۱۳۹۰ فروردین ۳۱, چهارشنبه

سوبژکتیویسم

سوبژکتیویسم
(ضد دوئالیستی اوبژکتیویسم)
پروفسور ولفگانگ پطر ایش هورن
برگردان شین میم شین

• سوبژکتیویسم، بطور کلی به هر قضاوت و عملی اطلاق می شود، که با اوضاع و احوال عینی انطباق نداشته باشد.

• سوبژکتیویسم به سه دسته زیر تقسیم بندی می شود:


1
سوبژکتیویسم معرفتی ـ نظری

سوبژکتیویسم معرفتی ـ نظری بر آن است، که شناخت بشری فقط و یا قبل از همه مشروط به سوبژکت است.
• نتیجه نهائی این نوع سوبژکتیویسم، سولیپ سیسم است.

• (سولیپسیسم در واقع بمعنی فقط «من» خودم است.
• سولیپسیسم موضعگیری معرفتی ـ نظری ایدئالیسم ذهنی افراطی است:
• واقعیت عینی فقط در «من» و یا در شعور سوبژکت بطور کلی وجود دارد.
• فقط «من» (فردی) و حالات روانی «من» وجود واقعی دارند،
• جهان خارج تنها در تصور «من» وجود دارد. مترجم)

• مراجعه کنید به سولیپسیسم

2
سوبژکتیویسم اکسیولوژیکی

• سوبژکتیویسم اکسیولوژیکی، بر آن است، که قضاوت در باره هر واقعیت امر مفروض باید قبل از همه در رابطه با سوبژکت انتزاعی انسانی، مثلا در فرم سودمندی آن برای انسان ها صورت گیرد.
• این نوع سوبژکتیویسم، خود را در کشورهای سرمایه داری صنعتی پیشرفته در فرم خودپرستی کوته بینانه و به صورت ایدئولوژی مصرفی ساده لوحانه و مبتذل نمایان می سازد.

3
سوبژکتیویسم سوسیولوژیکی

• سوبژکتیویسم سوسیولوژیکی بر آن است که حوادث اجتماعی را می توان بطور سوبژکتیف ـ دلبخواهی بوجود آورد.
• شاخص عام این نوع سوبژکتیویسم، عبارت است از مبالغه اراده گرایانه (ولونتاریستی) در نقش عامل سوبژکتیف.

• این نوع سوبژکتیویسم مشخصه ماهوی اغلب تئوری های اجتماعی ایدئالیستی است.
• مثلا جامعه شناسی ایدئالیستی، که روندها و ساختارهای اجتماعی را در تحلیل نهائی، ناشی از حوایج غریزی، نقش خبرگان، اهمیت ایده ها، ایدئال ها واصول اخلاقی، معیارهای ارزشی ایدئولوژیکی ـ هنجاری (مفهوم نقش و مفهوم گروه) می داند.

• سوبژکتیویسم در سیاست، خود را در نظریات و یا اقداماتی نشان می دهد، که عمدتا از آرزوها و توهمات معینی سرچشمه می گیرند و اوضاع و احوال واقعی را یا اصلا در نظر نمی گیرند و یا بطور سرسری در نظر می گیرند.

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر