۱۴۰۱ مهر ۲۸, پنجشنبه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (ژ) ژنتیک (ژنه تیک) (۵) (بخش آخر)


 پروفسور دکتر گئورگ کلاوس

پروفسور دکتر کامیلا وارنکه

برگردان

 شین میم شین

 

۲۹

·    میچورین نشان داد

·    که توارث و جذب و دفع پیوند ناگسستنی با هم دارند.

·    که اندام ها در پیوند با محیط پیرامون شان توسعه می یابند.

·    که اندام ها ضمنا در مقابل محیط پیرامون، نیروی مقاومت معینی از خود نشان می دهند.

·    یعنی در تضاد با محیط پیرامون خود قرار دارند.

·    یعنی مشخصات  موجود خود را (سیستم های تنظیمی به ارث برده خود را) در مقابل تأثیرات تصادفی تا اندازه ای حفظ می کنند که از حد معینی فراتر نروند.

 

(می توان از دیالک تیک ارگانیسم و محیط پیرامون

سخن گفت.

مترجم)

 

۳۰

·    اما اگر تغییر کیفی به جذب و دفع نوینی منجر شود، این تغییر به واسطه محیط پیرامون به کرات تکرار می شود، آن سان که بالاخره به مثابه خصلتی ارثی در می آید.

 

۳۱

·    تا زمانی که محیط پیرامون هنوز توارث مربوطه را به اندازه کافی تحکیم نبخشیده، ارگانیسم ها (اندام ها) در مرحله جوانی اند، یعنی بی ثبات اند و انطباق پذیرند. 

 

۳۲

·    ارگانیسم ها در این مرحله می توانند سیستم های تنظیمی خود را با شرایط محیطی تغییر یابنده انطباق بخشند و این تغییرات را چه بسا در نسل های بعدی حفظ کنند.

 

۳۳

·    این «انعطاف»، «گشایش» و «تزلزل» توارث را با القای تضادی افراطی، یعنی با جفتگیری انواع و زیر انواع مختلف و یا با جفتگیری دو موجود متعلق به ارگانیسم هایی با کروموزوم های یکسان و یا متفاوت، ولی تحت شرایط محیطی متفاوت نیز می توان پدید آورد.

 

 

۳۴

·    به ویژه مشخصاتی که تحت شرایطی از طریق پیوند زدن پدید می آیند و به ارث گذاشته می شوند و بدین طریق عناصر بی ثبات و جوانتر با عناصر قدیمی تر و ثباتمندتر «پرورش» می یابند (متد منتور)، مردود بودن تصورات ژنتیک کلاسیک را، مبنی بر مجزا بودن پلاسمای سلولی، سوما و محیط پیرامون،  اثبات می کنند.

 

۳۵

·    کوشنر و دانشمندان دیگر هم در آزمایشات بر روی جانوران، به نتایج مشابه رسیده اند.

 

۳۶

·    پژوهش های پیروان میچورین، مبنی بر مردود بودن جداسازی متافیزیکی جوهر سلولی و جذب و دفع ژنتیک کلاسیک به انکار ابهام نسبی ژن ها، نقش سانترال هسته سلولی در رخداد توارثی و مطلق کردن یکجانبه وحدت رخداد سلولی ـ پلاسمایی و هسته ای منجر شد.

 

۳۷

·    نتایج و تصورات بیوشیمیایی ژنتیک مدرن، توضیحات فیزیولوژیکی موفقیت های عملی و معارف نظری میچورین را عرضه می دارند که در زمان حیات میچورین امکان پذیر نبوده اند.

·    آنسان که با اجتناب از یکسونگری هر دو سمتگیری، دال بر سنتزی از گشتاورهای راسیونال آموزه توارثی میچورین و آموزه توارثی ژنتیک کلاسیک است.

 

·    مراجعه کنید به آموزه منشاء انواع

 

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر