۱۳۸۹ آذر ۱۱, پنجشنبه

جمهوری خلق چین در تحول مدام (4)

هلموت پطرز (1930)
چین شناس آلمانی
تز دکترا: حاکمیت تایپینگ در دوره قیصر چانگ هو و ژائو ون
بررسی سیاست ارضی و مالیاتی آن زمان
پروفسور دانشگاه کارل مارکس در لایپزیگ
رئیس چین پژوهی در آکادمی علوم آلمان دموکراتیک
آثار
مائوئیسم و امپریالیسم
چین در میان دیروز و امروز
چین به کدام سو رهسپار است؟
اندرزهای چینی
جمهوری خلق چین از قرون وسطی به سوسیالیسم

اندیشه هائی راجع به اقتصاد سیاسی
کشور در حال توسعه سوسیالیستی چین
تئودور برگمن
برگردان شین میم شین

بخش ششم
تأثیر سرمشقی بزرگ

• پس از پیروزی کمونیست ها، کشور در نتیجه جنگ داخلی بکلی تخریب شده بود و کمبود مطلق حکمفرما بود.
• برای تضمین حداقل فیزیولوژیکی، تقسیم حتی الامکان مساوی نعمات مادی از طریق سهمیه بندی ضرورت مبرم داشت.
• این تساوی آغازین در فقر را (تقسیم عادلانه اندک ثروت موجود را. مترجم) کمونیسم جنگی می نامند.
• امتیازات و تسهیلات مادی اندکی که خصلت عملکردی دارند، قابل قبول واقع می شوند.
• در دوره بعد، این تساوی به مثابه برابرسازی مورد انتقاد قرار می گیرد و تفاوت در درآمد برسمیت شناخته می شود، تا افراد متعلق به گروه های اجتماعی مهم برای تولید و تکثیر ثروت اجتماعی انگیزه مادی داشته باشند.

• در سیاست اقتصادی نوین (نپ) گروه کوچکی از سود برندگان تشکیل می شود که در اتحاد شوروی به نپمن ها معروف می شوند.
• این تفاوت درآمد با رشد درآمد عمومی و با داد و ستد اجتماعی تازه پا اندکی تعدیل می شود.
• اما این پدیده می تواند ثبات اجتماعی را به خطر اندازد.
• از این رو، دولت باید از طریق سیاست اقتصادی، کنترل کسب ثروت نوثروتمندان، مبارزه با فقر، سیاست ساختاری مناطق کشور و یا از طریق تشویق سرمایه داران به انجام داوطلبانه خدمات اجتماعی این خطر را کاهش دهد.

• اکنون این خطر پدید می آید که امتیازات عملکردی بوسیله قشر مأمورین و بوروکرات ها حالت توریثی به خود گیرند.
• در ارزیابی تفاوت در ثروت پولی شهرنشینان میانه حال و درآمد غیرپولی روستائیان (که خود به تهیه مواد غذائی اصلی و مسکن می پردازند) باید مواظب بود که اشتباهی رخ ندهد.
• برای تشویق توده های کم درآمد تشویقات مادی و اخلاقی و «مبارزه تبلیغاتی» به خدمت گرفته می شود.
• این جریان نخست با تشویقات اخلاقی از قبیل اعطای جایزه و مدال و تحسین در ملأ عام شروع می شود.
• برای استفاده از تشویقات مادی، جامعه باید تا حدودی ثروتمند باشد.

هلموت پطرز ـ چین شناس آلمانی ـ از ترجمه غلط سؤال برانگیز و بلحاظ ایدئولوژیکی مشروط (از سخنان دن سیوئاپینگ) سخن می گوید:
دن سیوئاپینگ در افتتاح سومین اجلاس کمیته مرکزی در 11 دسامبر 1978، دو سال پس از درگذشت مائو در رابطه با خطوط اصلی استراتژی نوین چنین می گوید:
• «بنظر من باید در سیاست اقتصادی به بخشی از مناطق و به بخشی از دهقانان اجازه داده شود که درآمد حاصل از خودکوشی ها، زحمات و خدمات بزرگ شان بمثابه اولین درآمد از بقیه درآمدها قدری بیشتر باشد و از زندگی بهتری برخوردار باشند.
• اگر زندگی بخشی از انسان ها بهتر شود، آنها می توانند بی تردید، سرمشقی برای بقیه باشند


• بنظر هلموت پطرز سخنرانی دن سیائوپینگ «نقطه عطف تعیین کننده ای در تاریخ تاکنونی چین بوده است» و منظور دن سیائوپینگ نه ثروتمند کردن اقلیتی کوچک، بلکه خاتمه دادن به دوره تقسیم مساوی فقر بود که در سال های قبل به سبب کمبود مطلق، ضرورت مبرم داشته است.

آگوست تالهایمر (1884 ـ 1948)
سیاستمدار و تئوریسین کمونیست آلمانی
آثار
تحلیل فاشیسم
بنیانگذار اوپوزیسیون حزب کمونیست آلمان
منتقد استالینیسم

بخش هفتم
تحول اجتماعی

• توسعه عرصه هائی که به بعد موکول شده اند، در هر کشور کشاورزی تحول اجتماعی غول آسا و نسبتا سریعی را به دنبال می آورد.
• میلیون ها تن از دهقانان فقیر به کارگر مزدبگیر در کارخانجات بدل می شوند و یا به کارگر مهاجر بدل می شوند که در اماکن غول آسای در حال ساختمان مشغول کار می گردند.
• این در درازمدت روندی ضرور و مفید است.
• سیل مهاجرت از روستا به شهر ـ همانطور که قبلا اشاره شد ـ در مرحله آغازین ساختمان کشور می بایستی محدود شود.
• بعدها به سبب برنامه آموزشی ـ پرورشی عظیم مخصوص دهقانان مهاجر از روستاها و بدلیل بنای شهرهای متوسط جدید، مهاجرت از روستا به شهر تشویق می شود.
• بدین طریق کنترل محل سکونت افراد جامعه کنار گذاشته می شود و حضور کارگران مهاجر از روستا در شهرها قانونی می گردد.
• کودکان دهقانان میلیون میلیون وارد دانشگاه می شوند و به معلم، پزشک، مهندس، اقتصاد دان و پژوهشگر و غیره بدل می گردند.
• بدین طریق، اقشار نوینی با منشاء طبقاتی عمدتا پرولتری و دهقانی تشکیل می گردند.

• سیاست «رفرم و گشایش» مصوبه سال 1978 به معنی ورود انسان های زحمتکش از روستا به شهر و از مناطق اولین به مناطق دومین و سومین بوده است.
• همزمان، به سبب رشد سریع جمعیت کشور، تعداد زحمتکشان در مجموع فزونی می یابد.
• تعداد کارکنان مزدبگیر و حقوق بگیر در کارخانجات دولتی رو به کاهش می رود، ولی در مؤسسات خصوصی در فرم های مختلف افزایش می یابد.

• آموزش حرفه ای، تخصص رشته ای و تجربه کار در کارخانه خودآگاهی کارگران را بالا می برد.
• بتدریج، طبقه در خود به طبقه برای خود ارتقاء می یابد و یاد می گیرد که منافع عام را بشناسد و به نمایندگی از مطالبات مشترک کارگران برخیزد.
• بدین طریق، شعور طبقاتی و اراده برای شرکت مؤثر در سندیکاها قوام می یابد.
• از دستان طویل کمیسیون برنامه ریزی و حزب کمونیست، نمایندگان مستقل و خودمختار اعضای طبقه سر برمی کشند که به سلاح خوداندیشی مجهزند و به هیچ یوغی گردن در نمی دهند.

• اینجا سندیکاها ـ بر خلاف سندیکاهای جوامع کاپیتالیستی ـ وظیفه ای دوگانه به عهده می گیرند:

وظیفه اول
• نمایندگی منافع مادی طبقه کارگر در مقابل کمیسیون برنامه ریزی، شرکت ها و مؤسسات.

وظیفه دوم
• تربیت کارگان به انضباط کارخانه ای، همبستگی، درک نقش اجتماعی و درک منافع اجتماعی درازمدت مشترک.

• این دو وظیفه فقط بطور همزمان انجام پذیرند.

• در تحول ساختاری بزرگ، خودکفائی دهقانی و اقتصاد اجتماعی روستائی منحل می شوند.
• شهرنشینان کلا و روستائیان (با نیازمندی های نوین) قسما در اقتصاد پولی زندگی می کنند.
• برنامه ریزی در فضای خالی صورت نمی گیرد، بلکه در وابستگی به فاکتورهای داخلی و خارجی صورت می گیرد، فاکتورهائی که همگی از قبل قابل شناسائی و محاسبه نیستند.

اقتصاد سوسیالیستی مبتنی بر برنامه مستقل از خارج نیست، بلکه باید به فاکتورهای خارجی (فاکتورهای بازار جهانی) واکنش نشان دهد.
• علاوه بر این، دوره های گذار از برنامه ای به برنامه دیگر نیز به نوسانات اقتصادی و به حیف و میل ها منجر می شوند.
• البته این نوسانات اقتصادی و حیف و میل ها به شکلی غیر از بحران در سرمایه داری حل و فصل می شوند.
• برای درک این تفاوت کافی است که استراتژی های ایالات متحده آمریکا و آلمان را در زمینه بحران فعلی با استراتژی های جمهوری خلق چین مورد مقایسه قرار دهیم، که جایش اینجا نیست.

• سیستم تأمین اجتماعی همه جانبه و فراگیری در حال تشکیل است:
• بیمه پیری.
• بیمه بیکاری.
• بیمه بیماری.

• این سیستم قرار است که تمامت جمعیت کشور را در بر گیرد.
• علاوه بر این، قرار است که برای دهقانان فقیر با یک کودک، اقدامات ویژه ای صورت گیرد.
• هزینه مالی لازم برای این پروژه قرار است که از همان آغاز از خزانه بزرگ دولتی تأمین شود.
• زیرا بیمه شدگان در آغاز هنوز چیزی پرداخت نکرده اند و صندوق بیمه خالی است.
• وقتی که تولید دهقانان افزایش یافت و پس از تحویل دادن بخش مقرره به دولت، مازاد بر احتیاج داشتند و آن را در بازار بفروش رساندند، آنگاه پول نقد در جیب خواهند داشت تا بیمه ماهانه خود را پرداخت کنند.

• قرار بر این است که مؤسسات جدیدی تأسیس شوند:
• قانونگذاری کار.
• دادگاه های کار.
• دادگاه های اجتماعی.
• شوراهای کارخانه ای در محل های کار.
• ادارات حفاظت از کار
• خانه سالخوردگان
که احتمالا در مناطق روستائی ساخته خواهند شد، که نسل جدید برای مهاجرت به شهرها ترک شان می گویند.

ادامه دارد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر