۱۳۹۰ اردیبهشت ۴, یکشنبه

سولیپسیسم

مجسمه ارنست ماخ (1838 ـ 1916)
در جلوی شهرداری وین در اطریش
فیزیکدان، فیلسوف و تئوریسین علمی اطریشی
از مؤسسین امپیریوکریتیسیسم
از راهگشایان تئوری هیئت و روانشناسی هیئت

سولیپسیسم
پروفسور مانفرد بور
برگردان شین میم شین

سولیپسیسم در واقع بمعنی فقط «من» خودم است.
• سولیپسیسم موضعگیری معرفتی ـ نظری ایدئالیسم ذهنی افراطی است که برای واقعیت عینی فقط در «من» و یا در شعور سوبژکت بطور کلی حق وجود قائل می شود.
• برای سولیپسیسم فقط «من» (فردی) و حالات روانی «من» وجود واقعی دارند:
جهان خارج تنها در تصور «من» وجود دارد.

سولیپسیسم نتیجه اجتناب ناپذیر هر نوعی از ایدئالیسم ذهنی است، زیرا آن وجود ماده و تأثیر آن بر حواس انسانی را منکر می شود و فقط برای احساسات، دریافت ها و تصورات به مثابه حالات روانی واقعیت قائل می شود.

• نمایندگان سولیپسیسم به شرح زیر بوده اند:

1

• برکلی

2

• اشتیرنر

3

• طرفداران امپیریوکریتیسیسم

• کلیه جریانات ایدئالیستی ـ ذهنی فلسفه بورژوائی معاصر دارای تمایلات نیرومند سولیپسیستی اند، بویژه جریانات مختلف پوزیتیویسم و اگزیستانسیالیسم.

پایان

۲ نظر:

  1. باسلامی بوسعت تتان که برای آگاهاندن نا آگاهانی امثال من زحماتی را تحمل میکنید که بسیار با ازرش است وتبریک سال نورا تقدیمتان میکنم وتحلیل جریانات گذشتگان که بتاریح پیوسته اند آیاکمکی بغنای سوسیا لیسم مارکس وانگلس میکند؟

    پاسخحذف
  2. نوروز ناهید عزیز هم پیروز باد.
    این دایرة المعارف دیگری است که همراه با دایرة المعارف روشنگری ترجمه می شود تا سیر تاریخی ایده ها تشریح و تفهیم شود.
    مارکسیسم پله ای در این نردبام بشری است.
    و بر اساس پله های قبلی و با نفی دیالک تیکی میراث نسل های قبلی تشکیل شده است.
    به همین دلیل لنین از سه منبع مارکسیسم یاد می کند.
    منبع یعنی سرچشمه.
    عمر ناهید عزیز دراز باد

    پاسخحذف