پروفسور دکتر گئورگ کلاوس
برگردان
شین میم شین
۳۳
· مبدأ تئوری های تجربی را قوانین تجربی تشکیل می دهند، که در بالا مورد بحث قرار
گرفتند.
۳۴
· آنها در آغاز با دست و دلبازی معینی بدون سختگیری و وسواس، سیستم بندی می
شوند.
۳۵
· از این گونه مواد و مصالح آغازین به کمک تعمیم، قوانین پدید می آیند که برای توضیح
حقایق به کار می روند و سرانجام در قالب
فرمولبندی زبانی ریخته می شوند.
۳۶
· این قوانین عام را فرضیه هم می نامند.
۳۷
· اگر به کمک فرضیه استنتاج قوانینی که تا کنون ناشناخته
بوده اند، امکان پذیر شود و صحت آنها در پرتو مشاهده، آزمایش، بازسازی و غیره
تأیید شود، آنگاه فرضیه، خود صحیح قلمداد می شود و به تئوری ـ به معنی فوق الذکر آن ـ مبدل می گردد.
۳۸
· اگر همه احکام قانونی حاصله به
طریق بالا را در سیستم منظمی قرار دهیم، چنین سیستمی را می توان تئوری به معنی واقعی کلمه نامید.
۳۹
· از این رو بهتر آن است که در مقابل فرضیه، نه تئوری بلکه احکام قانونی قرار داده شوند.
۴۰
· تاریخ علوم نشان می دهد که تئوری های تجربی نمی توانند برای همیشه صحیح باشند.
۴۱
· هر تئوری تجربی فقط یک حقیقت نسبی است که دیر یا زود جای خود را به حقیقت نسبی برترخواهد داد.
۴۲
· البته این جایگزینی به معنی دور انداختن تئوری های سابق نیست.
۴۳
· حقایق مشاهده ای و تجربی جدید روی هم رفته به تنگتر شدن عرصه اعتبار تئوری قدیم منجر می شوند و تئوری قدیم در
چارچوب تئوری فراگیرتر جدید، به عنوان حالتی خاص باقی می ماند.
۴۴
· مثلا مکانیک
کلاسیک امروزه به
عنوان حالتی خاص، در تئوری نسبیت خاص و همچنین در مکانیک کوانتومی باقی مانده است.
۴۵
· هندسه اقلیدسی نیز به همین سان در
هندسه غیراقلیدسی باقی مانده است.
۴۶
· البته این ادعا در مورد همه علوم و همه تئوری های تجربی صادق نیست.
۴۷
· در برخی از عرصه های علم پزشکی و یا علوم اجتماعی، تئوری از سلسله ای از
احکام تجربی کم و بیش منظم تشکیل می یابد و تنها گروه معینی از آنها را می توان در
پرتو احکام قانونی عام توضیح داد.
۴۸
· در چنین مواردی اصلا نمی توان ادعا کرد که تئوری در مجموع، سیستمی از
احکام قانونی است.
۴۹
· در سال های اخیر تئوری های استقرائی پیشرفت چشمگیری کرده اند.
۵۰
· علت این امر قبل از همه در پیشرفت
تحقیق در مقدمات
ریاضی و منطق ریاضی
است.
۵۱
· تئوری های استقرائی ـ به طور کلی ـ عرصه دانشی را در مد نظر دارند
که از نظر تاریخی پشت سر گذاشته اند.
· عرصه ای که زادگاه مفاهیم اصلی و
قوانین تئوری های استقرائی است، عرصه ای که مفاهیم و قوانین یاد شده در نتیجه
تعمیم، حاصل آمده اند و مواد و مصالح لازم برای تدوین تئوری های استقرائی را تشکیل
می دهند.
۵۲
· این عرصه پشت سر گذاشته شده را مدل ماقبل بدیهی (اکسیوماتیکی) تئوری می نامند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر