۱۴۰۲ دی ۱۸, دوشنبه

قرآن کریم از دیدی دیگر (۱۵۰)

    

ویرایش و تحلیل

 از

فریدون ابراهیمی

﴿وَإِذَا طَلَّقْتُمُ النِّسَاءَ فَبَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَلَا تَعْضُلُوهُنَّ أَن يَنكِحْنَ أَزْوَاجَهُنَّ إِذَا تَرَاضَوْا بَيْنَهُم بِالْمَعْرُوفِ ۗ ذَٰلِكَ يُوعَظُ بِهِ مَن كَانَ مِنكُمْ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ ۗ ذَٰلِكُمْ أَزْكَىٰ لَكُمْ وَأَطْهَرُ ۗ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ﴾
[ البقرة: ۲۳۲]

و چون زنان را طلاق داديد و مهلتشان سرآمد، مانع مشويد كه به نكاح همسران خود -هرگاه كه ميانشان رضايتى حاصل شده باشد- درآيند. 

كسى كه از شما به خداى و روز قيامت ايمان آورده باشد

 اينچنين پند گيرد. 

و 

اين شما را بهتر و به پاكى نزديكتر است. 

خدا مى داند و شما نمى‌دانيد.

کریم

در این آیه نیز توضیح مسائل مربوط به دیالک تیک طلاق و نکاح را پی می گیرد:

 ۱

و چون زنان را طلاق داديد و مهلتشان سرآمد، مانع مشويد كه به نكاح همسران خود

 - هرگاه كه ميانشان رضايتى حاصل شده باشد - 

درآيند.

زنان مطلقه از دید کریم 

پس از طلاق

باید مجاز به ازدواج مجدد با همسر سابق خود باشند.

در این رهنمود کریم

هم

فرمی از هومانیسم سرشته به فمینیسم و سوسیالیسم 

تبیین می یابد

و

هم

عظمت فراست کریم و دور اندیشی عمیق او.

کریم

به روانشناسی ابنای بشر وقوف بی چون و چرا دارد.

کریم می داند که زنان و مردان پس از طلاق،

همچنان و هنوز

به یاد همسر سابق خویشند و در اعماق دل خواهان برگشت به زندگی زناشویی سابق اند.

 

 

 

یکی از علل مهم این وفاداری کماکان،

ترشح هورمون وفا در حین ارگاسم است که به اوکسی توسین معروف است.

این هورمون در روند شیر دادن مادر به نوزاد نیز آزاد می گردد

و

پیوند مادر با نوزاد را تضمین می کند.

سطح فراست تئوریکی و علمی عالی کریم

 را 

نباید دستکم گرفت.

 

۲

 

كسى كه از شما به خداى و روز قيامت ايمان آورده باشد

 اينچنين پند گيرد. 

و 

اين شما را بهتر و به پاكى نزديكتر است. 

خدا مى داند و شما نمى‌دانيد.

کریم

اما

۱۴۰۰ سال قبل 

قادر به توضیح علمی قضیه نیست.

به همین دلیل رهنمود خود را با توسل به تحقیر مسلمین،

دیکته و تحمیل می کند.

آنهم با چه اطمینانی.

 

کریم

مسلمین را نادان و خدا را دانا جا می زند.

نتیجه اش این است که نادان باید از دانا تبعیت کند.

کریم

اما

دیالک تیکی اندیش است.

به همین دلیل

به تحقیر و تهدید مسلمین بسنده نمی کند.

ضمنا به انها وعده طهارت و سعادت می دهد.

دیالک تیک تهدید و تطمیع و دیالک تیک تحقیر و تعظیم

  از مهمترین دیالک تیک های اخلاقی کریم است

که

فرمی از بسط و تعمیم دیالک تیک داد  وستد است.


ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر