۱۳۹۸ شهریور ۱, جمعه

خرد ـ انسان ـ تاریخ (۷۳)


پروفسور دکتر مانفرد بور
برگردان
شین میم شین

فصل ششم
وظیفه فکری فلسفه کلاسیک بورژوایی آلمان

بخش اول
ادامه

۷۸
·    جامعه بورژوایی به نوبه خود، شرایط وجودی لازم را برای استقرار جامعه سوسیالیستی فراهم می آورد.

۷۹
·    جامعه بورژوایی پیش شرط ضرور برای استقرار جامعه سوسیالیستی است.

۸۰
·    لنین این واقعیت امر را در مثال مربوط به رابطه انقلاب بورژوایی با انقلاب پرولتری به طرز روشنی برجسته کرده است.
·    (لنین، «مجموعه آثار»، جلد ۹، ص ۳۷)
·     

۸۱
·    طبیعی است که ایده ئولوگ های احزاب طبقه بورژوایی به رسمیت شناخته شده این حقیقت امر را قبول کنند و آن را به مثابه امری طبیعی در نظر گیرند.

۸۲
·     در این صورت، تفکر آنها اما نه عقلی، بلکه پوزیتیو خواهد بود.

۸۳
·     این بدان معنی است که تفکر بورژوایی با  مناسبات کاپیتالیستی آنتاگونیستی (آشتی ناپذیر)، آشتی کرده است.

۸۴
·     و فقط مدت زمان کوتاهی خواهد گذشت تا اینکه تفکر بورژوایی، ادعای خود را مبنی بر تحول واقعیت عینی بر پایه خرد (که روزی روزگاری داشته است)، به کلی از دست خواهد داد تا از آن به بعد ناخرد (لایعقل) تدافعی (اپولوگه تیکی) برپا دارد.

۸۵

·    فریدریش انگلس در همان جای فوق الذکر که اعتبارش از قرن ۱۸ فراتر می رود، می نویسد:
·    «ما اکنون می دانیم که این رایش خرد (عالم عقل) مورد نظر بورژوازی، چیزی جز رایش ایدئالیزه گشته ی بورژوازی نبوده است.»

۸۶
·    فریدریش انگلس ادامه می دهد:
·    «اسلاف بورژوازی، یعنی همه متفکران بزرگ بورژوایی نیز قادر به فراتر رفتن از حد و حدودی که عصرشان تعیین کرده بود، نبودند.»
·    (مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد ۱۹، ص ۱۹۰)

۸۷
·    شکوفایی مفهوم خرد در فلسفه کلاسیک بورژوایی به فصل «توهمات هیروئیکی» (توهمات پهلوانی) بورژوازی مترقی تعلق داشته است.

۸۸
·     بورژوازی مترقی مفهوم خرد را برای ورود به صحنه تاریخ لازم داشته است.

ادامه دارد.
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر