۱۳۸۹ آذر ۲۹, دوشنبه

فوندامنتالیسم چیست؟ بخش 15

هانا آرندت (1906 ـ 1975)
نویسنده و استاد دانشگاه آلمانی ـ آمریکائی
مؤلف کتب و مقالات بیشمار
فیلسوف سیاسی
عملیات انتحاری، جهاد و فوندامنتالیسم بخش نهائی
دومه نیکو لوسوردو

برگردان یدالله سلطان پور

بخش دوم

• همانطور که در قصول گذشته مشاهده شد، گرایش خاص فوندامنتالیسم عبارت است از سر هم بندی کردن سنت های همیشه همان متضاد بدون کوچکترین پیوند با یکدیگر:
• به اسلام عیب گرفته می شود که در روابط بین المللی نیز میان سیاست و مذهب فرق نمی گذارد.
• انگار نه انگار که قرآن موضوع جنگ مقدس (جهاد) را از تورات به ارث برده است.
• انگار نه انگار که متون مقدس امروزه کماکان در تاریخ نقش مهمی بازی می کنند.

فوندامنتالیسم غرب امروزه در لشکرکشی خویش دلیل دیگری را در جنگ مقئس بر ضد اسلام از توبره بیرون می کشد و ادعا می کند که تئوری و پراتیک کسانی که دست به عملیات انتحاری می زنند، تنها در سنت فرهنگی و مذهبی نهفته است.
• آنگاه ، نتیجه می گیرند که اسلام بطور مادر زادی عاجز از درک ارزش حیات انسانی و وجود فردی است.
• لازم به توضیح نیست که چنین ادعائی از جهل فوندامنتالیسم غربی نسبت به تاریخ بشری حکایت می کند.

• و گرنه همه کسانی که سینما می روند، می بایستی خلبانان ژاپنی را در اواخر جنگ جهانی دوم به یاد داشته باشند، که خود را با هواپیمای بمب افکن خویش به کشتی های آمریکائی می زدند.
قیام تای پینگ (1850 ـ 1864)
یکی از خونین ترین قیام ها در تاریخ چین.
پرتلفات ترین جنگ داخلی در تاریخ بشریت.
تعداد مقتولین آن به 20 میلیون نفر بالغ بوده است.

• برای اینکه در شرق دور مانده باشیم، برمی گردیم به چین در اواسط قرن نوزدهم.
• وقتی که قیام تایپینگ سرکوب شد، صدها هزار نفر از مبارزان مرگ داوطلبانه را به تسلیم ترجیح دادند.

• آیا غرب همیشه مخالف اعمال و عملیاتی از این قبیل بوده است؟
• امروزه هم اسرائیل و هم سنت یهودی در مجموع بمثابه جزء انتگراتیو (همپیوند) غرب تلقی می شود.

• دو فصل غم انگیز بویژه مهم در تاریخ قوم یهود در این رابطه قابل یادآوری اند:
• ارتش روم پس از با خاک یکسان کردن اورشلیم در سال 74 میلادی، پس از محاصره درازمدت به تصرف آخرین شهر یهودی نشین به نام مساده پرداخت.
زلوت ها (یهودیان افراطی) تصمیم قطعی گرفتند که بر ضد دشمن بمراتب قدرتمند تا آخرین نفس بجنگند و سرانجام به جای تسلیم دست به خودکشی بزنند.
• حدود صد سال بعد اولین جنگ صلیبی شروع شد.
• این جنگ نه تنها برای جهان اسلام مرگ و زوال به همراه آورد و ضمنا در طی همین جنگ اولین نسل مقدم به عملیات انتحاری زاده شد، بلکه علاوه بر آن، شهرهای یهودی نشین آلمان نیز مورد حمله قرار گرفتند:

یهودیان نه تنها به خودکشی دسته جمعی دست زدند، بلکه علاوه بر آن کودکان خردسال خود را نیز کشتند تا پس از اسارت تغییر دین ندهند و مسیحی نشوند.

• عملیات انتحاری حتی برای قوم یهود تازگی ندارد:
• در سال 1944 هانا آرندت به جر و بحث با گروه های صهیونیستی می پردازد که سودای تشکیل واحدهای انتحاری بوده اند، به امید اینکه تشکیل دولت یهودی را تسریع کنند.

• چنین چیزی شگفت آور نیست.

• تورات سیمسون را ارج می نهد که توانسته ستون های معبد را در هم شکند که در داخل شان، تعداد بیشماری از فیلیست ها مخفی شده بودند.

• (فیلیست ها قومی بودند که در قرن دوازدهم قبل از میلاد در مناطق ساحلی فلسطین سکونت داشتند. مترجم)

• کتاب ریشتر واپسین سخنان قهرمانان فیلیست را نقل می کند:
• «خدایا مرا از یاد مبر و به من قوت قلب عطا کن!
• روح من با فیلیست ها می میرد!»

• محل وقوع این حوادث درست همان منطقه ای است که امروزه عملیات انتحاری از سوی گروه های اسلامی رادیکال انجام می گیرند.
• تنها فرقی که هست، این است که آن زمان، سیمسون در یک مبارزه رهائی بخش ملی بر ضد فیلیست ها شرکت داشت و امروزه فلسطینی ها به مبارزه رهائی بخش ملی بر ضد اسرائیل برخاسته اند.

عملیات انتحاری ـ در همه فرم های آن ـ در نتیجه ناکامی و نومیدی و احساس ناتوانی در مقابل خصم قدر قدرت صورت می گیرند.
• قبل از همه، گروه های ملی و اجتماعی که از دیرباز بطرز بی رحمانه ای تحت ستم و سرکوب قرار داشته اند، به چنین عملیاتی دست می یازند.

خلبانان انتحاری ژاپنی جزء معینی از جنگ امپریالیسم ژاپن بودند که به تبهکاری ها و جنایات وحشت انگیز بیشماری دست زده بود.
• اما نباید فراموش کرد که آنها در اواخر جنگ جهانی دوم وارد صحنه شدند، یعنی بعد از نبرد در خلیج لیته در 25 اکتبر 1944:
• ژاپن در آن هنگام به چارمیخ کشیده شده بود.
• زیرا قوای هوائی و دریائی اش در هم شکسته بود و شهرهای آن یکی پس از دیگری بوسیله ارتش آمریکا با خاک یکسان می شدند، وضعی که حدود یک سال بعد در نابودی هیروشیما و ناکازاکی به اوج خود رسید.

• این ادعا که عملیات انتحاری خاص اسلام است، یکی از افسانه های فوندامنتالیسم غرب است و بس.
• امروزه، نومیدتر از خلق فلسطین، خلقی در جهان وجود ندارد که تراژدی اش در دهه های متمادی با بی تفاوتی «همبود بین المللی» مواجه بوده است.

• اگر ما قصد بررسی عملیات و رفتارها را داریم، شکی نیست که باید نقش سنن فرهنگی و مذهبی را نیز در نظر بگیریم و هرگز آن را فراموش نکنیم.
• اما قبل از همه باید از شرایط، اوضاع و عوامل اوبژکتیف (عینی) آغاز به کار کنیم.

بخش سوم

• در فصول پیشین دیدیم که شیوه سخن گفتن بوش و بن لادن فرق چندانی با هم ندارند.
بن لادن اما رئیس جمهور کشوری نیست و فقط رهبر سازمان «شخصی» خویش است.
• هرکس که امروز اوضاع بین المللی را بدون پیشداوری تحلیل کند، آخر سر به این نتیجه می رسد که ایالات متحده تنها دولتی است که در رفتار بین المللی اش ایدئولوژی جنگ مقدس (جهاد) را به خدمت می گیرد.
• بوش هم همانند رؤسای جمهور قبلی آمریکا علنا از «جنگ صلیبی» بر ضد «شر» سخن می گوید.
• او چه بسا ـ بی آنکه خود بداند ـ زبان صلیبیون قرون وسطی را بکار می برد.
• آدم به یاد برنارد فون کلر مقدس می افتد که می گفت:
• اگر مجاهد صلیبی مسلمانی را می کشد، آدم نمی کشد، بلکه عمله شر را می کشد:
• او نه انسان به معنی واقعی کلمه را، بلکه تجسم مبتذل «شر» را از بین می برد.

هر تحلیلی از فوندامنتالیسم، که به نحوی از انحاء، به تأیید جنگ صلیبی غرب به اصطلاح «لائیک» و «متمدن» بر ضد اسلام به اصطلاح «وحشی» و «روحانی» برخیزد، بلحاظ منطقی و تاریخی یاوه است و بلحاظ سیاسی فاجعه بار.

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر