پروفسور دکتر هانس شولتسه
برگردان
شین میم شین
·
تاریخ به روند توسعه
و تکامل در طبیعت و جامعه اطلاق می شود.
·
تاریخ ـ به معنای محدود کلمه ـ عبارت است از جریان روند
عینی و در تنوع خود، قانونمند توسعه و تکامل جامعه از سطح نازل به سطح عالیتر که
با حرکت نظام های اجتماعی (پیدایش، توسعه، سقوط و جایگزینی با نظام نوتر) معنی
واحدی دارد.
I
درک
بورژوائی تاریخ
·
انواع محتلف درک بورژوائی تاریخ،
تاریخ جامعه بشری را به شرح زیر در نظر می گیرند:
الف
·
انواع مختلف درک بورژوائی تاریخ جامعه بشری را در مناسبات ایدئولوژیکی منفرد (و
عمدتا در سیاست و مذهب) خلاصه می کنند.
·
(یعنی در مناسبات فکری میان انسان ها خلاصه
می کند. مترجم)
ب
·
انواع مختلف درک بورژوائی تاریخ مناسبات مادی جامعه را، یعنی مناسبات تولیدی را
نادیده می گیرند.
1
·
مناسبات تولیدی ئی که در وابستگی به نیروهای مولده و در
تأثیر متقابل با نیروهای مولده، شالوده واقعی تاریخ را تشکیل می دهد.
2
·
مناسبات تولیدی ئی که بمثابه زیرسیستم تعیین کننده جامعه،
توسعه زیرسیستم های دیگر از قبیل سیاست، مذهب، اخلاق و امثالهم را تعیین می کند.
· مراجعه کنید به شیوه تولید، دیالک تیک زیربنا و روبنا، نیروهای
مولده، مناسبات تولیدی در تارنمای دایرة المعارف روشنگری .
II
درک
مارکسیستی تاریخ
·
ماتریالیسم تاریخی بر آن است که در تاریخ، به همان سان
که در طبیعت، پیوندهای عام، ماهوی و ضرور (جبری) وجود دارند که حاکی از تکرارپذیری و قاعده مندی
روندهای اجتماعی معینی اند.
1
·
ماتریالیسم تاریخی ـ به عبارت دیگر ـ بر آن است که وجود جامعه
بشری و توسعه آن بنا بر قانونمندی های معینی صورت می گیرد.
2
·
اما نحوه عمل قوانین طبیعی و اجتماعی متفاوت است.
3
·
زیرا تاریخ توسعه جامعه «در یک نقطه با تاریخ توسعه
طبیعت فرق ماهوی دارد:
·
در طبیعت عوامل ناآگاهی در کارند که بر یکدیگر تأثیر می
گذارند و در نتیجه تأثیر متقابل آنها، قانون عام جامه عمل می پوشد.
4
·
از هر آنچه که صورت می گیرد، هیچ چیز بمثابه هدف آگاهانه
و از پیش خواسته صورت نمی گیرد.
·
مراجعه کنید به دیالک تیک خودپوئی و آگاهی در تارنمای
دایرة المعارف روشنگری
5
·
اما در تاریخ جامعه، برعکس تاریخ طبیعت، انسان های
شعورمند، انسان های عمل کننده بر اساس تأمل و علاقه و عشق در کارند که برای کردوکار خود پبشاپیش آماج و هدف
تعیین می کنند.
6
·
در تاریخ جامعه بشری هیچ چیز بدون نیت آگاهانه، بدون
آماج از پیش تعیین شده صورت نمی گیرد.
7
·
این تفاوت اما نمی تواند تغییری در پیشرفت جریان تاریخ برطبق
قوانین درونی عام پدید آورد.»
·
(کلیات مارکس و انگلس، جلد 21، ص 296)
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر