۱۴۰۲ آذر ۲۹, چهارشنبه

قرآن کریم از دیدی دیگر (۱۲۹)

 

ویرایش و تحلیل

 از

فریدون ابراهیمی

﴿وَمِنَ النَّاسِ مَن يُعْجِبُكَ قَوْلُهُ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَيُشْهِدُ اللَّهَ عَلَىٰ مَا فِي قَلْبِهِ وَهُوَ أَلَدُّ الْخِصَامِ﴾
[ البقرة: ۲۰۴]

در اين دنيا كسى است از مردم كه خدا را به درستى اعتقاد خويش گواه مى‌گيرد و تو را سخنش درباره زندگى اين دنيا به شگفت مى‌دارد، در حالى كه كينه‌توزترين دشمنان است.

محتوای این آیه 

را

دیالک تیک پدیده و ماهیت 

(دیالک تیک ظاهر و باطن)

تشکیل می دهد:

منظور کریم افرادی است که ادعای مسلمانی می کنند، ولی در واقع بدترین دشمن مسلمانانند.

دیالک تیک پدیده و ماهیت 

یکی از مهم ترین دیالک تیک های فلسفه مارکسیستی است.

دیالک تیک پدیده و ماهیت 

با

دیالک تیک فرم و محتوا

عمیقا خویشاوند است:

ماهیت = جنبه تعیین کننده محتوا

پدیده = جنبه تعیین کننده فرم.

مثال:

ماهیت نمک طعام را مولکول های سدیم کلرید تشکیل می دهند.

اگر این مولکول ها نباشند، نمک طعام، دیگر نمی تواند نمک طعام باشد.

در حالیکه محتوای نمک طعام را علاوه بر آنها،  عناصر دیگری از قبیل مس و آهن و سرب و کلسیوم و پتاسیوم و سیلیسیوم و غیره تشکیل می دهند.

﴿وَإِذَا تَوَلَّىٰ سَعَىٰ فِي الْأَرْضِ لِيُفْسِدَ فِيهَا وَيُهْلِكَ الْحَرْثَ وَالنَّسْلَ ۗ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ الْفَسَادَ﴾
[ البقرة: ۲۰۵]

چون از نزد تو بازگردد، در زمين فساد كند و كشتزارها و دامها را نابود سازد، و خدا فساد را دوست ندارد.

منظور کریم این است که فرد متظاهر به مسلمانی و دوستی،

 ماهیت ضد اسلامی و خصمانه خود را دور از چشم آنها 

با تخریب مزارع و مراتع و دام ها آشکار می سازد.

 

کریم در این آیه برای توضیح محتوای فکری آیه قبلی،

دیالک تیک مهم دیگری را آموزش می دهد:

کریم

دیالک تیک تئوری و پراتیک

را

به شکل دیالک تیک حرف و عمل بسط و تعمیم می دهد و نقش تعیین کننده را از آن پراتیک (عمل) می داند.

در فلسفه کریم:

معیار عینی و علمی و تجربی برای تعیین ماهیت و ذات و باطن افراد،

نه حرف و سخن  و سوگند و ادعای آنها،  بلکه اعمال آنها ست.

دیالک تیک تئوری و پراتیک 

یکی از مهمترین دیالک تیک های فلسفه مارکسیستی است.

کسانی که به تحقیر خرکی اسلام می پردازند، 

بیسوادند و از محتوای فلسفی قرآن خبر ندارند.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر