.

جواب

بدین طریق
خدا
به صورت دیالک تیک راز دان و راز دار
نمودار می گردد.

۶
تناقضی
که
اکنون
وارد تئولوژی اسلامی می شود،
این است که اگر خدا واقف به همه اسرار هستی است،
پس گماردن ملائکه
به نیت ثبت و ضبط هر خطا و لغزش بندگان
و
پرونده سازی برای آنان
 برای چیست؟

اصلا
حساب و کتاب روز قیامت
برای چیست؟

فروغ فرخزاد
ـ فیلسوفشاعر ژرف اندیش ـ
بر 
این تناقضات شرم انگیز در تئولوژی اسلامی
 انگشت می نهد و افشا می کند.

مراجعه کنید
به
تحلیل اشعار فروغ
در 
تارنمای دایرة المعارف روشنگری

ادامه دارد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر