۱۴۰۱ خرداد ۳۱, سه‌شنبه

خود آموز خود اندیشی (۵۴۲)

Bild

 شین میم شین

باب دوم

در احسان

حکایت اول

(دکتر حسین رزمجو، «بوستان سعدی»،  ص  ۵۳)

بخش اول

ما به سوی آنچه دانش زمانه مان نموده، می رویم!

 

۱

که را دانش و جود و تقوا نبود

به صورت در اش، هیچ معنا نبود.

 

معنی تحت اللفظی:

کسی که عالم و بخشنده و پارسا نباشد،

  صورتی بی معنی است.

 

سؤال

 

سعدی

 

در این بیت شعر

دیالک تیک فرم و (۱)

را

به شکل دیالک تیک کالبد ـ علم و جود و تقوا

و

به شکل صورت و معنا بسط و تعمیم می دهد

و

از نقش تعیین کننده محتوا (معنا، علم و جود و تقوا) پرده برمی دارد.

 

جواب

 

سعدی

در این بیت شعر

دیالک تیک فرم و محتوا

را

به شکل دیالک تیک کالبد ـ علم و جود و تقوا

و

به شکل صورت و معنا بسط و تعمیم می دهد

و

از نقش تعیین کننده محتوا (معنا، علم و جود و تقوا) پرده برمی دارد.

 

آنهم صدها سال قبل از تولد مارکس و انگلس.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر