۱۴۰۱ تیر ۹, پنجشنبه

فرهنگ مفاهیم سیاسی (د) دیکتاتوری پرولتاریا (۳)

Diktatur des Proletariats - Schreckgespenst oder Befreiung?

 
هیئت تحریریه کلکتیو

برگردان 

شین میم شین
  

۱۳

·    دیکتاتوری پرولتاریا به این معنی، در بر گیرنده سازمان سیاسی جامعه سوسیالیستی، ساختمان آن و تداوم بخشیدن بدان از تسخیر قدرت سیاسی توسط طبقه کارگر تا تشکیل جامعه سوسیالیستی توسعه یافته است.

 

۱۴

·    طبقه کارگر با استقرار دیکتاتوری پرولتاریا خود را و دیگر طبقات و اقشار اجتماعی دیگر را از سرکوب و ستم طبقات استثمارگر آزاد می سازد.

 

۱۵

·    طبقه کارگر از دیکتاتوری خود برای تبدیل مالکیت خصوصی بر وسایل اساسی تولید به مالکیت جامعتی بر وسایل اساسی تولید و درهم شکستن قدرت اکونومیکی (اقتصادی) سرمایه  بهره برمی گیرد.

 

۱۶

·    از این رو، استقرار دیکتاتوری پرولتاریا همزمان و در عین حال به معانی زیر است:

 

الف

·    به معنی برقراری دموکراسی همه جانبه بی سابقه ای است.

 

ب

·    به معنی برقراری دموکراسی سوسیالیستی برای توده زحمتکش خلق است.

 

·    مراجعه کنید به دموکراسی سوسیالیستی

 

۱۷

·    تجارب مبارزه طبقاتی طبقه کارگر در کلیه کشورها ثابت کرده است که طبقات اجتماعی استثمارگر سرنگون شده به از دست دادن قدرت و امتیازات خود تن در نمی دهند.

·    بلکه در صدد تسخیر مجدد مواضع از دست رفته خود برمی آیند تا مناسبات قدرت سابق را احیا کنند و دموکراسی سوسیالیستی را از بین ببرند.

 

۱۸

·    دیکتاتوری پرولتاریا ضمنا به معنی سرکوب این تلاش ها و تشبثات ضد انقلابی ارتجاع سرنگون شده توسط طبقه کارگر و متحدینش از دیگر طبقات و اقشار اجتماعی زحمتکش در صورت لزوم با استفاده از قهر دولت سوسیالیستی شان است.

 

ادامه دارد.

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر