۱۴۰۲ مرداد ۳۰, دوشنبه

خود آموز خود اندیشی (۷۲۰)

 Bild

شین میم شین

باب دوم

در احسان

حکایت پانزدهم

(دکتر حسین رزمجو، «بوستان سعدی»، ص ۶۷ ـ ۶۸)

ما به سوی آنچه دانش زمانه مان نموده، می رویم!
 

سعدی

 در بوستان

سعد بن زنگی را با حاتم طائی مقایسه می کند

 و

دلیل کرم حاتم طائی را بر خلاف سعد بن زنگی، نه ناشی از ایمان به خدا، بلکه به خاطرنام می داند:

 

(سعدی، «بوستان»، ص ۷۰)

ثنا ماند از آن نامور در کتاب

تو را هم ثنا ماند و هم ثواب:

که حاتم بدان، نام و آوازه خواست

تو را سعی و جهد از برای خدا ست.

 

معنی تحت اللفظی:

راجع به حاتم طایی در کتب، ثنا و سپایس و دعا باقی مانده است.

راجع ب هسعد ابن زنگی، هم ثنا باقی خواهد ماند و هم ثواب.

برای اینکه حاتم در دی نام و آوازه بود.

ولی سعد ابن زنگی برای خدا جد و جهد می کند.

 

سعدی

بهتر از همه می داند که سلاطین و خوانین فئودالی

نه

حاتم طایی

بلکه غارتگران بی شرم و بی شعور و بی شخصیت   اند.

به سلامی گردن می زنند و به دشنامی خلعت می بخشند.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر