پروفسور گونتر کروبر
برگردان
شین میم شین
۵
تضاد در فلسفه مارکسیستی ـ لنینیستی
۲۵
· هر تضاد دیالک تیکی عبارت است از پیوند عینی متقابل (وحدت) اضداد واقعی، که همدیگر را از سوئی مستثنی می دارند و از سوی دیگر پیش شرط قرار می دهند.
· مراجعه کنید به قانون وحدت و «مبارزه» اضداد
وحدت و «مبارزه» اضداد
(قانون اساسی دیالک تیک ماتریالیستی)
۱
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/10822
۲
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/10828
۳
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/10835
پایان
۲۶
· تضادهای دیالک تیکی در چیزها، روندها، سیستم ها و غیره، هم تعیین کننده وجود کیفی خود ویژه آنها و ساختار و ثبات آنها هستند و هم تعیین کننده حرکت و توسعه آنها.
· مراجعه کنید به تئوری توسعه
توسعه
(تکامل)
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/11088
پایان
۲۷
دلیل کیفیت، ساختار و ثبات چیزها، پدیده ها و سیستم ها
· دلیل وجود کیفیت خودویژه و ساختار و ثبات هر چیز، هر سیستم و غیره در وابستگی و اشتراط متقابل اضداد، در همبائی و در وحدت اضداد، یعنی در تعادل نسبی تأثیر متقابل اضداد نهفته است.
۲۸
دلیل حرکت و توسعه چیزها، پدیده ها و سیستم ها
· دلیل حرکت و توسعه چیزها، پدیده ها و سیستم ها ـ اما برعکس ـ به سبب مستثنی سازی متقابل اضداد، به سبب ستیز و «مبارزه» اضداد، که خود را در تلاش برای از بین بردن قطب مخالف نشان می دهد، به وجود می آیند.
۲۹
· تضاد دیالک تیکی حالتی ایستا وتغییرناپذیر ندارد.
۳۰
· تضاد دیالک تیکی در حرکت و توسعه مدام است.
۳۱
· با پیدایش اضداد در درون چیزها، تأثیر متقابل و «مبارزه» آنها آغاز می شود.
۳۲
· با توسعه متفاوت هر کدام از اضداد، بالاخره یکی از دو قطب مخالف نیرومندتر از قطب دیگر می گردد.
· این امر به انفجار وحدت اضداد منجر می شود، به جهش از کیفیت موجود به کیفیت جدید منجر می شود، که به نوبه خود وحدت تضادمند جدیدی را تشکیل می دهد و راه را برای پیدایش کیفیت آتی جدید می گشاید.
۳۳
· از آنجا که کلیه فرم های ساختار، حرکت و توسعه ماده حاوی تضاد دیالک تیکی اند، تضاد دیالک تیکی خصلت عام و مطلق کسب می کند.
۳۴
· اما به این دلیل که هر فرم ماده حاوی تضاد دیالک تیکی خاص خویش است، می توان گفت که تضاد دیالک تیکی خصلت نسبی دارد.
۳۵
· چون ماده از نظر کمی و کیفی، لایتناهی و بی پایان است، پس نتیجتا تضادهای دیالک تیکی عینی موجود دارای تنوع بی پایان اند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر