۱۴۰۰ تیر ۲۲, سه‌شنبه

فرهنگ مفاهیم سیاسی (ق) قانون کار (۳) (بخش آخر)


هیئت تحریریه کلکتیو

برگردان 

شین میم شین

 

۱۵

·    فعالیت سندیکای آزاد کارگران آلمان (اف دی گ ب) به مثابه سازمان طبقاتی و نماینده منافع زحمتکشان، از اهمیت تعیین کننده ای برای توسعه قانون کار برخوردار است.

 

۱۶

·    بنا بر ماده ۴۵ قانون اساسی و بنا بر پاراگراف های ۶ و ۷ قانون نامه کار، سندیکاها سهم اکتیوی در توسعه و تکوین نظام قانونی ـ حقوقی سوسیالیستی به عهده دارند.

 

۱۷

·    سندیکاهای کارگری دارای ابتکارات قانونی  و حق توافق های لازم راجع به مسائل مربوط به شرایط کار و زندگی زحمتکشان با ارگان های دولتی، رؤسای کارخانجات و دیگر ارگان های رهبری اقتصادی اند.

 

۱۸

·    ما اینجا قبل از همه با قراردادهای کلکتیو و قراردادهای کلکتیوهای کارخانه ای سروکار پیدا می کنیم.

 

 

·    مراجعه کنید به قراردادهای کلکتیو کارخانه ای

 

۱۹

·    سندیکاهای کارگری در رشته های اقتصادی و در سطح کارخانجات بر مبنای تعینات قانونی، به اتخاذ تصمیمات مشخص راجع به تشکیل شرایط کار و زندگی زحمتکشان نایل می آیند که با شرایط رشته های اقتصادی و یا کارخانجات مربوطه مطابقت دارند.

 

۲۰

·    این تصمیمات حاوی خصلت هنجاری اند و  بخشی از قانون کارند.

 

۲۱

·    از آنجا که قانون کار سوسیالیستی با توسعه جامعتی و با منافع زحمتکشان مطابقت دارد، هر چه بیشتر داوطلبانه و آگاهانه رعایت می شود.

 

۲۲

·    قانون کار به پیشبرد مشخص انطباق منافع از این لحاظ نیز کمک می کند که در صورت بروز اختلافات، امکانات برای توضیح و تصمیمگیری در زمینه اختلاف نظر ها، راه حل قانونی عرضه می دارد.

 

۲۳

·    قانون کار هم در خدمت مقررات مربوط به پیوند تنگاتنگ خودفرمایی و همفرمایی زحمتکشان است و هم در خدمت حل و فصل اختلافات کاری است.

 

۲۴

·    قانون نامه کار اثر قانونی اصلی در زمینه کار در جمهوری دموکراتیک آلمان است.

 

۲۵

·    بر مبنای قانون نامه کار است که سلسله ای از مقررات و موازین شورای وزیران و دیگر ارگان های مرکزی دولتی تصویب می شوند که مکملی بر تعینات قانونی اساسی محسوب می شوند و به مشخص سازی آنها منجر می شوند. (گذار از عام به خاص. مترجم)

 

۲۶

·    قراردادهای کلکتیو و مقررات کاری منعقده میان ارگان های رهبری اقتصادی و رهبری سندیکاهای مربوطه نیز در خدمت نیل به این آماجند.   

 

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر