پروفسور دکتر گئورگ کلاوس
برگردان
شین میم شین
۱
·
پیوند حکمی زمانی اکستن سیونال نامیده می شود که ارزش
حقیقت آن، فقط بر مبنای ارزش حقیقت
احکامی تعیین شود که با آن در پیوند قرار دارند.
·
البته نه بر مبنای محتوای
آنها.
۲
·
کونیونکسیون (پیوند دو و یا چند حکم بوسیله
حرف ربط «و») یک همچو پیوند حکمی اکستن سیونال است:
·
کونیونکسیون زمانی حقیقی و درست است که هر دو
حکم آن که به کمک حرف ربط «و» به هم پیوسته اند، حقیقی باشند و در غیر این صورت
خطا و نادرست است.
۳
رودولف کارناپ
(۱۸۹۱ ـ ۱۹۷۰)
فیلسوف
از نمایندگان امپیریسم منطقی
·
کارناپ ارزش
حقیقت هر حکم را اکستن سیون آن
حکم می نامد.
۴
·
حکم «کانت برادر
ناپلئون است!» به نظر او حاوی ارزش حقیقت و یا اکستن
سیون خطا و نادرست است.
۵
در منطق مسندی
اکستن سیون مفهوم و یا اکستن سیون مسند عبارت است از طبقه ای از افراد و
غیره که مسند شامل حال شان می شود.
·
مثلا اکستن سیون
مفهوم «پستانداران ابزارسازنده و به کار اندازنده!» طبقه انسان ها ست.
·
مفهوم «پستانداران سخنگو!» نیز همین اکستن سیون را دارد.
۶
·
این اما بدان معنی نیست که هردو مفهوم از هر نظر یکسان
اند.
۷
·
اینتن سیون آندو با هم فرق دارد.
۸
·
این مطلب را می توان در مورد مناسبات دو عضوی و یا چند عضوی
بسط داد.
۹
·
منطق صوری (آنجا که در حوزه محدود خود عمل
می کند، یعنی نه به عنوان منطق مستعمل و یا متدئولوژی) فقط به بررسی پیوندهای حکمی اکستن سیونال و روابط، مناسبات و غیره اکستن
سیونال
میان مسندها می پردازد.
۱۰
·
کارناپ از این حقیقت امر، تئوری اکستن
سیونالیته منطق
صوری را (که خود قابل بحث است) استخراج می کند و ریشه کن کردن همه روابط، تعاریف و
غیره غیر اکستن سیونال یعنی اینتن سیونال
و جایگزین کردن آنها با روابط، تعاریف و غیره اکستن سیونال را طلب می کند.
۱۱
·
تئوری اکستن سیونالیته منطق صوری کارناپ یک فرمولبندی مطلق و لذا باطل و نادرست است.
۱۲
·
این نظر مغایر با رابطه دیالک
تیکی فرم و محتوا ست.
۱۳
·
علاوه بر این کم نیستند پیوندهای حکمی ئی که نمی توان در
پیوندهای حکمی اکستن سیونال خلاصه شان کرد.
·
مثلا پیوند حکمی «اگر پ پس ک!»
۱۴
·
نظریه اکستن سیونالیته منطق صوری را باید در حیطه مقبول
آن، یعنی نه به عنوان نظریه، بلکه به عنوان یک ایدئال متدئولوژیکی مقبول و به
عنوان مرزبندی میان منطق صوری و منطق دیالک تیکی
تلقی کرد که عمدتا به بررسی اینتن سیون
پیوندهای حکمی، مفاهیم و غیره می پردازد.
·
مراجعه کنید به اینتن سیونال
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر