۱۳۹۷ مرداد ۱۴, یکشنبه

نگاهی به «دیدگاه» احد پیراحمدیان در عصر عرعر (۴)


ویرایش و تحلیل
از
میمحا نجار

با 
سپاس 
از 
حسین رزاق
 
۱
اما مشکل کجا ست؟ 

مشکل وقتی پیش می‌ آید که در ساختار اجتماعی هرمی، در آنجا که فرهنگ در چهارچوب تنگ آتوریته شکل می‌ گیرد 
و 
هر روز حرمت و حقوق شهروندانش را زیر پا می‌ گذارد،
 از افرادی با عنوان‌ های شاه و رهبر و نخبه 
بت می‌ سازند. 
 
معنی تحت اللفظی:
ام الفساد 
و
یا
منبع و منشاء معضلات
این است
که
فرهنگ جامعه 
 در 
 فرم و قالب اوتوریته 
تشکیل می شود.
 
در نتیجه
شخصیت ها 
مورد تجلیل قرار می گیرند.
بت واره می شوند.
 علت پایمال گشتن حقوق اعضای جامعه همین است.

این جفنگ مشد احد پیراحمدیان
به چه معنی است؟

۲
برای پیدا کردن پاسخ به این پرسش
به عنوان این مطلب و جمله اول مشد احد برمی گردیم:

بت‌ سازی و بت‌ شکنی
 نتیجه تعریف "انسان ایرانی"

علت عقب‌ ماندگی ایرانیان را باید در ذهنیت جمعی آنها از انسان
و  در امتداد آن  در  مناسبات قدرت در خانواده و جامعه (اوتوریته) جست‌ وجو کرد.
 
بنابرین، 
علت عقب ماندگی ایرانیان (و نه ایران)
اوتوریته 
 است.
 
اوتوریته  
از دید مشد احد
اما
فرم
است.
 
چارچوب و قالب
 است.
 
ظرف 
است.

محتوای اوتوریته
از دید مشد احد
فرهنگ
 است.

فرهنگ
در قابلمه اوتوریته پخته می شود.

یعنی میان
اوتوریته و فرهنگ
رابطه فرم و محتوا برقرار است.

نقش تعیین کننده
در
دیالک تیک فرم و محتوا
(اوتوریته  و فرهنگ)
باید 
از آن  محتوا (فرهنگ) باشد.
از آن مظروف باشد.

چون
همیشه محتوا ست که فرم درخور خود را پدید می آورد
و
نه
 برعکس.


اندام کودک است 
که 
پیراهن درخور خود را الزامی می سازد و نه برعکس.

اما
مشد احد
نقش تعیین کننده در دیالک تیک فرم و محتوا (اوتوریته  و فرهنگ)
را
از آن فرم (اوتوریته، ظرف، چارچوب)
می داند.

یعنی 

دیالک تیک فرم و محتوا (اوتوریته  و فرهنگ)
را
وارونه می سازد.
 
این بدان می ماند که کسی 
ماهیت غذای موجود در ظرف و جثه کودک در پیراهن  (مظروف، محتوا)
را
هیچ بشمارد
و
غذا و جثه کودک
را
با توجه به چند و چون  ظرف (قابلمه) و پیراهن 
ارزیابی کند.
 
۳  
بت‌ سازی و بت‌ شکنی
 نتیجه تعریف "انسان ایرانی"

علت عقب‌ ماندگی ایرانیان را باید در ذهنیت جمعی آنها از انسان
و  در امتداد آن  در  مناسبات قدرت در خانواده و جامعه (اوتوریته) جست‌ وجو کرد.
 
حالا 
می توان منظور مشد احد را از عنوان این مطلب
دریافت:
 
الف
بت سازی
یعنی
تشکیل و تعیین و تقبل اوتوریته و تمکین بدان
 
ب
بت شکنی
یعنی
 تخریب و یا تعویض اوتوریته 
نفی و حذف اوتوریته ای و جایگزینی اوتوریته منفور و کهنه با  اوتوریته نو.
 
۴
علت عقب‌ ماندگی ایرانیان را باید در ذهنیت جمعی آنها از انسان
و  در امتداد آن  در  مناسبات قدرت در خانواده و جامعه (اوتوریته) جست‌ وجو کرد.
 
از دید مشد احد پیراحمدیان
بت سازی = بت شکنی

هم بت سازی و هم بت شکنی
فرم و چارچوب تشکیل فرهنگ ایرانی و علت اصلی عقب ماندگی ایران و ایرانیان است.
 
۵
اگر فرهنگ در قالب اوتوریته تشکیل می شود،
قاعدتا 
باید فرهنگ مبتنی بر بت سازی با فرهنگ ناشی از بت شکنی
تفاوت و حتی تضاد داشته باشد.

مثال:

شاه
اوتوریته ای در جامعه ایران بوده است.
به قول مشد احد 
شاهپرستی رواج داشته است.

بت شکنی
یعنی سرنگونی اوتوریته حاکم (شاه)
در
اثر عنگلاب ۵۷ که بسان بهمن عظیمی بر سر مردم ایران آوار شده،
و
خواه و ناخواه
به تشکیل اوتوریته نعلین و عبا و عمامه (شیخ) انجامیده است.
 
در قاموس مشد احد
باید میان ایندو اوتوریته علامت تساوی گذاشت:
  اوتوریته شاه = اوتوریته شیخ = علت عقب ماندگی ایرانیان
 
ولی
تجربه بشری نشان داده که اوتوریته های کهنه و نو یکسان نیستند.
 
حداقل
یکی بهتر و یا بدتر از دیگری  است.
 
یعنی
یکی به نفع پیشرفت و دیگری به نفع پسرفت (عقب ماندگی) ایرانیان (ایران) است.

هر دو اوتوریته را که نمی توان علت عقب ماندگی ایرانیان قلمداد کرد
و
 شعار داد 
که
علت عقب‌ ماندگی ایرانیان را باید در ذهنیت جمعی آنها از انسان
و  در امتداد آن  در  مناسبات قدرت در خانواده و جامعه (اوتوریته) جست‌ وجو کرد.
 
۶
می توان مثال های ساده تری زد:
مثلا جایگزینی اوتوریته باتیستا در کوبا  با اوتوریته فیدل کاسترو.
 
جایگزینی اوتوریته تزار با لنین
جایگزینی اوتوریته قیصر چین با مائو
 
هیچ خری در هیچ طویله ای
حتی
به این نتیجه کج و کوله نمی رسد
که
چین نیمه فئودال ـ نیمه مستعمره تریاکی عقب مانده  = چین کمونیست پیشرفته
روسیه تزاری نکبت زده = اتحاد جماهیر شوروی
 
ادامه دارد.
 
 
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر