۱۳۹۲ آذر ۲۴, یکشنبه

سیبرنتیک (2)

  پروفسور دکتر کلاوس ـ دیتر ووستنک
برگردان شین میم شین
  
14
·        از آنجا که سیستم های سیبرنتیکی «خود تنظیمگر»  با وحدتی از جنبه های سیستمی، اطلاعاتی، هدایتی و تنظیمی در پژوهش علمی و در پراتیک اجتماعی نقش مهمی بازی می کنند و همه «زیررشته های»  سیبرنتیک ـ به معنی وسیع کلمه ـ به پژوهش این سیستم های خاص منتهی می شوند، تعریف فوق الذکر از سیبرنتیک همچنان مبنای تعیین کننده ای خواهد بود.

15
·        قانونمندی هایی که سیبرنتیک مورد بررسی قرار می دهد، بلحاظی اصولا با قانونمندی های علوم طبیعی، اجتماعی و شعور تفاوت دارند.
·        همان طور که مثلا در مورد بیولوژی، اقتصاد سیاسی و روانشناسی مشاهده می شود.

16
·        آغازگاه فلسفی ـ نظری برای توضیح این نوع مستقل از قانونمندی ها عبارت است از تفاوتگذاری میان جنبه شیئی ـ انرژتیکی و جنبه سیستمی و یا سازمانی ماده که از سوی ماتریالیسم دیالک تیکی تعمیم داده شده و مورد حلاجی قرار گرفته و از سوی سیبرنتیک برای اولین بار بخصوص مطرح گردیده است.

17
·        باید یاد آور شد که مقوله سازمان یک سیستم با مقوله اطلاع بمثابه نگنتروپی پیوند تنگاتنگ دارد.

·        (نگنتروپی به محتوای اطلاعاتی هر منبع اطلاعاتی اطلاق می شود. مترجم)

18
·        هر دو جنبه یاد شده وحدت دیالک تیکی با هم دارند:

الف
·        هر سیستم رئال (واقعی) بسته به طبیعت شیئی و انرژتیکی معین عناصر خود و ببرکت تأثیر متقابل آنها (که حاکی از یکی از فرم های حرکت ماده می تواند باشد)، تحقق و تعین می یابد.

·        مراجعه کنید به دیالک تیک ایدئال و رئال، دترمینیسم (تعین مندی)، فرم های حرکت ماده در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

ب
·        هر اوبژکت شیئی ـ انرژتیکی از سوی دیگر در عین حال عبارت است از یک سیستم که در موردش قانونمندی های مادی عام (نه قانونمندی های شیئی ـ خودویژه) مطابق با جنبه سیستمی و اطلاعاتی صدق می کنند.

ت
·        این قانونمندی ها با فرم های منفرد، خاص و معین جنبه شیئی ـ انرژتیکی ماده پیوند ندارند.

·        مراجعه کنید به دیالک تیک منفرد (خاص) و عام در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

پ
·        آنها آن دسته از ساختارها، فونکسیون ها و شیوه های رفتاری را تعیین می کنند که توضیح شان را نمی توان در مقوله های فیزیکی جنبه شیئی ماده خلاصه کرد.

19
·        بدین طریق مثلا دایره تنظیم بمثابه فرم اساسی ساده هر سیسم سیبرنتیکی با دینامیسم اطلاعاتی  خود، یعنی دریافت اطلاعات، حلاجی اطلاعات و غیره در تنظیمگر، فونکسیون پیوند برگشتی، فونکسیون هدایتی نسبت به فاصله تنظیم و غیره، در این تعین مندی، بمثابه ساختار و دینامیسم واحدی در موجودات زنده، در اتومات های فنی، در نحوه فونکسیون مغز (و یا سیستم عصبی) و  بمثابه روندهای اجتماعی عمل می کند.

20
·        شیوه انتزاع سیبرنتیک، بر خلاف فیزیک، بیولوژی، اقتصاد سیاسی و غیره، چنان صورت می گیرد که آن خواص (و تفاوت های) خاص جوهر شیئی سیستم و روندها را مورد صرفظر (انتزاع) قرار می دهد و خواص عام آن را که در مطابقت با جنبه سیستمی و اطلاعاتی قرار دارند، عمده می کند.   

·        و لذا برای سیبرنتیک مقوله هائی از قبیل مقولات زیرین اهمیت ندارند:

الف
·        جرم
ب
·        انرژی
ت
·        اتم

پ
·        مولکول

ث
·        تحریک

ج
·        تولید مثل

ح
·        کار

خ
·        کالا

د
·        تصور

ذ
·        مفهوم و غیره.

21
·        سیبرنتیک با مقوله های زیر کار می کند:

الف
·        سیستم

ب
·        عنصر

ت
·        رفتار
پ
·        ساختار
ث
·        فونکسیون
ج
·        اطلاعات

ح
·        سیگنال
خ
·        پیوند برگشتی
د
·        ثبات
ذ
·        الگوریتم
ر
·        برنامه
ز
·        گنجینه (ذخیره گر)
س
·        اختلال
ش
·        استراتژی
 ص


·        ارگودیسیته  (سیستم های پویا)  و غیره.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر