۱۳۹۷ مرداد ۳۱, چهارشنبه

متا اتیک (۱)


پروفسور دکتر ولفگانگ پطر ایشهورن
برگردان
شین میم شین


بخش اول

۱
·      متا اتیک در واقع به معنی تئوری ئی راجع به اتیک و یا تئوری ئی بر فراز اتیک است.

۲
·      موضوع متا اتیک عبارت است از مسائل علمی ـ نظری، معرفتی ـ نظری، متدئولوژیکی و اجتماعی ـ عملی که به ماهیت، امکانات و وظایف اتیک بمثابه یک رشته نظری مربوط می شوند.

۳
·      اتیک به معنی مارکسیستی ـ لنینیستی آن، عبارت است از تئوری ماتریالیستی ـ علمی اخلاق (مورال)، تئوری منشاء اجتماعی اخلاق، تئوری فونکسیون های اجتماعی اخلاق، تئوری توسعه آماجگرایانه و کاربست آگاهانه اخلاق در جریان توسعه جامعه سوسیالیستی و شخصیت سوسیالیستی.

۴
·      ماهیت و جا و مقام متا اتیک را می توان در تابلوی زیر نشان داد:

متا اتیک
عرصه نظری مرحله دوم
تئوری راجع به عرصه نظری مرحله اول
متا تئوری عرصه نظری مرحله اول

اتیک
(اخلاق)
عرصه نظری مرحله اول

مورال
(اخلاق)
عرصه اوبژکتی تئوری عرصه نظری مرحله اول،
عرصه اوبژکتی اتیک

۵
·      برای کار تئوریکی در این عرصه ها باید این مراحل را و مسائل دخیل در هر کدام از آنها را از یکدیگر حتی الامکان بطور دقیق تمیز داد.

۶
·      این امر تأثیر متقابل مراحل یاد شده را مستثنی نمی سازد.

۷
·      تمیز دقیق سطوح مختلف، پیش شرط آن است که این تأثیر متقابل ژرفتر صورت گیرد و بتواند در ساختار و توسعه واقعی اش درک شود.

۸
·      وظایفی که اتیک مارکسیستی ـ لنینیستی ـ بویژه در جریان توسعه فراتر ساختمان سوسیالیسم ـ در برابر دارد، توسعه و تکمیل سیستماتیک بررسی های متا اتیکی را (همراه با توسعه سیستماتیک اتیک مارکسیستی را، بمثابه زیرعرصه فلسفه مارکسیستی ـ لنینیستی) الزامی می سازند.

۹
·      تکانه های نیرومندی می توانند از این عرصه بر توسعه خود تئوری اتیکی و بر اعتلای تأثیرگذاری عملی ـ سیاسی، ایده ئولوژیکی و شخصیتساز آن اعمال شوند.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر