۱۴۰۰ بهمن ۷, پنجشنبه

کلنجار ایده ئولوژیکی با همنوع (۵۶)

 ​Ist möglicherweise ein Bild von eine oder mehrere Personen

 

هانی شافت

(۱۹۲۰ ـ ۱۹۴۵)

و

یاران

رزمندگان آنتی فاشیست کمونیست شهید از هلند

 

میم حجری

۱۳۴۲ 
کسی به فکر گلها نیست
کسی به فکر ماهیها نیست
کسی نمیخواهد باور کند
که باغچه دارد میمیرد
که قلب باغچه در زیر آفتاب ورم کرده است
که ذهن باغچه دارد آرام آرام
از خاطرات سبز تهی می شود
و حس باغچه انگار
چیزی مجردست که در انزوای باغچه پوسیده ست.
حیاط خانه ی ما تنهاست
حیاط خانه ی ما
در انتظار بارش یک ابر ناشناس
خمیازه میکشد
و حوض خانه ی ما خالیست
ستاره های کوچک بی تجربه
از ارتفاع درختان به خاک میافتند
و از میان پنجره های پریده رنگ خانه ی ماهی ها
شب ها صدای سرفه میآید
حیاط خانه ی ما تنهاست .
فروغ فرخزاد



۱۳۴۳
یاد داشت ها و برداشت های افراد از مارکس و لنین تا احسان طبری و غیره

را
 نمیتوان و نباید به عنوان آثار مارکسیستی تلقی کرد

و
 بسان مشد حسن مرتضوی و غیره
به خلایق قالب کرد.
این چیزها
اولا نشاندهنده مراحل رشد این افراد هستند
و

چه بسا

غلط و ناقص و  نادرست اند.
ما بخشی از این یاد داشت ها و برداشت ها را نقد و منتشر کرده ایم.
مراجعه کنید به کلنجار ایده ئولوژیکی با همنوع

و
 درنگی در برداشت ها و یاد داشت های ولادیمیر لنین و احسان طبری

 

۱۳۴۴
دوش بی روی تو آتش به سرم بر می‌شد
و آبی از دیده می‌آمد که زمین تر می‌شد
تا به افسوس به پایان نرود عمر عزیز
همه شب ذکر تو می‌رفت و مکرر می‌شد
چون شب آمد همه را دیده بیارامد و من
گفتی اندر بن مویم سر نشتر می‌شد
آن نه می ‌بود که دور از نظرت می‌خوردم
خون دل بود که از دیده به ساغر می‌شد
از خیال تو به هر سو که نظر می‌کردم
پیش چشمم در و دیوار مصور می‌شد
چشم مجنون چو بخفتی همه لیلی دیدی
مدعی بود اگرش خواب میسر می‌شد
هوش می‌آمد و می‌رفت و نه دیدار تو را
می‌بدیدم نه خیالم ز برابر می‌شد
گاه چون عود بر آتش دل تنگم می‌سوخت
گاه چون مجمره‌ام دود به سر بر می‌شد
گویی آن صبح کجا رفت که شب‌های دگر
نفسی می‌زد و آفاق منور می‌شد
سعدیا عقد ثریا مگر امشب بگسیخت
ور نه هر شب به گریبان افق بر می شد

 

۱۳۴۵
ماکه دل کندیم از او دیگر چه فرقی میکند
 با سگانِ زرد باشد یا شُغالان سیاه
آیدا
 
این مسئله قابل بحث است.
روابط میان انسانی
با روابط مکانیکی
یکسان نیستند.
برای اینکه آدم
نه ماشین
بلکه ادم است.
حتی
همین تصور دل کندن از کسی
دل کندن قطعی
نیست.
برای اینکه در دوره همزیستی و هبمایی و همبستری و همراهی
رشته های متنوع پیوند میان دو نفر تشکیل می یابند
که
مادام العمر
به ویژه در عالم خواب
دوباره سر و کله شان پیدا می شود
یعنی
کلنجار فی مابین ادامه می یابد.
اگر احیانا فرزندی هم در این رابطه
زاده شده باشد
مسئله بغرنجتر می شود
چون در این صورت
رابطه به طرز باواسطه تداوم می یابد.
فرزند
حلقه واسط میان آندو نفر می گردد
و
با سگ و شغال بودن حریف و یا حریفه
دیگر
یکسان نمی شود.
مثال
اگر حریف و یا حریفه
معتاد شده باشد
فرزند مشترک
در معرض خطر اعتیاد قرار می گیرد.



۱۳۴۶
یه سوالی پیش اومده اگه یه دخترو خیلی دوس داشته باشید و هیکلش مورد علاقتون نباشه چیکار میکنید؟
آرگون

اصولا
دوست داشتن چیزی ویا کسی
با
پسندیدن هیکلش و جنبه های صوری دیگرش
اغاز می شود
البته
اگر دوست داشتن مصلحتی و تحمیلی نباشد



۱۳۴۷
مارکز
همیشه فردایی نیست تا زندگی فرصت دیگری برای جبران این غفلت‌ها به ما دهد.
کسانی را که دوست داری همیشه کنار خود داشته باش و بگو چقدر به آن‌ها علاقه و نیاز داری
مراقبشان باش

محبوب تو مگر آدم نیست؟
اگر ازت بدش بیاید و چشم دیدن رویت را نداشته باشد، چی؟
اگرطالب استقلال باشد، چی؟

 


۱۳۴۸
به خودت این فرصت را بده تا بگویی: «مرا ببخش»، «متاسفم»، «خواهش می‌کنم»، «ممنونم» و از تمام عبارات زیبا و مهربانی که بلدی استفاده کن. هیچکس تو را به خاطر نخواهد آورد اگر افکارت را چون رازی در سینه محفوظ داری. خودت را مجبور به بیان آن‌ها کن

اگر کسی برای یاوه هایت تره خرد نکند، چی؟

 


۱۳۴۹
به دوستان و همه‌ی آنهایی که دوستشان داری، بگو چقدر برایت ارزش دارند. اگر نگویی فردایت مثل امروز خواهد بود و روزی با اهمیت نخواهد گشت...
گابریل گارسیا مارکز

دوست کجا بود که تو دروغ های الکی و مکانیکی تحویلش بدهی؟
خر نمی تواند با کسی دوست شود
کسی هم با خر دوست نمی شود



۱۳۵۰
یک سینه پر از قصه هجر است، ولیکن
از تنگدلی طاقت گفتار ندارم
صوفی

برای گفتار
نه
طاقت
بلکه مغز اندیشنده و اندیشه

لازم است؟
سخن
غلاف مادی خنجر اندیشه است


۱۳۵۱
من تو رابطه خنگ ترین ادمی ام که میشناسم
کورلی

نه تو هشیارترین کسی هستی که ما می شناسیم.
خنگ
هرگز نمی تواند به انتقاد از خود خطر کند.
خنگ
خودشیفته بیگانه با خویشتن است

 

۱۳۵۲
حرص نزن آدم شدن دکان ندارد جان بکن
رهبری جهان با چه مایهٔ کم خردمندی صورت می گیرد
ناقوس سیاست را داد و ستد پول به صدا در می آورد .
مینا

عجب صبری خدا داده است.

داد و ستد پول؟

از کی تا حالا

داد و ستد
حرفه منفوری شده است؟


۱۳۵۳
قاعده ۹۹
پادشاه از وزیرش می‌پرسد:
چرا همیشه خدمت‌کارم از من خوشحال‌تر است در حالی که او هیچ چیزی ندارد!!
و منِ پادشاه که همه چیز دارم، حال و روزِ خوبی ندارم!!؟
وزیر گفت:
سرورم شما باید قاعده ۹۹ را امتحان کنید!!
پادشاه گفت:
قاعده ۹۹ چیست؟!!
وزیر گفت:
۹۹ سکه طلا در کیسه‌ای بگذار و شب آن را پشت درب‌ اتاق خدمتکار بگذار و بنویس این ۱۰۰ دینار هدیه‌ای است برای تو و سپس در را ببند و نگاه کن چه اتفاقی رخ می‌دهد!!
پادشاه نقشه را آن‌طور که وزیر به او گفته بود، انجام داد.
خدمتکار پادشاه،
آن کیسه را برداشت و موقعی که به خانه رسید سکه‌ها را شمرد،
متوجه شد یکی کم دارد!!
پیش خود فکر کرد که آن را در مسیر راه گم کرده است!!
همراه با خانواده‌اش کل شب را دنبال آن یک سکه طلا گشتند، هیچی پیدا نکردند!!
خدمتکار ناراحت شد از اینکه یک سکه را گم کرده است!!
پریشانی به سراغش آمد با آنکه آن‌ همه سکه‌های دیگر را در اختیار داشت!!
روز دوم خدمتکار پریشان حال بود
چرا؟! چون شب نخوابیده بود، وقتی که پیش پادشاه رسید چهره‌ای درهم و ناراحت حال،
مثل روزهای قبل شاد و خوشحال نبود!!
پادشاه آن موقع فهمید که معنی قاعده ۹۹ چیست!!
آری، قاعده ۹۹ آن است
که همه ما ۹۹ نعمت در اختیار داریم که خداوند به ما هدیه داده است و تنها دنبال یک نعمت هستیم که به نظر خودمان مفقود است!!
و در تمام ادوار زندگیمان دنبال آن یک نعمت گمشده می‌گردیم و خودمان را به خاطر آن
ناراحت می‌کنیم و فراموش کرده‌ایم که چه نعمتهای دیگری را در اختیار داریم.

عجب خرافه ای.


در رسانه های امپریالیستی


سکنه پابرهنه و لخت و عور و گشنه و تشنه افریقا را نشان مید هند


و


چنان وانمود میکنند که انگار در بهشت برین به سر می برند


و


آب حسرت از لب و لوچه شنونده و بیننده

جاری می شود.


نوکر شاه و شیخ


شاد اگر باشد

به خاطر لقمه نانی است که به ذلت به دست می اورد و به زن و بچه اش می دهد.


استرس و یآس شاهان و شیخان


دلیل دیگری دارد.


علافی سرچشمه نومیدی ونیهلیسم است

۱۳۵۴
تروریست‌های طالبان، پنج فعال مدنی زن را تیرباران کردند
ما زنان


طالبانیسم و خمینیسم و داعشیسم و غیره


جریانانی فوندامنتالیستی اند


فوندامنتالیسم شیعی و سنی


همشیره فاشیسم است


فاشیسم

نژاد

را

توطئه ـ تئوریزه 
کرده


فوندامنتالیسم


مذهب

را


فاشیسم

مقاومت ارتجاعی بورژوازی در مقابل پرولتاریای انقلابی
بوده


و


فوندامنتالیسم


مقاومت اشرافیت فئودالی ـ روحانی


در مقابل امپریالیسم و سوسیالیسم
است.


نه شرقی نه غربی
است


امپریالیسم


برای عوامفریبی و برای سرپوش نهادن بر ماهیت این دو جریان


(فاشیسم و فوندامنتالیسم) 


آنها را دیکتاتوری، ناسیونالیسم، ناسیونال ـ سوسیالیسم و تروریسم و غیره


نام داده است

 

۱۳۵۵
+چيزي شده؟
-كابوس ديدم!
+ترسناك بود؟
-براي من بلی ...!
او یکی دیگه رو بغل کرده بود...
یکی که من نبودم
ژرف اندیش



کابوس

معنی دیگری دارد.


کابوس

ضد رؤیا ست و 
مثل رؤیا خصلت عامی دارد و منفرد و شخصی نیست.


اگر حریفی


کسی را بغل کرده


می تواند برای کس دیگری ناخوشایند باشد


ولی نمیتواند کابوس باشد.


ضمنا اگر کسی واقعا عاشق کسی باشد


باید از شادی او شاد گردد و نه مغموم.


خلایق

اما معشوق و معشوقه خود را ملک و مالی تصور می کنند و نه انسان آزاد و مستقلی.


اینجا


از سویی


پای قوای غریزی و طبیعی کودن و کور


و


از

سوی دیگر


پای سنن اجتماعی مزاحم و مضر

در بین است
 

۱۳۵۶
شبکه اول سیما برای لحظاتی تصاویر سرکرده گروهک تروریستی منافقین مسعود رجوی را پخش کرد.
مجد

سازمان مجاهدین خلق
اولا
گروهک نبوده و نیست.
قوی ترین سازمان اوپوزیسیون جنقوری بوده و است.
ثانیا خود جنقوری
هم
جریانی تروریستی است
ماهیت طبقاتی سازمان مجاهدین خلق
باید کشف شود.
سازمان مجاهدین خلق
در زمان شاه
سازمان ترور اتحاد شوروی بود
بعد با صدام حسین به همکاری پرداخت
و
اکنون در خدمت امپیرالیسم امریکا و عربستان سعودی و غیره
است.
مجاهدین خلق به جریانات آنارشیستی شباهت دارند.
ضمنا رجوی مرده است
یعنی غیبت کبری کرده است

 

۱۳۵۷
چنقوری از قلم افتاده است
حزب غار

 

۱۳۵۸
حملات جدید پهپادی یمن به دبی، ابوظبی و جنوب عربستان.
حزب غار

بیچاره یمن که حتی مستراحی برایش باقی نمانده که بمباران نشده باشد.
ولی کارخانجات  موشک سازی اش
صدمه ندیده اند.
  حالا اگر قوطی بر طوطی پیروز شود

شق القمر که نمی شود
 

۱۳۵۹
حجت الاسلام شعبانى امام جمعه همدان:
اگر بانوان ما دو ویژگی را رعایت کنند هیچگاه به جهنم نمی‌روند،
اولین ویژگی که یک زن باید داشته باشند آن است که همسرش را راضی نگه دارد و این تاکید بر توجه اسلام به خانه و خانواده است
* دومین ویژگی یک زن نیز اهل نماز بودن اوست.



نه.

جهنم همین جنقوری اسلامی است.


تنها راه نجات زنان و نران 


فرار از جهنم جنقوری است.


 

۱۳۶۰
سید مجتبی میرلوحی

معروف به نواب صفوی

در ترور عبدالحسین هژیر، حاجعلی رزم آرا، حسین علاء و احمد کسروی

نقش داشت

وی روحانی جوانی بود که گروهی بنام فدائیانِ اسلام را تشکیل داد،

نواب صفوی و همکارانش در سال ۱۳۳۴به جرم خیانت به کشور و عملیاتِ تروریستی در حکومت پهلوی به جوخهٔ اعدام سپرده شدند.

او فرزند پسری نداشت، اما سه دختر به نامهای (زهرا و صدیقه و فاطمه) از وی بجای ماند.

هر سه دختر وی پس از اتمام تحصیلات حوزوی

در اروپا و امریکا تحصیل کردند.

فاطمه

در اولین سالهای جنگ با عراق

به عنوان خبرنگار

در خطوط مقدم جبهه حضور پیدا کرد ‏

نامِ واقعیِ نواب صفوی ((سیّد مجتبی میرلوحی)) بود،

هر سه فرزند نواب صفوی

برای تحصیل به آمریکا رفتند

اما درسالهای پیش ازانقلاب

همراهِ همسرانشان برای مبارزات چریکی به «مصطفی چمران» درلبنان پیوستند

و

با آغاز جنگ

به ایران بازگشتند،

اما فرزندانشان

یعنی نوه‌های نواب صفوی

برای تحصیل به اروپا وآمریکا

فرستاده‌شدند.

‏از آنجائیکه نوا‌دگانِ نواب صفوی نیز همچون پدربزرگشان با تغییر دادنِ نامشان هویت اصلیشان را پنهان می‌کنند

نامهای جدیدی برای خودشان انتخاب کردند

تا در جوامع رسوا نشوند

که بچه آخوند هستند

و

بتوانند در غرب

خود را بعنوان یک ایرانی اصیل

معرفی کنند

در این شرایط چه چیز بهتر از اینکه زرتشتی هم باشند تا بتوانند حسابی دل ببرند
«تریتا پارسی»

نامیست جعلی که پدرومادرِ تریتا برایش انتخاب کردند،

تریتا پارسی در سال ۱۳۵۳ متولد شد و در سالهای اخیر یکی از قویترین لابیهای جمهوری اسلامی در آمریکا بوده و مدیریت «نایاک» را برعهده داشت ‏

تا حافظ منافع نظام جمهوری اسلامی در آمریکا و ار‌وپا و رئیس شورای ملیِ ایرانیانِ آمریکا باشد
 عکسهای تریتا و نواب صفوی یا همان سیدمجتبی میرلوحیِ واقعی

را مقایسه کنید .

تعجب نکنید زیرا عوض کردن نام خانوادگی در بین این جماعت مرسوم است

مثال:

حسن فریدون، به حسن روحانی ‏

صبورچیان به احمدی نژاد

تغییر کرد

این فرد بشدت هویت واقعیِ خویش را پنهان نموده و با وجود تلاش مبارزان راستین ایرانی هنوز نام واقعیش فاش نشده

جامعهٔ ایرانیان مهاجر

در عجبند

که

چگونه او که خود را یک زرتشتی معرفی کرده

‏اینچنین برای اهداف نظام آخوندی فعالیت و مبارزه میکند

این راز نیز بزودی فاش خواهد شد

آیا تریتا پارسی

نوهٔ نواب صفوی یا سیدمجتبی میرلوحی است ؟؟
حوریه قره داغی

 

۱۳۶۱

آدم کم کم به این نتیجه می رسد که چیزی به نام ((عشق)) را خودش با دست های خودش ساخته.


سهیلا

 



دلیل اول این تصور سهیلا


عدم تعریف پیشاپیش مفهوم عشق است.


هر کس این مفهوم معروف خاص و عام را


بسته به میل و هوس و احتیاج خود


«تعریف»
 می کند.


یکی با حوایج غریزی


دیگری با  ترشح هورمونی


آن دیگری با حوایج مالی 
و الی اخر.


تنها تعریف مقبول از مفهوم عشق

را

فروغ عرضه کرده است.



دلیل دوم این تصور سهیلا


سلب آدمیت شدن آدم ها ست.


عشق کسب و کار جانوران چهارپا و دوپا نیست.


کسی هم عاشق جانوران نمی شود.


سلب آدمیت شدن آدمها


نهایت بدبختی است.


خیلی ها

عشق را با جفتگیری عوضی می گیرند.


شاعری نوشته بود:


خران بهترین عشاق جهانند


و

عکسی از
جفتگیری خران منتشر کرده بود.


۱۳۶۲
میخوام بدونم هنر هم طرفدار داره یا فقط چرندیات
وانیا

بدون هنر نمی توان زندگی درخور آدم داشت.
کسی که قصه نخواند
شعر نداند
از نقاشی و موزیک و تندیس و ترانه لذت نبرد
چیزی از آدمیت کم دارد.
درد اما این است که طبقات حاکمه انگل
فاتحه بلندی بر هنر خوانده اند و آفتابه ای جانانه بر هنر برداشته اند

 

۱۳۶۳ 
حالا که تلفن و غیره هست
مشکل کمتر است.
میهمانان ناخوانده
در ایام سابق
بی خبر می امدند و مزاحم می شدند.
خیلی ها تحمل تنهایی را ندارند و وقتکشی هدف الاهداف شان است.
به ویژه اکنون که کرونا بیداد می کند
خلایق باید به تنهایی خو کنند و موجب مرگ همنوعان شان نشوند


۱۳۶۴
محمود احمدی‌نژاد
 روسیه با آمریکا روی ایران و اوکراین با هم معامله کرده‌اند

که روسیه اوکراین را مورد حمله قرار دهد و آن طرف هم اجازه داشته باشد به سمت ایران بیاید.
  تاریخ به ما نشان می‌دهد که مواضع روسیه مستمرا علیه ایران بوده و همیشه ملت ایران را فروخته است.

روسیه
به شما تراختور اتمی فروخته
 تا بمب اتم بسازید و وصیت عادولف را پی بگیرید.
کسی مشتری زباله نیست.
خیال می کنید که جهان خانه خاله است؟
تاریخ نشان داده که خلایق که عاشق چشم و ابروی مشتی عقب مانده نیستند تا لی لی به لالای شان بگذارند

 

۱۳۶۵
علم الهدی نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی:
* امروز درآغوش مفاسد فرهنگی خانمان براندازی زندگی می‌کنیم که ضرر و زیان آن اگر از مفاسد اقتصادی بیشتر نباشد کمتر نیست.
* گناه و معصیتی که در سایه بی‌عفتی و بی‌حجابی‌ها زندگی مردم را به هم می‌زند، غیرقابل تحمل است

منظور از مفاسد فرهنگی و اقتصادی چیست؟
مگر جمکران
فرهنگ دارد؟
جمکرانیان از دید فرنگیان
مشتی کودن بی فرهنگند
 
ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر