۱۳۹۲ دی ۸, یکشنبه

درد دست

سیاوش کسرائی
(1305 ـ 1374)
(اصفهان ـ وین)
 (1345) 

·        سال های آزگاری هست
·        که می آزارد
·        خارشی دستان خشک و خالی ام را سخت
·        و در انگشتان غمگین مانده ام، مانده است
·         شوق سرشار فشردن ها
·        آهن سردی، خمیری، رشته ای، دستی
·         سنگ خارای سیاهی یا که رنگین برگ گلبرگی

·        دست من خالی است
·        ای طبیب آشنا، دردی است در دستم
·         که به انگشتان خشک و خشمگین هر دم
·        می فشارم من گلویش را

·        من ولی در باغ می مانم که باغم  پر گل یاد است
·        وز فراز چشم اندازش، فراوان پرده ها پیدا ست:
·        برگ افشان درختان تبر خورده
·         مرگ شبنم ها
·         سرکشی خارها
·         و جستجوی ریشه ها در خاک
·        عطر پنهان بهاری زندگی آرا

·        این چه فریاد است
·         بلبلان خسته دل، با خار در پهلو؟

·        مرگ در باغی که هر گلدانه ی خشمی در آن رؤیا ست
·        مرگ در باغی که من دارم
·        در کنار غنچه های تنگدل،  زیبا ست

·         آری، آری، من به باغ خفته می مانم
·         باغ، باغ ما ست
·        پنج روزی بیش و کم، گر پایمال پای صیاد است.

پایان
ویرایش از تارنمای دایرة المعارف روشنگری

۱ نظر:

  1. ویرایش:

    الف: وز فراز چشم اندازم، فراوان پرده ها پیدا ست:


    ب - این چه فریاد است، بلبلانِ خسته بالِ خار٘ در پهلو؟

    پاسخحذف