۱۴۰۱ آبان ۷, شنبه

تحلیل دیگری از تراژدی «مهره سرخ» ـ شاهکار سیاوش کسرایی (۵۴)

 Siyavash Kasraei.jpg 

تحلیلی 

از

شین میم شین
 

۳

محتوای این اندرز سهراب به گردآفرید

حاوی اندیشه ای سنجیده و معقول است.

عمر و زندگی فردی محدود است.

چیزها، پدیده ها و سیستم ها

همه بدون استثناء

 رفته رفته پیر و فرسوده می شوند

و

 سرانجام تجزیه و متلاشی می گردند

تا از اجزاء آنها چیزها، پدیده ها و سیستم های جدیدی ترکیب شوند:

دیالک تیک تجریه و ترکیب

دیالک تیک انالیز و سنتز

تریاد (تثلیث) عینی پیدایش ـ رشد ـ  زوال

 

تریاد عینی پیدایش ـ رشد ـ  زوال

اما

لایزال

است.

چون هر زوالی، پیدایش جدیدی را در پی دارد.

 

۴

این اندیشه سهراب

 اما

 به لحاظ فلسفی نادرست است.

اولا تریاد ماده ـ مکان ـ زمان

پیوندی ناگسستنی است.

نه ماده در خارج از زمان و مکان وجود دارد و نه زمان و مکان خالی از ماده

و

نه

زمان بدون مکان و مکان بدون زمان.

 

حریفی

 زمان و مکان

 را

به مثابه فرم وجودی دو بعدی  برای ماده

تصور می کند:

ماده

 در

ظروف زمان و مکان

در

حرکت مطلق و سکون نسبی

 است.

زمان و مکان نیز بسان ماده

عینی، لایتناهی، خلق ناپذیر و فنا ناپذیرند.

 

زمان و مکان نیز بسان ماده

ازلی و ابدی اند.

 

۵

مرگ چیزها، پدیده ها و سیستم ها

سیکل بی پایان است.

پایان هر ترکیبی،

تجزیه و تلاشی هر سیستم جاندار و بی جان،

 آعاز ترکیب جدیدی است.

 

به همین دلیل است که ما از دیالک تیک تجزیه و ترکیب سخن می گوییم.

  

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر