۱۳۹۸ شهریور ۹, شنبه

نگرش


 پروفسور دکتر الفرد کوزینگ
برگردان
 شین میم شین

۱
·      نگرش، عبارت است از روند شناخت حسی و محصول آن.

۲
·      شناخت انسانی با نگرش حسی آغاز می شود و به تفکر انتزاعی ارتقا می یابد.

۳
·      درجریان تفکر انتزاعی، مواد حاصله از تجربه حسی مورد حلاجی قرار می گیرند.

۴

·      به قول لنین، «از نگرش زنده به تفکر انتزاعی و از تفکر انتزاعی به پراتیک ـ راه دیالک تیکی شناخت حقیقت از این قرار است، راه دیالک تیکی شناخت واقعیت عینی از این قرار است.»
·      (لنین، «مجموعه آثار»، جلد ۳۸، ص ۱۶۰)

۵
·      نگرش و تفکر دو مرحله جدا از هم روند شناخت نیستند، بلکه دو گشتاور روند شناخت اند، که متقابلا در یکدیگر نفوذ می کنند.

۶
·      واقعیت عینی، در نگرش، به صورت ادراک (استنباط) و یا به صورت فرم بازتولید شده تصور، به مثابه   پدیده یگانه و واحدی موجود است.
·       پدیده واحدی که در آن منفرد و عام، غیر ماهوی و ماهوی، تصادفی و ضرور هنوز از یکدیگر تفکیک نشده اند.

۷
·      این تفکیک (تفاوت گذاری) در جریان حلاجی عقلی مواد حاصل از نگرش، یعنی در روند تفکر انجام می گیرد.

۸
·      این نظریه که نگرش دربرگیرنده ی فقط منفرد، غیرماهوی و تصادفی است و تفکر در برگیرنده عام، ماهوی و ضرور است، به قطع متافیزیکی و غیردیالک تیکی رشته پیوند منفرد و عام، نمود و بود (ماهیت)، تصادف و ضرورت می پردازد.

۹
·      چنین نظریه ای نهایتا به این نتیجه باطل می رسد، که گویا عام، ماهیت و ضرورت مولود خود تفکرند.

۱۰
·      بنیان نویرودینامیکی نگرش را سیستم سیگنال اولیه کردوکار عصبی انسانی تشکیل می دهد.

·      مراجعه کنید به  احساس، تفکر، شناخت.

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر