۱۴۰۲ مرداد ۲۴, سه‌شنبه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (ت) تعادل (اکوی والنس) (۱)


پروفسور گئورگ کلاوس

برگردان

شین میم شین

 

۱

·      تعادل به معنی هم ارزشی است.

 

۲

·      تعادل به رابطه میان چیزها، واقعیات امور و غیره واقعیت عینی و یا مضامین شعور اطلاق می شود که با همدیگر در یک رابطه سه عضوی  به شکل زیر قرارد ارند:

·      « x با y از نظر z معادل است!»

 

۳

·      در موارد مشخص « z» همواره ثابت است و لذا رابطه دو عضوی است.

 

۴

·              اگر به عنوان مثال هم ارزشی در رابطه با ارزش حقیقت مطرح باشد، آنگاه می توان بجای x و y تنها احکام p و q را قرار داد و بدین طریق پیوند حکمی

  ·      « p معادل است با q »  حاصل می آید.

 

۵

·      این پیوند حکمی تنها زمانی درست و حقیقی (w) است که هر دو حکم حقیقی و یا خطا (f) باشند:

(w w و یا f f


 ۶

·      برای مسندها نیز می توان تعادل تعیین کرد.

·      البته فقط زمانی که مسندهای مورد نظر شامل حال طبقه واحدی از افراد باشد:

·      مثلا مسند «مثلث متساوی الزاویه» و مسند «مثلث متساوی الاضلاع» که هردو به طبقه واحدی از افراد یعنی به سطح معینی از اشکال هندسی تعلق دارند.

 

۷

·      در نتیجه گیری های منطقی، احکام معادل و مسندهای معادل می توانند به جای یکدیگر مطرح شوند، بدون اینکه تغییری در نتیجه نهائی منطقی حاصل آید.

 

۸

·      این فرم تعادل یک تعادل اکستن سیونال است. 

 

۹

·      تعیین تعادل اینتن سیونال احکام، مسندها و غیره به مراتب دشوارتر است.

 

۱۰

·      برای این امر به تحلیل سمانتیکی و پراگماتیکی مشخص نیاز است.

 

۱۱

·      تعادل منطقی ـ حکمی را می توان به واسطه اتصال های الکتروتکنیکی و الکترونیکی تحقق بخشید

·      (جبر اتصالی).

 

۱۲

·      هر جعبه سیاه با دو ورود و یک خروج اگر چنان ساخته شده باشد که مراحل یکسان ورود یعنی اطلاعات جاری (مثلا در هر دو مورد 1 و 0) بتواند به اطلاعات خروجی منجر شود، موفق به انجام نیت مورد نظر خواهد شد.

 

۱۳

·      اتصال این جعبه سیاه می تواند به کمک «نفی» و «آلترناتیف» مبتنی بر منطق حکمی و یا به کمک نفی و آلترناتیو منطقی ـ حکمی و یا به کمک نفی و کونیونکسیون منطقی ـ حکمی و اتصال های ساده مربوطه به آسانی تشکیل داده شود.   

 

۱۴

·      اگر منظور از تعادل شمای رله (دستگاه تقویت برق) باشد، آنگاه تعادل نه به جنس اتصال (مس، آلومینیوم و غیره) مربوط می شود و نه به تنظیم خاص در ابزار فنی.

·      تعادل در این صورت، وابسته به این خواهد بود که آیا هر دو اتصال پیوند حکمی واحدی و یا دو پیوند حکمی از لحاظ منطقی ـ حکمی معادل را از لحاظ فنی تحقق می بخشند ویا نه.

 

۱۵

·      در سیبرنتیک تعادل ساختار و تعادل فونکسیون اهمیت زیادی دارند.

 

۱۶

·      میان دو سیستم، زمانی تعادل ساختاری برقرار می شود که این سیستم ها با مواد و مصالح ساختمانی حتی الامکان متفاوت و با عناصرساختاری کاملا متنوع، ساختار واحدی را تشکیل دهند.

 

۱۷

·      در حالیکه تعادل فونکسیونی به معنی تحقق فونکسیون واحدی بی توجه به مواد و مصالح ساختمانی و ساختار است.

 

۱۸

·      کشف چنین تعادل هائی از مهمترین وظایف علم است.

 

ادامه دارد.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر