۱۳۹۰ اردیبهشت ۶, سه‌شنبه

سوسیالیسم و کمونیسم اوتوپیکی (4)

توماس مونتسر (1489 ـ 1525)
تئولوگ، کشیش و انقلابی پروتستانی در جنگ های دهقانی آلمان
نخست از هواداران مارتین لوتر بود
بعد بر ضد روحانیت وابسته به کلیسای کاتولیک و بر ضد نظام فئودالی به مبارزه برخاست
مارتین لوتر به سبب تمایلات انقلابی ـ اجتماعی رادیکال او و به دلیل تئولوژی اسپیریتوئالیستی او که آثارش بازتاب می یافت و به سبب مواعظ پبکارگرانه اش از او فاصله گرفت.
مونتسر بر خلاف مارتین لوتر، به جانبداری از جنبش قهرآمیز رهائی بخش دهقانان برخاست و به تبلیغ و ترویج ایده های انقلابی همت گماشت و در صدد ایجاد نظام اجتماعی عادلانه در منطقه خویش بر امد.
امتیازات اجتماعی را لغو کرد، معابد را منحل نمود و از آنها سرپناهی برای بی خانمانان و گرسنگان ترتیب داد.
اقدامات او در جهت متحد ساختن همه دهقانان به ثمر نرسید.
مونتسر در سال 1525 اسیر شد، مورد شکنج های وحشتناک قرار گرفت و در 36 سالگی به دار آویخته شد.

فصل سوم
ورود یک حزب کمونیستی واقعا فعال در انقلاب بورژوائی بعد از امحای سلطنت مشروطه
پروفسور دکتر وینفرید شرودر
برگردان شین میم شین


1
توماس مونتسر

• انگلس کوشش های توماس مونتسر را، در دوره جنگ های دهقانی و رفرماسیون در آلمان، در جهت برقراری نظام کمونیستی، بمثابه مراحل آغازین یک جنبش کمونیستی فعال می نامد.


2
حفاارن (لوه لر حقیقی)

• در انقلاب بورژوائی در قرن هفدهم در انگلستان، «حفاران» ـ معروف به «لوه لر حقیقی» ـ تحت رهبری وینستنلی و اورارد سودای استقرار مساوات اجتماعی و نه فقط سیاسی را بر سر داشتند.
• طرفداران حفاران، قبل از همه، کارگران کشاورزی بودند و به پیروی از توماس مور خواهان مالکیت اشتراکی بر زمین بودند.
• حفاارن بر اساس تجارب خویش در حین انقلاب، به ضرورت براندازی سلطنت، بمثابه یک پیش شرط ر تاریخی ضروبرای استقرار صلح آمیز دولت کمونیستی آگاه بودند.


فرانسوا نوئل بابوف (1760 ـ 1797)
ژورنالیست، انقلابی چپگرا در انقلاب فرانسه
از منتقدین حاکمیت بورژوازی پس از سرنگونی روبسپیر و ترور در سال 1794
مؤسس سازمان موسوم به «توطئه برابران»
خواهان اجرای قانون اساسی 1793 بود.
اولین سوسیالیستی که عمل سیاسی را پیشنهاد کرد و جنبش های انقلابی ـ اجتماعی بعدی را تحت تأثیر قرار داد.
10 ماه مه 1797 بابوف و دارته و دیگر یاران او بازداشت شدند.
بابوف و دارته در 26 ماه مه 1797 اعدام شدند و بوناروتی تبعید گشت.

3
بابوف


• فرم عالی تر یک «حزب کمونیستی واقعا فعال» را بعدها در گروه بابوف در انقلاب بورژوائی فرانسه در اواخر قرن هجدهم می بینیم.


4
لکلر و روکس

• به قول کلاسیک های مارکسیسم، «جنبش انقلابی که در سال 1789 میلادی در محافل یکپارچه اجتماعی آغاز شد و لکلر و روکس ـ بمثابه نمایندگان اصلی ـ در کانون آن قرار داشتند، و سرانجام در توطئه بابوف، که بیدرنگی سرکوب شد، از ایده های کمونیستی الهام می گرفت و پس از انقلاب 1830 میلادی، توسط دوست بابوف بنام بوناروتی در فرانسه ادامه یافت.
• این ایده در فرم مدون قاطعانه اش ایده وضع جهانی نوین را تشکیل می دهد.»

5
مارشال

• خدمات بزرگ گروه بابوف بر توسعه کمونیسم اوتوپیکی را نه تنها در مبارزه عملی بر ضد بورژوازی، بلکه علاوه بر آن در تئوری، می توان در کتب مارشال ارزیابی کرد.

• مارشال
کتاب خود تحت عنوان «مانیفست مساوات طلبان» (1794) را به توصیه بابوف نوشته است.

• مارشال
نه تنها خواهان براندازی نظام موجود، بلکه علاوه بر آن، خواهان استقرار نظام طبیعی و عقلی است.


مشخصات نظام طبیعی و عقلی مارشال

1

• در نظام طبیعی و عقلی مارشال همه کار می کنند.

2

• مالکیت خصوصی وجود ندارد.

3

• نعمات مادی میان همه مردم عادلانه تقسیم می شود.

• مارشال علاوه بر آن، به قول کلاسیک های مارکسیسم، کمونیسم اوتوپیکی را با ماتریالیسم فرانسه پیوند می دهد.
• مارکس و انگلس برای اولین بار به این روند اشاره کرده اند.

6
اهمیت زندگی و آثار بابوف

• زندگی و آثار بابوف به دلایل زیر اهمیت شایانی دارند:

1

• بابوبف ـ بمثابه وکیل فقرای روستاها ـ خواهان از بین بردن نابرابری در تملک و حل تضادهای طبقاتی جامعه بوده است.

2

• او علاوه بر این به نقش تعیین کننده قهر انقلابی واقف بوده است.

3

• نظریات بابوف از سوئی برتجارب مکسوبه از انقلاب مبتنی بوده اند و از سوی دیگر بر استفاده و توسعه نظرات تدوین شده از سوی موره لی، مابلی، روسو، دیده رو، رینال و ولتر.

4

• او عیب اصلی نظام طبیعی اولیه و علت فروپاشی آن را در جهل مردم می بیند.

5

• بنظر او نظام مبتنی بر نابرابری نه به سبب تضادهای موجود میان فقرا و اغنیا بطورکلی، بلکه ببرکت مبارزه توده های زحمتکش بر ضد اشراف می تواند سرنگون شود.

6

• بنظر او تضادهای اجتماعی و سیاسی موجود، فقط نتیجه جهل فقیرترین اقشار مردم و سوء استفاده اغنیا از این جهل نیستند، بلکه در عین حال پیش شرط لازم برای شناخت ضرورت حل انقلابی آنها و استقرار نظام کمونیستی اند.

7

• بنظر او تنها ببرکت قیام خلق تحت رهبری گروهی از انقلابیون آگاه به روند و روال نیل به نظام کمونیستی منطبق با طبیعت بشری، سرنگونی نظام سیاسی ضد اجتماعی امکان پذیر می گردد.

8

• بابوف علاوه بر این معتقد است که برای روشن کردن مردم، برای استقرار کمونیسم و برای سرکوب حرکات ضد انقلابی به یک نظام گذار، به یک دیکتاتوری انقلابی نیاز خواهد بود.

9

• قیام برنامه ریزی شده از سوی بابوف و بابوفیست ها شکست خورد و باید هم شکست می خورد، زیرا نه شرایط تاریخی واقعی برای برقراری یک نظام کمونیستی فراهم آمده بود و نه نظریه بابوف با توسعه تاریخی انطباق داشت.
• همانطور که مارکس و انگلس بارها اشاره کرده اند، کمونیسم بابوفی کمونیسم نارس، برابرساز، ریاضتگرایانه و جزمگرایانه بوده است.

ادامه دارد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر