۱۴۰۲ آذر ۱۸, شنبه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (ت) توسعه (تکامل) (۵)

    

 پروفسور دکتر گونتر کروبر
پروفسور دکتر گئورگ کلاوس

برگردان

شین میم شین
 

تئوری توسعه در فلسفه مارکسیستی ـ لنینیستی

 

۱

·    مفهوم واقعا علمی و پیگیر توسعه می تواند تنها به وسیله ایدئولوگ های طبقه ای فرمولبندی شود، که لوکوموتیو توسعه تاریخی را به دوش خویش می کشد.

 

۲

·    تنها در این صورت مفهوم توسعه از حد جامعه بورژوائی فراتر خواهد رفت و این ایدئولوگ ها، کسانی جز ایدئولوگ های طبقه کارگر نیستند.

 

۳

·    فلسفه طبقه کارگر ـ ماتریالیسم دیالک تیکی و تاریخی و تئوری شناخت مارکسیستی ـ لنینیستی ـ میراث مترقی اندیشه توسعه را حفظ می کند و برمبنای معارف جدید علوم طبیعی و جامعتی و پراتیک انقلابی طبقه کارگر بدان ژرفا می بخشد.

 

۴

·    لنین مفهوم مارکسیستی توسعه را به شرح زیر توصیف می کند:

 

۱

·    «توسعه مراحل پیشین را دو باره طی می کند.

·    اما به نحو دیگری و در پله برتری.

 

·    مراجعه کنید به نفی نفی

 

 

نفی نفی

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/3784

 

پایان

 

۲

·    توسعه نه در خطی مستقیم، بلکه به شکل مارپیچی تحقق می یابد.

 

·    مراجعه کنید به دیالک تیک گسست و پیوست  

 

 

پیوست و گسست

(وصل وفصل)

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/11980

 

۳

·    توسعه جهش وار صورت می گیرد.

 

۴

·    توسعه همراه با فاجعه ها ست و انقلابی است.

 

·    مراجعه کنید به دیالک تیک اوولوسیون ـ روولوسیون (انقلاب)

 

 

اوولوسیون

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/11533

 

پایان

 

انقلاب

(روولوسیون)

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/9493

 

۵

·    توسعه قطع جریان آرام و تدریجی است.

 

۶

·    توسعه گذار از تغییرات کمی به کیفی است.

 

·    مراجعه کنید به دیالک تیک کمیت و کیفیت، جهش

 

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/5777

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/5778

 

۷

·    محرکه درونی توسعه به وسیله تضاد، برخورد و تصادم نیروها و گرایشات مختلف به کار می افتد.

·     تضادها و برخوردها و تصادم ها و گرایشاتی که بر جسم مفروض تأثیر می گذارند و در داربست پدیده ای مشخص و یا در درون یک جامعه مؤثر واقع می شوند.

 

۸

·    توسعه عبارت است از وابستگی متقابل و پیوند تنگاتنگ و ناگسستنی کلیه جوانب هر پدیده (که به برکت آن تاریخ همواره صفحات نوینی را ورق می زند).

·    پیوندی که به روند جهانی قانونمند و واحدی از حرکت منجر می شود.

 

۹

·    اینها همه، خطوطی چند از دیالک تیک به مثابه تئوری توسعه پرمحتوا (در مقایسه با تئوری های رایج دیگر) اند.»

·    (لنین، «مجموعه آثار»، جلد ۲۱، ص ۴۲)

 

۵

·    ماتریالیسم دیالک تیکی عامترین قوانین حرکت و توسعه در طبیعت، جامعه و تفکر را کشف می کند، از آنجمله اند:

 

الف

·    قانون وحدت و «مبارزه» اضداد که علت، منشاء و سرچشمه توسعه را برملا می سازد.

 

·    مراجعه کنید به قانون وحدت و «مبارزه» اضداد  

 

 

وحدت و «مبارزه» اضداد

(قانون اساسی دیالک تیک ماتریالیستی)

 

۱

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/10822

 

۲

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/10828

 

۳

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/10835

 

پایان

 

ب

·    قانون گذار ازتغییرات کمی به کیفی، که نحوه و نوع  پیدایش کیفیت های تازه را در جریان توسعه توصیف می کند.

 

·    مراجعه کنید به دیالک تیک کمیت و کیفیت، حد، قانون گذار از تغییرات کمی به کیفی و برعکس  

 

 

قانون گذار از تغییرات کمی به تحولات کیفی

 

۱

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/12613

 

۲

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/12615

 

پایان

 

پ

·    قانون نفی نفی، که جهت، سمت و سو و نتیجه توسعه را بیان می کند.

۶

·    ماتریالیسم دیالک تیکی در قرن نوزدهم تزی را مطرح ساخت که بنا بر آن ماده در روند تغییر مدام قرار دارد و این منجر بدان می شود که همواره فرم های سازمانی عالی تر و بغرنجتر پدید آیند.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر