پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
قانون
ادامه
۱۹
·
دیالک تیک تغییر و توسعه قوانین با ثبات دینامیکی عالی و
فراگیر همزمان پیوندهای قانونمند، از خصلت سیستمی قوانین پرده برمی دارد.
۲۰
·
این هم در مورد ساختار درونی قوانین اعتبار دارد و هم در
مورد روابط هر قانون با قوانین دیگر.
الف
·
قوانین هرگز به طور ایزوله و مجزا وجود ندارند.
ب
·
قوانین همیشه به مثابه کلیتی از قوانین وجود دارند.
پ
·
قوانین همیشه به مثابه قوانین بازتولید کننده ی خود وجود دارند.
ت
·
قوانین همیشه به مثابه سیستمی از قوانین وجود دارند که بقیه
پدیده های عرصه اثرگزاری خویش را تحت تابعیت خود قرار می دهند.
ج
·
سیستم های قوانین، سلسله مراتب (هیرارشی) بغرنجی از
زیرسیستم های کم و یا بیش فراگیری را تشکیل می دهند که تحت تابعیت سیستم کلی
قوانین قرار دارند.
·
(اصطلاح زیرسیستم را به تقلید از اصطلاح ریاضی زیرمجموعه می
سازیم. مترجم)
۲۱
·
در نظر گرفتن این پیوندهای سلسله مراتبی سیستمی بویژه وظیفه
بنیادی جامعه شناسی در پژوهش جامعه سوسیالیستی و در پژوهش روند های قانونمند است.
·
روندهایی که جامعه سوسیالیستی در آنها به صورت سیستم توسعه
یافته در می آید.
۲۲
·
قوانینی که توسط جامعه شناسی مارکسیستی در خصلت درونی ـ
تضادمند شان و در خصلت سیستمی شان مورد پژوهش قرار می گیرند، جزو قوانین جامعه ای اند
که در مقابل قوانین طبیعی، حاوی مشخصات خاص خویش اند.
·
حاوی مشخصاتی اند که فقط خاص آنها ست.
۲۳
·
بدون در نظر گرفتن قوانین جامعه ای، بررسی سوسیولوژیکی علمی،
محال و امکان ناپذیر است.
۲۴
·
طرح ماتریالیسم دیالک تیکی و ماتریالیسم تاریخی در درک
خاصیت (خودویژگی) قوانین جامعه ای نیز با نظریه های (درک های) فلسفه و جامعه شناسی
بورژوایی تفاوت اصولی دارد.
۲۵
·
فلسفه و جامعه شناسی بورژوایی، اگر احیانا وجود قوانین
جامعه ای را به طور کلی به رسمیت شناسد، یا میان قوانین جامعه ای و قوانین طبیعی
تضاد مطلق قایل می شود و یا میان قوانین جامعه ای و قوانین طبیعی در کلیه مشخصات
بنیادی شان علامت تساوی می گذارد.
ادامه
دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر