۱۴۰۱ تیر ۳, جمعه

فرهنگ مفاهیم سیاسی (م) ماتریالیسم دیالک تیکی و تاریخی (۱۲) (بخش آخر)


هیئت تحریریه کلکتیو

برگردان 

شین میم شین

  

۲۰

·    ماتریالیسم تاریخی، جزء جدایی ناپذیر جهان بینی یکپارچه مارکسیستی ـ لنینیستی است.

 

۲۱

·    ماتریالیسم دیالک تیکی به مثابه آموزه قوانین توسعه عام طبیعت، جامعه و تفکر (کل هستی) فقط بدان دلیل توانسته خود را به مثابه علم قلمداد کند که  به مسئله اساسی فلسفه نه تنها در رابطه با طبیعت، بلکه ضمنا در رابطه با جامعه (و در رابطه با تفکر. مترجم) پاسخ ماتریالیستی می دهد.

 

(فلسفه مارکسیستی ـ لنینیستی

روی سه پایه زیر ایستاده است:

 

۱

ماتریالیسم دیالک تیکی

که

به

مسئله اساسی فلسفه در کل هستی،

پاسخ ماتریالیستی می دهد.

یعنی

وجود

 (ماده)

را

مقدم بر شعور (روح)

می داند.

 

۲

ماتریالیسم تاریخی

که

به

مسئله اساسی فلسفه در جامعه بشری

پاسخ ماتریالیستی می دهد.

یعنی

وجود جامعتی

را

مقدم بر شعور جامعتی می داند.

 

۳

 تئوری شناخت مارکسیستی ـ لنینیستی

که

به

مسئله اساسی فلسفه

در عرصه شناخت

پاسخ ماتریالیستی می دهد.

یعنی

هم

جهان

را

قابل شناخت می داند

و

هم

نقش تعیین کننده در دیالک تیک اوبژکت شناخت ـ سوبژکت شناخت

را

از ان اوبژکت شناخت می داند.

 

هر کدام از این سه جزء فلسفه مارکسیستی ـ لنینیستی

مفاهیم و قوانین خاص خود را توسعه داده است

که

باید فرا گرفته شوند و در تحلیل مسائل مربوطه

 تمرین شوند.

مترجم)

 

۲۲

·    بدین طریق بر یکسونگری و ناپیگیری ماتریالیسم قدیم که قبل از همه در توضیح روندهای جامعتی به منجلاب ایدئالیسم فرو می غلطید، غلبه می شود.

 

۲۳

·    ماتریالیسم دیالک تیکی و تاریخی (و تئوری شناخت مارکسیستی ـ لنینیستی. مترجم) وحدت قانونمندی را تشکیل می دهند.

 

۲۴

·    آماج تلاش های رویزیونیستی در جهت جدا سازی ماتریالیسم دیالک تیکی از ماتریالیسم تاریخی، از بین بردن فلسفه علمی است.

 

۲۵

·    وحدت ناگسستی ماتریالیسم دیالک تیکی و تاریخی (و تئوری شناخت مارکسیستی ـ لنینیستی) استقلال نسبی ماتریالیسم دیالک تیکی و ماتریالیسم تاریخی (و تئوری شناخت مارکسیستی ـ لنینیستی. مترجم) را مستثنی نمی دارد.

 

۲۶

·     ماتریالیسم تاریخی رشته علمی مستقلی است.

·    برای اینکه قوانین مورد پژوهش ماتریالیسم تاریخی، خاص جامعه اند.

 

(فقط ماتریالیسم تاریخی است

که

مفاهیم و مقولات و قوانین عام جامعه بشری

را

توسعه داده و کشف و فرمولبندی کرده و می کند.

مترجم)

 

۲۷

·    این استقلال ماتریالیسم تاریخی، اما استقلالی نسبی است.

·    برای اینکه قوانین و مقولات ماتریالیسم دیالک تیکی نیز در جامعه بشری (و یا تاریخ) معتبرند و ماتریالیسم  تاریخی در بررسی های خود، آگاهانه و ذاتا از تئوری و متد ماتریالیسم دیالک تیکی تبعیت می کند.

 

۲۸

·     ماتریالیسم تاریخی به مثابه تئوری جامعتی علمی، شالوده تئوریکی و متدئولوژیکی برای کلیه علوم جامعتی محسوب می شود.

 

(ما باید میان تحلیل هیستوریکی (تاریخگرایانه) مسائل جامعه

که توسط علمای فئودالی و بورژوایی  صورت می گیرد

و

تحلیل ماتریالیستی ـ تاریخی

تفاوت بگذاریم.

مترجم)

 

۲۹

·     ماتریالیسم تاریخی به مثابه تئوری و متد به علوم جامعتی طبقه کارگر و حزب مارکسیستی ـ لنینیستی طبقه کارگر در پژوهش پدیده ها و روندهای تاریخی و قوانین توسعه آنها خدمت می کند.

 

۳۰

·     ماتریالیسم تاریخی، تئوری و متد تحول سوسیالیستی و کمونیستی جامعه است.

 

۳۱

·    روند جامعتی ۱۰۰ سال اخیر ـ به ویژه توسعه اتحاد شوروی پس از انقلاب کبیر اکتبر تحت رهبری حزب کمونیست و ولادیمیر لنین و همبود دولتی سوسیالیستی ـ دال بر صحت و ظفرنمونی ماتریالیسم دیالک تیکی و تاریخی (و تئوری شناخت مارکسیستی ـ لنینیستی) است.

 

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر