برگردان
تئوری توسعه در فلسفه مارکسیستی ـ لنینیستی
۱
· مفهوم واقعا علمی و پیگیر توسعه می تواند تنها به وسیله ایدئولوگ های طبقه ای فرمولبندی شود، که لوکوموتیو توسعه تاریخی را به دوش خویش می کشد.
۲
· تنها در این صورت مفهوم توسعه از حد جامعه بورژوائی فراتر خواهد رفت و این ایدئولوگ ها، کسانی جز ایدئولوگ های طبقه کارگر نیستند.
۳
· فلسفه طبقه کارگر ـ ماتریالیسم دیالک تیکی و تاریخی و تئوری شناخت مارکسیستی ـ لنینیستی ـ میراث مترقی اندیشه توسعه را حفظ می کند و برمبنای معارف جدید علوم طبیعی و جامعتی و پراتیک انقلابی طبقه کارگر بدان ژرفا می بخشد.
۴
· لنین مفهوم مارکسیستی توسعه را به شرح زیر توصیف می کند:
۱
· «توسعه مراحل پیشین را دو باره طی می کند.
· اما به نحو دیگری و در پله برتری.
· مراجعه کنید به نفی نفی
نفی نفی
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/3784
پایان
۲
· توسعه نه در خطی مستقیم، بلکه به شکل مارپیچی تحقق می یابد.
· مراجعه کنید به دیالک تیک گسست و پیوست
پیوست و گسست
(وصل وفصل)
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/11980
۳
· توسعه جهش وار صورت می گیرد.
۴
· توسعه همراه با فاجعه ها ست و انقلابی است.
· مراجعه کنید به دیالک تیک اوولوسیون ـ روولوسیون (انقلاب)
اوولوسیون
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/11533
پایان
انقلاب
(روولوسیون)
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/9493
۵
· توسعه قطع جریان آرام و تدریجی است.
۶
· توسعه گذار از تغییرات کمی به کیفی است.
· مراجعه کنید به دیالک تیک کمیت و کیفیت، جهش
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/5777
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/5778
۷
· محرکه درونی توسعه به وسیله تضاد، برخورد و تصادم نیروها و گرایشات مختلف به کار می افتد.
· تضادها و برخوردها و تصادم ها و گرایشاتی که بر جسم مفروض تأثیر می گذارند و در داربست پدیده ای مشخص و یا در درون یک جامعه مؤثر واقع می شوند.
۸
· توسعه عبارت است از وابستگی متقابل و پیوند تنگاتنگ و ناگسستنی کلیه جوانب هر پدیده (که به برکت آن تاریخ همواره صفحات نوینی را ورق می زند).
· پیوندی که به روند جهانی قانونمند و واحدی از حرکت منجر می شود.
۹
· اینها همه، خطوطی چند از دیالک تیک به مثابه تئوری توسعه پرمحتوا (در مقایسه با تئوری های رایج دیگر) اند.»
· (لنین، «مجموعه آثار»، جلد ۲۱، ص ۴۲)
۵
· ماتریالیسم دیالک تیکی عامترین قوانین حرکت و توسعه در طبیعت، جامعه و تفکر را کشف می کند، از آنجمله اند:
الف
· قانون وحدت و «مبارزه» اضداد که علت، منشاء و سرچشمه توسعه را برملا می سازد.
· مراجعه کنید به قانون وحدت و «مبارزه» اضداد
وحدت و «مبارزه» اضداد
(قانون اساسی دیالک تیک ماتریالیستی)
۱
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/10822
۲
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/10828
۳
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/10835
پایان
ب
· قانون گذار ازتغییرات کمی به کیفی، که نحوه و نوع پیدایش کیفیت های تازه را در جریان توسعه توصیف می کند.
· مراجعه کنید به دیالک تیک کمیت و کیفیت، حد، قانون گذار از تغییرات کمی به کیفی و برعکس
قانون گذار از تغییرات کمی به تحولات کیفی
۱
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/12613
۲
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/12615
پایان
پ
· قانون نفی نفی، که جهت، سمت و سو و نتیجه توسعه را بیان می کند.
۶
· ماتریالیسم دیالک تیکی در قرن نوزدهم تزی را مطرح ساخت که بنا بر آن ماده در روند تغییر مدام قرار دارد و این منجر بدان می شود که همواره فرم های سازمانی عالی تر و بغرنجتر پدید آیند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر