۱۳۹۷ تیر ۱۴, پنجشنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۲۵۸)

 
 
پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین

قانون
ادامه

۲۶
·    راه حل بنیادی ماتریالیسم دیالک تیکی و ماتریالیسم تاریخی برای جامعه شناسی مارکسیستی، قوانین جامعه ای (اجتماعی) را در وهله اول، به مثابه بخشی از حرکت و توسعه قانونمند مادیت آنها  و حک و تصویر آنها در ضمیر شناسنده می داند.

۲۷
·    راه حل بنیادی ماتریالیسم دیالک تیکی و ماتریالیسم تاریخی برای جامعه شناسی مارکسیستی، ثانیا حرکت و توسعه به طرز قانونمند صورت گیرنده ی فرماسیون های اقتصادی جامعه را به مثابه روندی طبیعی ـ تاریخی و عینی توضیح می دهد.

۲۸
·    راه حل بنیادی ماتریالیسم دیالک تیکی و ماتریالیسم تاریخی برای جامعه شناسی مارکسیستی، ثالثا اثبات می کند که قوانین جامعه ای  (اجتماعی) در ورای کردوکار انسان ها وجود ندارند.
·    در ورای کردوکار انسان هایی که روند حیاتی شان در مطابقت با درجه توسعه نیروهای مولده و در مطابقت با خصلت نیروهای مولده، وارد مناسبات تولیدی معینی با یکدیگر می شوند.
·    مناسبات تولیدی ئی که مجموعه شان، شالوده اقتصادی جامعه است.
·    بر روی این شالوده (زیربنای) اقتصادی جامعه، روبنای ایده ئولوژیکی، سیاسی و حقوقی ـ قضایی منطبق با زیربنای اقتصادی سر برمی کشد.

۲۹
·    مشخصه ماهوی خاص قوانین جامعه ای  (اجتماعی) این است که آنها بر خلاف قوانین طبیعی، مستقل از کردوکار عملی انسان ها وجود ندارند.
·    یعنی مستقل از کردوکار شیئی ـ سوبژکتیو انسان ها وجود ندارند.

۳۰
·    مشخصه ماهوی خاص قوانین جامعه ای  (اجتماعی) این است که آنها تنها در این کردوکار انسان ها تشکیل می شوند و با این کردوکار انسان ها تشکیل می شوند.

۳۱
·    قوانین جامعه ای (اجتماعی) محصول این کردوکار شیئی ـ سوبژکتیو انسان ها و همزمان پیش شرط عینی این کردوکار شیئی ـ سوبژکتیو انسان ها هستند. 

۳۲
·    بنابرین، هم قوانین طبیعی حامل خصلت عینی اند و هم قوانین جامعه ای  (اجتماعی)

۳۳
·    چون قوانین جامعه ای  (اجتماعی) از آنجا که هم محصول این کردوکار شیئی ـ سوبژکتیو انسان ها هستند و هم همزمان پیش شرط عینی این کردوکار شیئی ـ سوبژکتیو انسان ها هستند، نسبت به قوانین طبیعی متمایز می شود.
·    خودویژگی خاص خود را کسب می کنند و نشان می دهند.

۳۴
·    فرق دیگر قوانین جامعه ای (اجتماعی) با قوانین طبیعی این است که قوانین جامعه ای عینی، همزمان رابطه تاریخی معینی میان اوبژکت (عین) جامعه ای و سوبژکت (سوبژکت کردوکار ورز، سوبژکت کوشای) جامعه ای تشکیل می دهند.
·    در حالیکه قوانین طبیعی فقط از روابط ماهوی میان اوبژکت ها تشکیل می یابند.

۳۵
·    از آنجا که قوانین جامعه ای  (اجتماعی) مستقل از کردوکار انسانی وجود ندارند، در دیالک تیک اوبژکت ـ سوبژکت، در  سیستم قوانین جامعه ای  (اجتماعی)، در دیالک تیک فاکتورهای اوبژکتیو (عینی) و فاکتورهای سوبژکتیو جامه عمل می پوشند (واقعیت می یابند.)

·    مراجعه کنید به دیالک تیک  اوبژکت ـ سوبژکت در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

۳۶
·    این مشخصه قوانین جامعه ای  (اجتماعی) در پیوند ناگسستنی تنگاتنگی با خصلت درونی ـ تضادمند آنها قرار دارد.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر