۱۴۰۳ آذر ۱, پنجشنبه

درنگی در فرازهایی از «بابا گوریو» (۴) (بخش آخر)


درنگی

از 

میم حجری

 

 خواستن این که مردی بزرگ یا ثروتمند باشم ،

آیا به معنی آن نیست که راضیم نوکر کسانی باشم که دروغ گفته اند ، کمر خم کرده اند ، خزیده اند؟

 پیش از آن که شریک جرمشان بشوی باید نوکر آنها باشی 

معنی تحت اللفظی:

پیش شرط مرد بزرگ و ثروتمند شدن

شریک جرم جانیان دروغگو و چاپلوس شدن و نوکر آنان شدن است.

بالزاک 

در جمله قبلی

پیش شرط مردی بزرگ و یا ثروتمند شدن را، گرفتن پیشاپیش تصمیم به دروغگویی، تعظیم، چاپلوسی و ریا می دانست.

اکنون با مقایسه ایندو جمله 

متد فکری مورالیستی بالزاک مجددا آشکار و تأيید می گردد.

دروغگویی و چاپلوسی و نوکری

 از مفاهیم اخلاقی در فرماسیون اقتصادی فئودالی اند

و

در فرماسیون افتصادی سرمایه داری نه مطرح اند و نه محلی از اعراب دارند.

سرمایه داران 

نوکر کسی نمی شوند، بلکه توده زحمتکش را به درجه وابستگان و نوکران خود تنزل می دهند.

بالزاک

با مفاهیم فئودالی به «تحلیل» جامعه سرمایه داری می پردازد.

 

ولی ، نه . من می خواهم با نجابت و سلامت نفس کار کنم و ثروت خود را فقط مدیون زحمت خود باشم . این ثروت به کُندی بدست خواهد آمد .
ولی من هر شب بدون اندیشه ی ناگوار

 سرم را روی بالش خواهم گذاشت . 

چه چیزی زیباتر از این است که انسان به زندگی خود نگاه کند و آن را مثل زنبق سفید پاک ببیند؟ 

( ص ۱۱۴)

معنی تحت اللفظی:

آلترناتیو برای بزرگ مرد و ثروتمند شدن بورژوایی،

کار مبتنی بر نجابت و سلامت نفس است.

در این صورت، ثروت حاصله نتیجه زحمت شخص است و ثروتمند در این صورت از عذاب وجدان رنج نمی برد و از داشتن زندگی پاک برخوردار است. 

مفاهیم بالزاک در این بند آخر سخنان او،

نجابت و سلامت نفس وثروت ناشی از زحمت و وجدان است.

 

همه این مفاهیم، مفاهیم اشرافیت فئودالی و روحانی اند.

 

مولدین اصلی در فرماسیون فئودالی،

نه نجبا و صاحبان سلامت نفس، بلکه توده های رعیت و صنعتگران و پیشه وران پابرهنه و بی همه چیز اند

که در ذلتی عظیم و در بی حقوقی وحشتناک به سر می برند و آشکارا قتل و غارت می شوند.

موضعگیری بالزاک بر ضد بورژوازی، از موضعی ارتجاعی ـ فئودالی است.

حرف های بالزاک مبتنی بر عوامفریبی و تحریف حقایق امور مسلم است.

اشرافیت فئودال و روحانی

تنها مشغله ای که در سراسر عمر خود نداشته، شرکت در تولید نعمات مادی (چه کشاورزی و باغبانی و دامداری و چه صنعتی و تجاری و غیره) است.

هنر بزرگ حضرات

خور و خواب و جنایت و شهوت و حیف و میل نعمت و سیر و سفر

برای تهیه خاطرات و نشخوار خاطرات در مجالس عیش و عشرت است و بس.

 

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر