درنگی
از
میم حجری
بسط و تعمیم و ترجمه همان دوئالیسم خیر و شر (هابیل و قابیل، دو پسر حوا و آدم) است.
نه، نیکی در نهاد بشر است و نه بدی.
دیالک تیک خیر و شر
یکی از دیالک تیک های مورالیستی (اتیکی، اخلاقی) در جامعه بشری است.
یعنی
اقطاب دیالک تیکی خیر و شر به همدیگر تبدیل می شوند.
منجمد وبلور واره نیستند.
جمع اضداد در چارچوب این دیالک تیک اند.
دیالک تیک خیر و شر
مثل خود اخلاق
از عناصر روبنایی ـ ایده ئولوژیکی است.
یعنی
تابع زیربنای اقتصادی است
یعنی نسبی و ثانوی و طبقاتی است.
نیکی برای بورژوا ضد نیلکی برای پرولتاریا ست.
دیالک تیک شادی و غم
از دیالک تیک های پسیکولوژیکی است.
دیالک تیک شادی و غم
انعکاس شرایط مادی و معیشتی است.
انعکاس شرایط مادی و معیشتی است.
دیالک تیک شادی و غم
نه در قضا و قدر بلکه در وجود جامعتی بشر و جانور است.
نتیجه انعکاس آن در آینه روان بشر و جانور است.
نه در قضا و قدر بلکه در وجود جامعتی بشر و جانور است.
نتیجه انعکاس آن در آینه روان بشر و جانور است.
خیام ریاضی دان بوده است
این مفاهیم
مفاهیم ریاضی نیستند
نظرات خیام خرافی اند و باید به چالش مارکسیستی کشیده شوند.
نکته مثبت در این رباعی خیام
هیچکاره قلمداد کردن خرافه چرخ فلک است.
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر