۱۴۰۰ مرداد ۷, پنجشنبه

فرهنگ مفاهیم سیاسی (الف) آته ئیسم (۲)

Der Atheismus und seine Geschichte im Abendlande - Fritz Mauthner

هیئت تحریریه کلکتیو

برگردان 

شین میم شین

 

۱۲

·    مارکس و انگلس به همین دلیل با تشکیل جهان بینی نوین طبقه کارگر، ضمنا فرم کیفیتا نوینی از آته ئیسم پدید می آورند.

 

۱۳

·    مارکس و انگلس با وقوف به مبانی (بنیان های، شالوده های) اجتماعی و ریشه های معرفتی ـ نظری مذهب، همزمان راه غلبه پراتیکی و تئوریکی (عملی و نظری) بر شعور مذهبی را نشان می دهند.

 

۱۴

·    شرط اجتماعی تعیین کننده در این زمینه عبارت است از سرنگونی جامعه طبقاتی انتاگونیستی (مبتنی بر تضاد های آشتی ناپذیر) و ساختمان (بنای) جامعه سوسیالیستی عاری از استثمار.

 

۱۵

·    به قول انگلس، انسان ها در جامعه سوسیالیستی «برای اولین بار اربابان آگاه و واقعی طبیعت می گردند.

·    از این طریق و به این دلیل که اربابان جامعتی گشتن خویشتن خویش می شوند.

 

۱۶

·    قوانین کنش جامعتی خود انسان ها، که تا تشکیل جامعه سوسیالیستی، برای شان به عنوان قوانین طبیعی بیگانه حاکم بر خود نمودار می گشتند، در جامعه سوسیالیستی توسط انسان ها با آگاهی کامل به خدمت گرفته می شوند و بدین طریق تحت حاکمیت انسان در آورده می شوند.»

 

۱۷

·    علاوه بر این، کار روشنگرانه و تربیتی علمی ـ آته ئیستی سیستماتیکی الزامی است که نتایج علوم و جهان بینی مارکسیستی ـ لنینیستی به طور علمی مستدل اشاعه یابد تا انسان ها لیاقت رئالیزاسیون (واقعیت بخشی به) عملی و نظری آگاهانه و آزادانه روند جامعتی حیاتی خود را واقعا کسب کنند.

 

۱۸

·    ولادیمیر لنین در مبارزه در راه تطهیر و توسعه فراتر مارکسیسم، به توسعه آته ئیسم رزمده پرداخته است.

 

۱۹

·    لنین تأکید ورزیده که آته ئیسم، همواره باید تابع مبارزه طبقاتی باشد تا توده های میلیونی خلق که تحت نظامات جامعتی مبتنی بر استثمار، قرن ها به تحمل جهل مجبور بوده اند، جلب مبارزه در راه سوسیالیسم و کمونیسم شوند.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر