۱۴۰۰ تیر ۲۱, دوشنبه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (الف) آگاهی (۲) (بخش آخر)

buntes Auge, Reflexion, Reflektieren

 پروفسور ولفگانگ پطر ایش هورن

برگردان

 شین میم شین 

 

آگاهی سوسیالیستی

 

۱

·      آگاهی سوسیالیستی به معنی توسعه قوای تاریخی خلاق خلق زحمتکش است.

 

 ۲

·      آگاهی سوسیالیستی وسیله و نیروی محرکه تعیین کننده برای برقراری و توسعه آگاهانه حاکمیت زحمتکشان بر حیات اجتماعی خویش است که تنها بر مبنای قوانین اساسی علمی و بر مبنای سازماندهی آگاهانه و کلکتیو (دسته جمعی) می تواند تحقق یابد.

 

۳

·      حاکمیت آگاهانه، اما به معنی آزادی است.

·      به معنی آزادی جامعتی و آزادی فردی است.

·      زیرا آزادی فردی، تنها با توسعه همه جانبه استعدادهای فردی و با به خدمت گرفتن آنها در همبود سوسیالیستی انسان ها می تواند وجود داشته باشد.

 

۴

·      گذار از خودپوئی (که توسعه تاریخی جامعه بشری را در گذشته تحت سلطه خود داشته) به آگاهی (که شاخص توسعه جامعتی در جامعه سوسیالیستی است) بخش ماهوی گذار بشریت از «عالم ضرورت (جبر)» به «عالم آزادی (اختیار)» است. (انگلس)

 

·      مراجعه کنید به دیالک تیک جبر و اختیار (ضرورت و آزادی)  

 

۵

·      ارتقای مداوم آگاهی توده ها از وظایف تعیین کننده حزب طبقه کارگر و از اهداف اصلی کردوکار نظری و عملی به معنای مارکسیستی آن است.

 

۶

·      امروزه، به دلایل زیر هم امکان و هم ضرورت ارتقای آگاهی سوسیالیستی به درجه بالاتر وجود دارد:

 

الف

·      چون اولا امپریالیسم حملات خود را بر ضد آگاهی سوسیالیستی، بر ضد نقش رهبری حزب مارکسیستی ـ لنینیستی و ایدئولوژی آن و بر ضد وحدت حزب ـ طبقه ـ توده شدت بخشیده است.

 

ب

·      ثانیا ساختمان جامعه سوسیالیستی پیشرفته ایجاب می کند، که پلان بندی (برنامه ریزی) دولتی بر مبنای پیش بینی علمی، همراه با شکوفائی ابتکار عمل زحمتکشان توسعه یابد.

 

·      مراجعه کنید به پیش بینی 

 

پ

·      ثالثا جنبش کمونیستی ـ به طور کلی ـ وظیفه دارد، که تحت شرایط دوران کنونی، استراتژی مبارزه کمونیست ها را در کشورهای سوسیالیستی، سرمایه داری و در ممالک آزاد شده از قید استعمار تدوین و ترویج کند، که متکی بر پیش بینی روندهای اصلی انقلاب جهانی باشد.

 

ت

·      رابعا توسعه علوم مدرن وسایل علمی متنوعی (سیبرنتیک، پژوهش عملیاتی، بررسی داتاهای الکترونیکی) را در اختیار انسان ها قرار می دهد که امکان ارتقای فعالیت رهبری را بر مبنای دموکراسی سوسیالیستی و لذا آگاهی سوسیالیستی پدید می آورد.

 

·      مراجعه کنید به خودپوئی، شعور  

 

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر