(320
ـ 398)
(942 ـ 1020)
تحلیلی از شین میم شین
شاهنامه
آغاز
کتاب
بخش هفتم
گفتار
اندر ستایش پیغمبر
چه
گفت آن خداوند تنزیل و وحی،
خداوند
امر و خداوند نهی
که
خورشید بعد از رسولان مه
نتابید
بر کس ز بوبکر، به
·
معنی تحت اللفظی:
·
همانطور که خداوند
قرآن و وحی و امر و نهی گفته، بهترین کس پس از پیامبر، ابوبکر است.
1
چه
گفت آن خداوند تنزیل و وحی،
خداوند
امر و خداوند نهی
·
تعریف حکیم طوس
از خدای اسلام تعریفی رادیکال و رئالیستی است:
·
خدای اسلام خدای امر
و نهی است.
·
به عبارت دیگر، خداوند
قرآن و وحی است:
·
یعنی فرستنده با
واسطه ی امر و نهی است.
·
واسطه حمل امر و
نهی هم جبرئیل است.
·
عمیقتر و دقیقتر
از این نمی توان خدای فرماسیون اجتماعی ـ اقتصادی برده داری تعریف کرد که انعکاس
آسمانی ـ انتزاعی اشرافیت بنده دار است.
·
کسب و کار طبقه
حاکمه بنده دار نیز غیر از امر و نهی نیست.
2
·
فردوسی در این دو
بیت شعر میان خداوند جان و داد و خرد و خدای امر و نهی اسلام مرزبندی می کند.
·
خدای اسلام با
خرد و داد و جان بیگانه است، به همان سان که طبقه حاکمه بنده دار با خرد و داد و
جان بیگانه است.
3
که
خورشید بعد از رسولان مه
نتابید
بر کس ز بوبکر، به
·
معلوم نیست که
حکیم طوس، این اندیشه را از کجا شنیده است.
·
تا آنجا که ما می
دانیم، در قرآن کریم نامی از ابوبکر برده نشده است، چه رسد به اعلام او به عنوان بهترین
کس پس از رسول اکرم.
·
شاید در قرآن سلطان
محمود چنین آمده است.
·
در قرآن کریم که ظاهرا
از این خبرها نیست.
4
عمر
کرد اسلام را آشکار
بیاراست
گیتی چو باغ بهار
پس
از هر دوان بود عثمان، گزین
خداوند
شرم و خداوند دین
·
معنی تحت اللفظی:
·
عمر اسلام را
اشاعه داده و دنیا را بسان باغی آراسته است.
·
بعد نوبت به انتخاب
عثمان رسیده که خداوند شرم و دین بوده است.
·
حکیم احتمالا برای
خالی نبودن عریضه این بخش از شاهنامه را نوشته است و خودش آخرین کسی است که به این
چیزها باور داشته باشد.
5
عمر
کرد اسلام را آشکار
بیاراست
گیتی چو باغ بهار
·
در زمان عمر
لشکرکشی های عظیم صورت می گیرد و قلمرو نظام برده داری در شرق گسترش می یابد.
·
به احتمال قوی هزاران
تن از کودکان و نوجوانان خلق های منطقه از آغوش خانواده شان کنده می شوند و به عنوان
برده در بازارهای برده فروشی به فروش می رسند.
·
دهها هزار نفر
اعدام و یا تحت ستم و استثمار قرار می گیرند.
6
پس
از هر دوان بود عثمان، گزین
خداوند
شرم و خداوند دین
·
حکیم ابوبکر را
به عنوان منتصب از سوی خداوند امر و نهی می داند، راجع به عمر حرفی نمی زند، ولی
عثمان را منتخب محسوب می دارد.
7
چهارم
علی بود جفت بتول
که
او را به خوبی ستاید، رسول
که
من شهر علمم، علی ام، در است
درست
این سخن قول پیغمبر است
·
معنی تحت اللفظی:
·
چهارمین خلیفه
علی ـ همسر بتول ـ بود.
·
علی را رسول اکرم
به شرح زیر ستوده است:
·
«من
شهر علمم و علی در آن است.»
·
از سرتاپای «ستایش»
پیامبر برده داری، «شکسته نفسی» می تراود:
·
خودش را شهر علم می
داند و علی را دروازه آن شهر.
8
·
فردوسی حتما به
هنگام سرایش این بخش از شاهنامه، از خنده روده بر شده است.
·
چون اعلام اینکه
من شهر علمم و علی فقط در آن است، دال بر نهایت خودخواهی و خودخشنودی رسول اکرم
است.
·
رسول اکرم به قول
معروف، بی سواد «مادر زاد» بوده است.
·
بیسواد «مادر
زادی» که خود را، «شهر علم» قلمداد می کند و آدمی را به یاد واژه های «حوزه علمیه»،
«علما»، «آیة الله» فلان و غیره می
اندازد.
·
مراکز اشاعه
خرافه، دار العلم و حوزه علمیه نامیده می شوند و مبلغان ترادیسیونالیسم و بدترین دشمنان
علم و فن، عالم.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر