۱۴۰۲ مرداد ۱۱, چهارشنبه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (ت) تضاد (۸)

 

 

پروفسور گونتر کروبر

برگردان

شین میم شین

 

۳

تضاد در فلسفه شلینگ

 

فریدریش ویلهلم شلینگ

 (۱۷۷۵ ـ ۱۸۵۴) 

یکی از نمایندگان اصلی ایدئالیسم آلمانی

 

۱

·    در آثار فلسفی شلینگ نیز تئوری انطباق اضداد مطرح می گردد.

 

۲

·    او در  طبیعتفلسفه خود، وجود واقعی تضاد و نقش آن را ـ به مثابه نیروی محرکه حرکت و حیات از هر نوع ـ به رسمیت می شناسد.

 

۳

·    تضاد اما به نظر او، تنها فرمی از گذار به هویت مطلق است.

·    مطلقی که به عنوان وحدت طبیعت و روح، وحدت اوبژکت و سوبژکت تصور می شود. 

 

۴

تضاد در فلسفه هگل

 

۱

·    تئوری تضاد با هگل به عالی ترین و فراگیرترین درجه توسعه مفهومی خود در فلسفه ماقبل مارکسیستی می رسد:

 

۲

·    هگل در مقابل نفی منطقی ـ صوری، نفی دیالک تیکی را قرار می دهد.

 

۳

·    هگل در مقابل هویت منطقی ـ صوری، هویت دیالک تیکی را قرار می دهد.

 

۴

·    هگل در مقابل تناقض منطقی ـ صوری، تضاد دیالک تیکی را قرار می دهد.

 

۵

·    تضاد دیالک تیکی «از تضاد به اصطلاح مفاهیم متناقض خالی» نیست، بلکه وحدت اضداد است و هر ضدی ـ خود ـ عبارت است از «آنچه که خود و غیر خود، خود و ضد خود را در بطن خود دارد.»

·    (هگل، «دایرة المعارف»، پاراگراف ۱۲۰)

 

۶

·    به نظر هگل:

 

الف

·    «همه چیزها در خویشتن خویش تضادمند اند.»

 

ب

·    تضاد «اصل خودجنبی است.»

 

پ

·    تضاد «ریشه هر حرکت و جنبشی است.

·    ریشه هر حیاتی است.»

 

ت

·    چیزها تا زمانی که حاوی تضاد باشند، «در حرکت و جنبش اند، دارای محرکه و کرد و کار اند.»

·    (هگل، «منطق»، جلد ۲، ص ۵۸)

 

۷

·    هگل به کمک اصل تضاد مبتنی بر درک دیالک تیکی و نفی در نفی خود، قدرت آن را می یابد که سیستم فلسفی خود و موضوعات مورد بررسی در آن را مورد تجزیه و تحلیل دیالک تیکی قرار دهد و به توضیح پیوند آنها، تأثیر متقابل آنها، تبدیل متقابل آنها به یکدیگر و پیشرفت آنها به مراحل عالی تر و غیره بپردازد. 

 

۸

·    هگل علیرغم نگرش کلی ایدئالیستی ـ عینی اش، که بنا بر آن هر حرکت و توسعه فقط حرکت و توسعه «ایده مطلق» است، به دریافت روند و روال چیزها نایل می آید.

 

۹

·    به قول لنین، «هگل می تواند در تعویض و در وابستگی متقابل همه مفاهیم، درهویت اضداد آنها، در گذار یک مفهوم به مفهوم دیگر، در تعویض جاودان و در حرکت مفاهیم، روابط مشابه با آنها را در چیزها و در طبیعت به طرز نبوغ آمیزی حدس زند.»

·    (لنین، «مجموعه آثار»، جلد ۳۸، ص ۱۸۷)

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر