۱۴۰۰ تیر ۲۳, چهارشنبه

استالینیسم (۱۷)

استالین؛ آخرین کتابخوان آزاد شوروی
 
ورنر هوفمن
(۱۹۲۲ ـ ۱۹۶۹)

برگردان
میم حجری
 
پیشکشی به رنج برندگان و اندیشندگان

 

فصل سوم

شرایط تاریخی آغازین قدرت شوراها

ادامه

 

۱

·      پی آمد منزوی سازی سیاسی ـ جهانی اتحاد شوروی به معنی جا به جائی ژرفی در اهمیت وظایف سه گانه «دیکتاتوری پرولتاریا» بود که توسط مارکس و انگلس تعیین شده بود.

 

۲

·      فونکسیون حراست از قدرت دولتی نوین به طرز غول آسائی اهمیت کسب کرد.

 

۳

·      لنین در بهار سال ۱۹۲۰، با توجه به مداخله قوای بیگانه در جنگ داخلی روسیه، فونکسیون تدافعی دیکتاتوری پرولتاریا در مقابل قوای خارجی را در مغایرت با نظرات مارکس و انگلس و حتی در مغایرت با نظرات خود در کتاب «دولت و انقلاب» ارزیابی نمود.

 

۴

·      (مقایسه کنید با نقل قول های فوق الذکر):

 

الف

·      «دیکتاتوری پرولتاریا فداکارانه ترین و بی رحمانه ترین جنگ طبقه نوین بر ضد دشمنی نیرومند است.

·      بر ضد بورژوازی است، که مقاومتش، به سبب سرنگونی اش (اگر هم در یک کشور واحد)  چندین برابر می شود.»

 

ب

·      از این رو ست که «دیکتاتوری پرولتاریا ضرورت دارد و غلبه بر بورژوازی بدون جنگ مرگ و زندگی  طولانی، سرسختانه و بی رحمانه امکان ناپذیر است.

·      جنگی که پایداری، انضباط، سرسختی، ایستادگی، تسلیم ناپذیری و وحدت اراده می طلبد.»

·      (لنین، «رادیکالیسم چپ»، «کلیات لنین»، جلد ۳۱، ص ۸)

 

۵

·      تحت شرایط جدید می بایستی حفاظت از خود در مقابل خطرات ناشی از محیط پیرامون، در رأس وظایف سه گانه دیکتاتوری پرولتاریا قرار گیرد.

 

۶

·      این امر نه تنها بر فونکسیون سرکوب در داخل تأثیر می گذاشت (کافی است که ما به اختلال روانی مبتنی بر خرابکاری بیندیشیم که مدت مدیدی شیوع پیدا کرده بود و یا اشاعه داده می شد)، بلکه علاوه بر آن، بر وظیفه اصلی دیکتاتوری پرولتاریا مبنی بر خود پروری (تربیت) مولدین برای انجام وظایف بزرگ نوین لطمه وارد می ساخت.

 

۷

·      نگرانی حاکم مبنی بر حمله عنقریب دشمن (نگرانی ئی که می بایستی به زودی جامه عمل پوشد) و ضرورت حفاظت از خویش، که کلیه تصمیمگیری های مهم را تحت الشعاع خود قرار می داد، غلبه حتی المقدور سریع بر عقب ماندگی اقتصادی را الزامی می ساخت.

·      علیرغم ضرباتی که بر روابط داخلی جامعه جدید وارد می ساخت.

 

۸

·      تأثیرات روابط خارجی بر تصمیمات سیاسی ـ داخلی دولت جوان شوروی نشاندهنده مشکلاتی بود که گذار به دوره پلان بندی (برنامه ریزی) را همراهی می کردند:

 

الف

·      در اواخر ماه مه سال ۱۹۲۷ (در سال کشمکش تعیین کننده بر سر نوع «حداقل» و یا «حداکثر» برنامه پنجساله اول) بریتانیای کبیر به قطع روابط اقتصادی و دیپلوماتیک با اتحاد شوروی دست زد.

 

ب

·      در ۷ ژوئن همان سال به دنبال کودتای پیلزودسکی در سال ۱۹۲۶، سفیر شوروی در لهستان به قتل رسید.

 

پ

·      در ۸ سپتامبر سندیکاهای انگلیس با سندیکاهای شوروی روابط خود را قطع کردند.

 

ت

·      در پائیز سال ۱۹۲۷ در فرانسه نیز تمایلات مبتنی بر قطع رابطه با شوروی اوج گرفتند.

 

ث

·      هولناک ترین ضربه بر رهبری بلشویکی با قطع روابط تنگاتنگ میان دولت شوروی و کومین تانک چین وارد آمد که در پی کودتای چیان کای چک و قتل عام مردم شانگ های در ماه مه سال ۱۹۲۷ صورت گرفت.

·      (مراجعه کنید به اثر فیشر، «استالین و کمونیسم آلمان»، ص ۷۰۴ ـ ۷۰۷، ورنر هوفمن، «قانون کار در اتحاد شوروی»، ۱۹۵۶، فصل اول)

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر